خبرگزاری مهر، گروه استانها- ونوس بهنود: هزاران جوان اردبیلی دستها را به آسمان گرفتهاند و برای هدایت قلب خود استغاثه میکنند. با زبان روزه در حلقههایی دورهم جمع شدهاند و نوای قرآن و دعا در ستونهای مسجد تاب میخورد.
وسایل سادهای دور حلقههای جوانان چیده شده. بعد از دو روز عبادت در روز سوم نهایت آمال و خواستهها در فضای عطرآگین بازگو میشود.
دانههای تسبیح از لابهلای انگشتان لرزان تاب میخورد و ذکرها در نقطه مشترکی همنوا میشود. درست آنجا که صلوات بر محمد و آل محمد ختم شده دستها و زبانها یکی شده و بر پیامبر اکرم(ص) درود میفرستند.
اعتکاف است. فرصت درنگ کردن، ایستادن و لمس کردن روح ترک خرده یک سال. فرصتی برای سازندگی دوباره و برداشتن قدمهای به واقع متمایز از روزهای گذشته.
عبادت و توبه پیر و جوان را به جان بدل میکند
نویده رستمی ۵۴ سال دارد. سال دقیقش را به یاد ندارد اما میگوید از زمانی که دختر کوچکی بودم به اعتکاف میآمدم. برخی سالها که غیبت داشتم انگار سالهای خالی مانده در زندگیام است.
رستمی بعد از اینکه دختردار شده اعتکاف را به دختر خود نیز توصیه کرده است. معتقد است در اعتکاف آدم از دلمشغولیهایی که روح را کدر میکند و مانع از یاد خدا میشود، جدا میشود.
وی اضافه کرد: در اعتکاف است که واقعاً امور دنیوی را کنار میگذاری و مدتی با خدای خودت خلوت میکنی.
بهناز محمدی معتکف دیگر به درخواست دوستش برای اولین بار آمده است. حال و هوایش را که میپرسم گوشه چشمش اشک میبندد.
محمدی به خبرنگار مهر گفت: دوستانم بارها اعتکاف را پیشنهاد میکردند و واقعیت آن که فرصتی فراهم نشده بود. اما امسال که این مراسم معنوی را تجربه کردم احساس میکنم سبکتر شدهام.
بیش از ۵۰ مسجد در اردبیل مراسم معنوی اعتکاف را میزبانی میکنند. مساجد شاخص استان به مدت سه روز است که میزبان معتکفین هستند و حال و هوای مساجد به عقیده یکی از معتکفین در کلام نمیگنجد.
رضا مسلمی معتقد است در مراسم معنوی اعتکاف سن و سال آدمها، شغل آنها، گذشته آنها و اخلاقیات آنها اهمیت خود را از دست میدهد.
وی به خبرنگار مهر گفت: اینجا هر کسی با زبان روزه ذکر میگوید. مهم نیست از کجا آمده است. اینجا القاب و توصیفات و اسمهای آدمها از آنها دور شده و تنها نگاه به معبود و عبادت اهمیت دارد.
علی نویدی نیز تأکید کرد: حلقههایی که جوانان تشکیل میدهند و یا کهنسالان، به مانند یکی شدن آدمها است.
وی افزود: پیر و جوان در کنار هم به مدت سه روز زندگی میکنند بیآنکه به زندگی روزمره و مادی توجهی داشته باشند؛ اعتکاف فرصتی میشود که دردها و خطاها با خدا بازگو شود.
حلقههای معرفت آموزی فرصتی برای بازسازی قلبی
علمای دین اعتکاف را فرصتی برای زدودن خطا و گناه میدانند. در روایات متعددی این مراسم معنوی به عنوان یکی از مهمترین مراسم مسلمان توصیف شده است. تا جایی که اجر و منزلت روزه گرفتن در ماه رجب برابر با زدودن گناهان از تن به مانند برگریزان یک درخت توصیف شده است.
در مراسم معنوی اعتکاف اساتید دینی حلقههای معرفتی خود را شکل داده و به سؤالات معتکفین پاسخ میگویند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در این خصوص تصریح کرد: امسال اعتکاف را با رویکرد مبارزه با آسیبهای اجتماعی به ویژه برای جوانان برگزار کردیم.
حجتالاسلام مهدی ستوده به خبرنگار مهر گفت: در مراسم معنوی اعتکاف امسال تحولی را شاهد بودیم و آن دعوت از اساتید به نام برای پاسخگویی به سؤالات دینی و همچنین تبیین در مقابل آسیبهای فرهنگی و اجتماعی بود.
وی افزود: هم برای بانوان معتکف و هم برای آقایان جلسات مکرر سخنرانی برگزار شد که توانسته فضای مراسم اعتکاف را با آموزش و تعلیم نیز همراه سازد.
یکی از معتکفین به خبرنگار مهر گفت: حضور علمای دینی موجب شد بسیاری از سؤالاتی که زندگیهای امروزی در دین ایجاد کرده پاسخ داده شود.
احمدرضا محمدی تصریح کرد: تغییر سبک زندگی آدمها موجب شده سؤالات متعدد برای افراد به وجود آید که با حضور علمای دینی معتکفین توانستند فرصت آموزش معارف دینی را داشته باشند.
اعتکاف فرصت سهروزه برای طهارت ۳۶۲ روز
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در اهمیت اعتکاف تأکید کرد: دین اسلام قدرت خداوند را بالادست تمامی قدرتها دانسته و تحقق امور را در دست خدا میداند بطوریکه همچنان که به پرستش خداوند توصیه کرده برای آمرزش گناهان نیز مسیری تعیین شده است.
به گفته ستوده برترین مسیرها برای بخشش گناهان روی آوردن به سمت خداوند و استغفار است که به ویژه در ماه رجب یک روز روزه گرفتن برابر با صیقل روح و زدودن گناهان توصیف شده است.
ستوده با بیان اینکه انسان خواسته و ناخواسته در طول حیات خود گناهان و خطاهای متعددی مرتکب میشود، ادامه داد: یکی از مسیرهای پاک کردن گناهان نماز و روزه در ماه رجب و اعتکاف در این ماه است.
وی متذکر شد: در قرآن کریم بارها مطرح شده که انسان خطاکار نباید از رحمت خداوند ناامید شود و به همین دلیل بازگشت به سوی خدا و عبادت او بارها تأکید شده است.
ستوده عبادت مؤمن به ویژه در اعتکاف را برابر با رشد شعور عبادی وی دانست و به ضرورت توجه مسلمانان به اهمیت این عبادت تأکید کرد.
سه روز حضور در مساجد، گوشهنشینی و عبادت با معبود. نوای قرآن که از زبانها جاری شده و در روح مینشیند. زمزمه دعاها و تلاش برای طهارت نفس و روح تا ۳۶۲ روز دیگر. اعتکاف و عطر دلانگیز بخشش و تلاش برای حیاتی همراه با طهارت. این ثمره اعتکاف است.
نظر شما