به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، نشست «صنایع دستی و کیچ» باحضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با سخنرانی دکتر افسانه کامران پژوهشگر و مدرس دانشگاه، زروان روحبخشان منتقد هنری، در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.
در این نشست دکتر افسانه کامران درسخنرانی خود به این نکته پرداخت که واقعیت اینجاست که کیچ از نظر لغوی به معنای دم دستی، یک امر ساده، بدسلیقه، تکراری، تصنعی و متظاهرانه معرفی می شود که معادل سلیقه بد یا کلیشه است و ناخودآگاه با استفاده از این لغت یک دوقطبی شدن بین هنر والا و دنی یا کیچ بد و کیچ خوب را در پی دارد. اگر دید مدرنیستی داشته باشیم دیگر دید کوچک شمردن و تحقیر آن از بین رفته و کیچ یکی از پیام های مدرنیست می شود، و نه تنها مذموم نیست بلکه وجودش ضروری و ناجی انسان مدرن امروزی است.
وی افزود: اما در بازار مصرف امروز صنایع دستی باید برای فروش آثار فکری شود؛ تولید کننده به سود می اندیشد، زیرا مانند گذشته تولید فقط برای رفع نیاز نیست امروزه صنایع دستی و کالای دم دستی با هم داد وستد دارد، آنچه مصرف میکنیم بخشی از معنای زندگی ما را می سازد و این شکل مصرف هم در کالای دم دستی و هم در صنایع دستی دیده می شود.
کامران ادامه داد : هنرهای دم دستی عموما" از نقش مایه ها، مواد و یا ساختار صنایع دستی استفاده کرده و خود را به مصرف کننده عرضه می کند به طور مثال نقش گل و مرغی زیبا که در کتابهای نفیس صنایع دستی یا بر روی نگارگری استادان صنایع دستی با ارزش و منزلتی خاص میدیدیم امروزه به صورت یک نقش کپی شده بدون ارزشهای واقعی اش بر روی یک کیف زنانه دم دستی تکرار شده است. یا نقش های کاشی کاری های زیبا ی مساجد برروی مانتو روزمره بانوان بدون در نظر گرفتن ویژگیهای خاص طراحی لباس فرمی زیبا و سنتی در هنرهای سنتی بدل به یک کپی نازل شده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، زروان روحبخشان منتقد هنری نیز با عنوان این که کیچ نسخه بدل هرچیزی است، ادامه داد؛ اولین چیز در مورد خود کیچ تکرار آن است. کیچ و هنرهای تجسمی، کیچ و صنایع دستی و غیره، کیچ دچار وضعیت و موقعیت متناقضی است هم نجات بخش است و هم پست و این در سطح بین المللی نیز حاکم است، مثلا امروزه ما تصویرمونالیزا این کار فاخر را روی یک پیراهن میبینیم، آیا این کار خوب است؟ ایا بد است؟ آیا باعث تمایز است؟ آیا مد روز است؟ و تا کی این مد در جامعه متقاضی دارد ؟
این منتقد هنری همچنین عنوان کرد: هر چیزی که در صنایع دستی ارزش بوده، امروزه به واسطه فروش و سود در بازار نسخه بدل و گیچ آن به وجود می آید. مانند میناکاری های زیبا و اصیل در بازار اصفهان که امروزه بدل چینی انها هم یافت میشود. نکته موجود این است که اثر هنری کپی، انگار که اصالت ندارد که همه ما با اینها مشکل داریم، کپی بودن ارزش اثر را کم میکند. این یعنی تقلب.
وی در ادامه تاکید کرد: تقلب می تواند از نظر تکنیک یا طرح و یا مواد سازنده باشد. نفس کپی کاری این نیست که کپی کار مطلقا" ارزش ندارد، بلکه حضور اصالت خود یک موقعیت دوگانه دارد و در مواردی چون اصالت را زیر سوال میبرد نفی میشود و در جایی دیگر مثل مقوله صنایع دستی به خاطر حس نوستالژی تایید میشود.
گفتنی است، این جلسه که با استقبال بسیاری از اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان به عرصه هنر و صنایع دستی عصر روز چهارشنبه ۲۶ ابان ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد با پرسش و پاسخ دانشجویان و اساتید و حضار علاقمند به کار خود پایان داد.
نظر شما