۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷

مدیر منابع امور آب گلپایگان:

تحقق حقابه کشاورزی گلپایگان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت

تحقق حقابه کشاورزی گلپایگان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت

گلپایگان- مدیر منابع امور آب گلپایگان گفت: تحقق حقابه کشاورزی از طرح بازنگری مجدد در حقابه کل رودخانه قمرود از سرشاخه‌های دز تا سد ۱۵ خرداد در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نکویی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میزان بارندگی در گلپایگان سالانه به طور متوسط یک سوم بارندگی کشوراست، اظهار داشت: سالانه بیش از ۲۵ میلیون مترمکعب آب‌ از منابع زیر زمینی در این شهرستان برداشت می‌شود.

گلپایگان به مناطق ممنوعه بحرانی تبدیل شده است

وی افزود: از سال ۹۰ تا کنون در این شهرستان آب‌های زیرزمینی با شیب بسیار تندی برداشت و به همین دلیل با افت ارتفاع آب‌های زیر زمینی مواجه شدیم به طوری که از سال ۷۰ تا ۹۷ گلپایگان منطقه ممنوعه و اکنون به منطقه ممنوعه بحرانی تبدیل شده است.

مدیر امور منابع آب گلپایگان گفت: برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در شهر گلشهر منجر به فرو نشست زمین در این منطقه شده است و تنها راهکار آن کنترل ورودی و خروجی آب‌ به سطح زمین است به همین دلیل کف شکنی‌ها محدود و چاه‌های غیر مجاز منبعد پر خواهند شد.

نقشه برداری ۲۰۰ کیلومتر از حریم رودخانه‌های شهرستان

وی گفت: نقشه برداری ۲۰۰ کیلومتر از حریم رودخانه‌های شهرستان مورد تایید وزارت نیرو قرار گرفت و به زودی اجرا می‌شود بنابراین با هر گونه تصرفی در این مسیرها برخورد خواهد شد.

نکویی با بیان اینکه سطح آب‌های زیر زمینی شهرستان گلپایگان ۸۰ متر است و سطح آب مادرچاه قنات سفالیزن ۴۰ متر است که ارتباطی با عمق آب‌های زیر زمینی ندارد، افزود: اگر آب از مادرچاه قنات سفالیزن جاری شده به دلیل بارندگی‌های فروردین ماه بود که به صورت زهاب خارج شده بودند.

وی گفت: برای احقاق حقابه کشاورزی شهرستان گلپایگان تلاش فراوان شده است و اکنون توسط وزارت نیرو تحقق حقابه کشاورزی از طرح بازنگری مجدد در حقابه کل رودخانه قمرود از سرشاخه‌های دز تا سد ۱۵ خرداد در حال بررسی است.

نکویی بیان داشت: شهرستان خوانسار از محل انتقال آب سرشاخه‌های دز به سد کوچری حق برداشت آب دارد که پس از اتمام مراحل عمرانی به طور مستقیم آب انتقال داده می‌شود.

کد خبر 4780625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha