به گزارش خبرنگار مهر، در همایش تخصصی "مطالعات تطبیقی در حوزه فلسفه، کلام و عرفان" که سوم اسفند ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، حسن سید عرب به بحث درباره "سهروردی از نگاه کربن" به عنوان نمونه ای از مطالعات فلسفه تطبیقی در ایران پرداخت.
وی در آغاز گفت: هانری کربن فیلسوف فرانسوی از موسسان و مدرسان فلسفه تطبیقی در عهد ماست که ترکیب نادری از فلسفه و اسلام شناسی در حوزه مطالعات شرقی در فرانسه است. او احیاگر التفات به سهروردی در غرب امروز است. او را می توان به گونه ای سرحلقه نواندیشان متاخر امروز تلقی کرد که تصحیح بسیاری از آثار سهروردی را انجام داد و بر آنها مقدمه های مفصلی نوشت.
سید عرب افزود: کربن در دومین مجلد از کتابش "اسلام ایرانی" به سهروردی می پردازد. جوهره نگرش کربن پدیده شناسانه است. کربن سهروردی را وارث حکمای خسروانی می داند که به اندیشه آنها در هستی شناسی خود توجه کرده است. به باور کربن، سهروردی با این صبغه شاهنامه را مثل قرآن قرائت کرد و حماسه شاهنامه را به حماسه ای عرفانی تبدیل کرد. از این رو مهمترین بحث سهروردی برای کربن، بحث عالم مثال است.
وی تصریح کرد: کربن با طرح عالم مثال شاخص ترین فیلسوف غربی است که در فلسفه های جدید و معاصر طرح نویی در تاریخ فلسفه ریخته و عالم مثال را با استمداد از اندیشمندان ایرانی بویژه سهروردی مطرح کرد.
سید عرب اظهار داشت: به عقیده کربن سهروردی، تشیع را حقیقت و باطن اسلام می داند و اندیشه سهروردی پس از او در عهد صفویه و در حوزه غنی اصفهان، نزد میرداماد به طور خاص گسترش یافت.
سید عرب در ادامه به انتقاد از خوانش کربن از سهروردی پرداخت و گفت: نقد کردن کربن منوط به تعریف فلسفه تطبیقی است و اینکه ماهیت فلسفه تطبیقی چیست.
نظر شما