۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۳۱

رئیس جهاد کشاورزی شمال کرمان:

کمبود کود شیمیایی در کرمان/محدودیتی برای تسهیلات گلخانه ای نداریم

کمبود کود شیمیایی در کرمان/محدودیتی برای تسهیلات گلخانه ای نداریم

کرمان - رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان از کمبود کود شیمیایی در استان کرمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس سعیدی عصر دوشنبه به مناسبت هفته دولت در جمع اصحاب رسانه بیان داشت: در این هفته ۱۲۳ پروژه با اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که با افتتاح این طرح‌ها برای هزار و ۹۲۷ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اهمیت بخش کشاورزی در تأمین نیاز غذایی مردم است، افزود: افزایش بهره وری کشاورزی به ویژه زمینه آب در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه به دنبال آن هستیم که کشاورزی را به سمتِ اقتصاد صادراتی و همچنین کشاورزی پایدار سوق دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: ۲.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان در شمال استان کرمان تولید می‌شود.

سعیدی در بخشی از سخنان خود به هویت‌گذاری دام اشاره کرد و یادآور شد: برای نخستین بار در این دولت هویت گذاری دام انجام شد همچنین برای اینکه نژادهای آمیخته جدید در استان داشته باشیم اما باید توجه داشت که نژاد نو ترکیب به معنای از بین رفتن نژادهای قدیمی نیست.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: در حال حاضر هزار تن کرک در استان کرمان تولید می‌شود.

افزایش تولید گوشت قرمز در کرمان

سعیدی گفت: طی چند سال اخیر به دلیل به وجود آمدن مسائل مختلف در تولید گوشت قرمز رشد نداشتیم ولی در حال حاضر شاهد افزایش شاهد افزایش تولید گوشت قرمز هستیم.

وی ادامه داد: در خصوص گوشت مرغ و تخم‌مرغ شاهد افزایش تولید بودیم ضمن اینکه در استان پرورش ماهیان خاویاری داریم که درآمد حاصل از آن بسیار خوب است.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ابراز داشت: در شهرستان رفسنجان بزرگترین مزرعه پرورش آرتمیای کشور وجود دارد که تا پایان سال قرار است ۲۰۰ هکتار دیگر به آن افزوده شود که بچه ماهی قزل‌آلا در استان تأمین و توزیع می‌شوند و با این کار دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت.

سرمایه گذاری ۱۲ میلیاردی در زمینه صنایع تبدیلی

سعیدی گفت: یکی دیگر از اقدامات جهاد کشاورزی شمال استان مدیریت انتقال دانش به مزرعه است ضمن اینکه ما در صنایع تبدیلی و تکمیلی رشد از مناسبی بهره‌مند شده‌ایم لذا ۱۲ میلیارد تومان در استان در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که در این راستا ۶۶۲ پروانه بهره‌برداری و ۲ هزار و ۱۵۶ جواز تأسیس در استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه ۲۴۹ سردخانه در شمال استان با ظرفیت ۳۳۱ هزار تن وجود دارد، یادآور شد: ۴۸ درصد از این سردخانه‌ها قبل از سال ۱۳۹۲ احداث شده‌اند و مابقی طی هفت سال گذشته ساخته شدند.

سعیدی در بخشی از سخنان خود به بحث آبیاری تحت فشار اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شد که ۶ هزار هکتار دیگر نیز در دست اجرا است ضمن اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تنها ۴۷ هزار هکتار آبیاری تحت فشار داشته‌ایم.

وی ادامه داد: حدود ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار طی سال گذشته در راستای احیای قنوات تخصیص داده شده که برای ۲۱۰ رشته قنات هزینه شده است.

محدودیتی برای پرداخت تسهیلات گلخانه‌ای وجود ندارد

سعیدی به کشت گلخانه‌ای اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر در استان شاهد توسعه کشت گلخانه‌ای بوده‌ایم به طوری که سال ۹۲ تنها ۷۰ هکتار زیر کشت گلخانه بوده که اکنون این آمار به ۲۵۹ هکتار رسیده است گفتنی است که برای پرداخت تسهیلات گلخانه‌ای هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: طی هفت سال اخیر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زیر کشت گیاهان دارویی داشتیم که ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در این رابطه پرداخت شده است ضمن اینکه ضریب مکانیزاسیون طی این مدت از ۰.۹ به ۱.۶۶ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: طی هفت سال گذشته ۵۰ هزار تن بذر تولید شده همچنین ۳۰ هزار هکتار زمین در راستای امر توسعه دانه‌های روغنی اختصاص یافته است.

کمبود کود شیمیایی در کرمان

سعیدی با بیان اینکه ۳۵ هزار هکتار برای دفع آفات محصولات کشاورزی نظارت مستقیم داشتیم، اظهار کرد: طی هفت سال گذشته در شمال استان کرمان ۴۲۰ هزار تن کود شیمیایی توزیع شده اما در استان کمبود کود شیمیایی داریم ضمن اینکه در کود فسفر و پتاس کمبود احساس می‌شود.

وی بیان داشت: طی هفت سال گذشته در ۱۰ هزار هکتار از باغات اصلاح صورت گرفته که در این رابطه ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است همچنین برای نخستین بار گندم قراردادی را از کشاورزان خریداری کردیم.

سعیدی ادامه داد: در سال جاری ۴۰ هزار تن گندم دوروم برای مصرف کارخانه‌های ماکارونی خریداری شده و در خصوص خرید ۶۵ هزار تن دیگر در حال بستن قرارداد هستیم.

وی یادآور شد: ۱۰ هزار هکتار از باغات و مزارع در قالب طرح کوثر تجمیع شده‌اند ضمن اینکه طی هفت سال اخیر بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان استان کرمان پرداخت شده است.

کد خبر 5007332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha