۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۳۲

سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول خبر داد:

اعطای تسهیلات به متقاضیان ایجاداقامتگاه‌های بومگردی وسنتی دردزفول

اعطای تسهیلات به متقاضیان ایجاداقامتگاه‌های بومگردی وسنتی دردزفول

دزفول- سرپرست اداره میراث فرهنگی دزفول، گفت: اداره میراث فرهنگی دزفول در راستای توسعه گردشگری و احیای بافت تاریخی به متقاضیان ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی در دزفول تسهیلات ارائه می کند.

مهدی چناری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دزفول یک شهر تاریخی و تمدنی است و به همین دلیل گردشگرانی که وارد این شهر می‌شوند، تمایل دارند به جای اقامت در هتل‌های مدرن، در مکان‌های سنتی و تاریخی اقامت داشته باشند.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی اداره میراث فرهنگی دزفول با همکاری شهرداری این است که مالکان بناهای تاریخی و سرمایه‌گذاران را به ایجاد اقامتگاه‌های سنتی در روستاهای گردشگری و اقامتگاه‌های بومگردی در بافت تاریخی تشویق و هدایت کند که در این راستا تسهیلات بانکی نیز به آنها ارائه خواهد شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول، عنوان کرد: میراث فرهنگی در زمینه بناهای تاریخی می‌تواند یکی از مجوزهای ۱۶ گانه گردشگری را ارائه دهد؛ لذا سرمایه‌گذاران و مالکان بناهای تاریخی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند تا علاوه بر ایجاد اشتغال به حفظ بناهای تاریخی نیز کمک کنند.

چناری عنوان کرد: مالکان خانه‌های تاریخی در صورت آمادگی برای تغییر کاربری این خانه‌ها به اقامتگاه سنتی و یا هر کاربری گردشگری دیگری می‌توانند برای دریافت راهنمایی‌های لازم به اداره میراث فرهنگی مراجعه کنند؛ اداره میراث فرهنگی نیز علاوه بر همکاری در زمینه حفظ و نگهداری بنا، تسهیلات بانکی نیز به این افراد اعطا خواهد کرد و در تمام مراحل در کنار این افراد خواهد بود.

وی با اشاره به وجود خانه‌های تاریخی متعدد و بدون سکنه در بافت کهن دزفول، یادآور شد: بناهای تاریخی در بافت تاریخی دزفول می‌توانند با مرمت و ایجاد تغییرات به مکان‌هایی همچون سفره‌خانه سنتی، اقامتگاه سنتی، محل دائمی برپایی نمایشگاه‌های مختلف، محل عرضه و فروش عرقیات سنتی، محل فروش صنایع‌دستی و یا موزه تبدیل شوند که این امر علاوه بر ایجاد اشتغال و شکوفایی ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی دزفول می‌تواند باعث افزایش آمار ورود گردشگران نیز باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول با بیان اینکه گردشگری یک صنعت سفید است، گفت: دزفول جز سه شهر کمیسیون مهر و میراث است و شایسته است که از این ظرفیت به درستی استفاده شود؛ شهرهای اصفهان و کاشان به درستی از ظرفیت بافت تاریخی خود استفاده کرده‌اند و ما نیز از مالکان بناهای تاریخی دعوت می‌کنیم تا در راستای احیای بافت تاریخی با ما همکاری داشته باشند.

چناری در ادامه بیان کرد: دو جوان اهل تهران موفق به اجاره خانه تاریخی صنیعی برای تبدیل آن به اقامتگاه سنتی شده‌اند؛ در حال حاضر مراحل اخذ مجوز این اقامتگاه در حال انجام است و تسهیلات لازم نیز به این افراد ارائه خواهد شد.

وی افزود: خانه‌های تاریخی و ثبت ملی مجاهد، محسنی و بوم عرب نیز توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خریداری شده‌اند و با دریافت تسهیلات دولتی در حال تبدیل به اقامتگاه سنتی هستند؛ دو خانه در روستاهای گردشگری پامنار و پا قلعه نیز در مراحل پایانی دریافت تسهیلات برای تبدیل به اقامتگاه بومگردی هستند که پیشرفت فیزیکی خوبی را در این زمینه دارند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول تأکید کرد: قطعاً بهره‌برداری از این اماکن علاوه بر احیای بافت و جذب گردشگر موجب تشویق سایر مالکان بناهای تاریخی خواهد شد؛ مالکانی که تمایل به ورود به این موضوع ندارند نیز می‌توانند منازل تاریخی خود را به بخش خصوصی اجاره دهند چرا که تعداد زیادی متقاضی برای اجاره این بناها و تغییر کاربری آنها به اماکن گردشگری وجود دارد.

به گزارش مهر، بافت تاریخی دزفول ۲۴۴ هکتار وسعت دارد که تاکنون بیش از ۱۴۰ اثر تاریخی در این بافت شامل خانه، ساباط، مسجد و حمام ثبت ملی شده‌اند.

کد خبر 5065451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha