۹ دی ۱۳۹۶، ۹:۵۹

مهر گزارش می دهد؛

استعدادهای وزنه برداری ایلام در آتش فقدان امکانات می سوزند

استعدادهای وزنه برداری ایلام در آتش فقدان امکانات می سوزند

ایلام-استعدادهای زیادی در رشته‌های وزنه برداری در استان ایلام وجود دارد که به دلیل نبود امکانات و حامی مالی از بسیاری از مسابقات کشوری و بین‌المللی محروم هستند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: رشته وزنه برداری یکی از رشته هایی است که همراه با ورزش هایی مانند دوومیدانی، ژیمناستیک، دارای قدمت زیادی است و در دوران یونان باستان هم به این ورزش می پرداختند.

این رشته ورزشی در کشور ایران نیز از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است، در این راستا تاکنون مسابقات مختلفی برگزار شده از جمله مسابقات آسیایی، جهانی، المپیک که برای هر کدام از این مسابقات ورزشکاران و دست اندرکاران اجرایی سختی های خاصی متحمل شده اند.

در استان ایلام نیز این رشته ورزشی از اهمیت خاصی برخوردار است،  قهرمانان زیادی در این رشته ورزشی همانند دیگر قهرمانان مطرح کشورمان توانسته اند نام ایران و استان را سرافراز کرده و افتخار آفرین شوند.

قهرمانی علی هاشمی وزنه بردار ایلامی تیم ملی در آمریکا نشان داد این ورزش در استان استعدادهای زیادی دارد.

استان ایلام از لحاظ وزنه برداری استعدادهای خوبی دارد

سعید میرزایی یکی از ورزشکاران رشته وزنه برداری در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: اهل شهرستان ملکشاهی هستم و مدت ۱۰ سال است که به فعالیت ورزش وزنه برداری می پردازم، تاکنون دو مدال نقره قهرمانی شرق کشور، مدال برنز المپیاد کارگران ایرانیان را کسب و حدود ۱۳ بار نیز در سطح مسابقات استان اول شده ام.

وی گفت: برای موفقیت در هر رشته ورزشی اول عشق به آن رشته مهم است و دوم اراده و پشتکار ورزشکار. استان ایلام از لحاظ وزنه برداری استعدادهای خوبی دارد اما متاسفانه امکانات مناسبی برای تمرین نداریم.   

ایلام جزو استان برتر کشور در رشته وزنه برداری

مهرداد جنگلی معاون اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ورزش وزنه برداری ایلام از همان سال هایی که وارد استان شدم همواره در مسابقات کشوری و بین المللی حائز رتبه برتر بوده است.

وی ادامه داد: استان ایلام در رشته وزنه برداری جزو ۶ استان برتر کشور است، وزنه برداران خوبی در سطح استان در این رشته ورزشی داشتیم از جمله همایون بسطامی که در بازی های آسیایی پکن شرکت کرد و هم اکنون نیز در سمت رئیس هیئت وزنه برداری استان فعالیت دارد.

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام در ادامه گفت: از دیگران ورزشکاران استان فریدون فتاحی بود که قهرمان آسیا شد، رئیس علی حاتمی، علیرضا لطفی و همچنین علی هاشمی و چندین و چند وزنه بردار دیگر که برای کشور و استان ایلام افتخار آفرین بوده اند.

جنگلی افزود: هم اکنون این رشته در شهر ایلام، شهرستان های ایوان، مهران، بخش چوار روستای مورت فعال است، استعدادهای خوبی نیز در این رشته ورزشی داریم که در سال های آینده نتایج درخشانی می گیرند و مدال های خوبی کسب می کنند.

وی گفت: آخرین مدال نیز در مسابقات جهانی کشور آمریکا بود که علی هاشمی توانست مدال افتخار برای ایران و استان کسب کند.

فعالیت خانه وزنه برداری در چند منطقه استان

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام در خصوص امکانات این ورزشی در استان گفت: در راستای امکانات، خانه وزنه برداری در ایلام و ایوان فعال بوده که سالنی مجهز برای وزنه برداران استان دارد.

وی تصریح کرد: این سالن ها از تجهیزات کافی برخوردار هستند، در شهر چوار و روستای مورت و شهرستان مهران هم سالن تمرینی برای فعالیت ورزش وزنه برداری وجود دارد.

هیچ اسپانسری وجود ندارد

جنگلی افزود: این سالن ها مانند استان های دیگر مجهز نیست اما از ابزارهای لازم  برای تمرین برخوردار هستند، قهرمانانی که تاکنون مدال آور و افتخار آفرین برای کشور و استان بوده اند، از دل همین سالن ها درآمده اند، متاسفانه رشته وزنه برداری یکی از رشته ها ورزشی است که هیچ اسپانسری ندارد و فقط با کمک هایی که اداره کل ورزش و جوانان در این راستا انجام می دهد تیم های خود را به مسابقات اعزام می کنیم.

 وی در خصوص مشکلات ورزش وزنه برداری در این استان گفت: مکان تمرینی یکی از مشکلات این حوزه است، بعضی از شهرستان های ما از مکان تمرینی مناسبی برخوردار نیستند به خصوص در بخش مورت شهر چوار ، اگر در این زمینه بتوانیم خانه های وزنه برداری بیشتری در داخل شهرستان ها راه اندازی کنیم مشکل کمبود سالن های وزنه برداری  برای تمرین در این شهرستان ها برطرف می شود.

فعالیت ۱۰۰ ورزشکار سازمان یافته وزنه برداری

همایون بسطامی رئیس هیئت وزنه برداری استان ایلام هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: رشته وزنه برداری در دهه های گذشته کارنامه های خوبی داشته و قهرمانان این رشته دستاوردهای بزرگی در این راستا به دست آوردند. امسال نیز اتفاق خوب و خوشایندی در این رشته ورزشی افتاد که علی هاشمی به مسابقات اعزام شد و عنوان قهرمانی را کسب کرد.

وی در خصوص امکانات این رشته گفت: رشته وزنه برداری امکانات خاصی نیاز دارد، معمولا در کشور ما امکانات در حد ایده آل در اختیار نیست، اما اکثریت ورزشکاران مدال آور ما با همین امکانات و وسایلی که داریم کار و فعالیت می کنند.

بسطامی تصریح کرد: بخشی از ابزار و وسایل ورزشی وزنه برداری کشورهای خارجی به ایران وارد می شوند، هم اکنون یک سالن مجهز و بسیار خوبی با تمامی وسایل در استان فعال است.

وی افزود: همچنین بیش از ۱۰۰ ورزشکار سازمان یافته در این رشته در استان ایلام به فعالیت ورزشی مشغول هستند.

آموزش ها تعطیل شده است

بسطامی در خصوص استعدادیابی رشته وزنه برداری گفت:  متاسفانه چندین سال است که سالن وزنه برداری آموزش و پرورش و آموزشگاه ها تعطیل شده، قبلا بخش بزرگی از استعدادیابی از طریق آموزش و پرورش بود و سالن وزنه برداری و مربی خاص خود را داشتند که متاسفانه تعطیل شد اما امسال درصدد راه اندازی مجدد این سالن و فعالیت آن هستیم.

وی بیان داشت: ما در راستای استعدادیابی این رشته فعالیت خود را ادامه می دهیم، ورزش های قدرتی همانند ورزش های گروهی نیستند به دلیل این که خروجی کار یک قهرمان در ورزش های قدرتی معمولا سال ها طول می کشد اما در بعضی رشته های ورزشی ممکن است بعد از یکی دو سال نتیجه کار را می گیریم.

لزوم سرمایه گذاری در سنین پایین

رئیس هیئت وزنه برداری استان ایلام گفت:  اگر بخواهیم یک پشتوانه تیمی در وزنه برداری داشته باشیم باید برای این رشته در سنین پایین بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: همچنین کلاس های مربیگری و داوری در آینده در نظر گرفته شود، سعی کنیم تعداد برگزاری مسابقات در استان بیشتر باشد که این بسیار تاثیر گذار است.

بسطامی تصریح کرد: مبنا این است اگر کسی در مسابقات قهرمانی کشور شرکت نکند و عنوانی کسب نکند بر همین اساس  به اردوی تیم ملی دعوت نخواهد شد.

بسطامی تصریح کرد: درصدد هستیم که مسابقات چند جانبه را به داخل استان بیاوریم، اگر بتوانیم تیم های مانند کرمانشاه، همدان، کردستان ، خرم آباد را به مناسبت های مختلفی جمع کنیم صد درصد در نتیجه کارمان تاثیر خوبی دارد.

وی گفت: صحبت هایی هم در این راستا شده که بتوانیم با کشور عراق مسابقات برون مرزی در داخل خاک این کشور انجام دهیم.

رشته وزنه برداری از رشته های ورزشی مورد علاقه و پر استعداد در استان ایلام است، همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی برای حمایت از ورزشکاران می تواند سبب کسب عناوین قهرمانی زیادی برای استان در سطح ملی و جهانی شود.

کد خبر 4183231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha