۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۰۹

در آئین افتتاحیه بیست و هشتمین هفته کتاب؛

کتابخانه عمومی فرهنگسرای استاد بهمن بیگی در شیراز گشایش یافت

کتابخانه عمومی فرهنگسرای استاد بهمن بیگی در شیراز گشایش یافت

شیراز- کتابخانه عمومی فرهنگسرای استاد محمد بیگی از سلسله برنامه‌های افتتاحیه بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در شهر شیراز گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتابخانه با ۶ هزار جلد کتاب و سالن مطالعه استاندارد با ظرفیت ۸۰ نفر در جنوب شهر شیراز واقع در فرهنگسرای استاد محمد بهمن بیگی ظهر شنبه آغاز به کار کرد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز در آئین گشایش این کتابخانه عمومی که با حضور حیدر اسکندرپور شهردار شیراز، بانو سکینه کیانی همسر زنده‌یاد بهمن بیگی، صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد، گفت: تمام تلاش و برنامه‌ریزی سازمان فرنگی شهرداری شیراز بر این متمرکز شد که کتابخانه عمومی فرهنگسرای بهمن بیگی درخور شأن و نام و پایتخت کتاب ایران، زنده‌یاد بهمن بیگی و همچنین بزرگ‌ترین فرهنگسرای جنوب ایران راه‌اندازی شود.

مرتضی جعفری ضمن قدردانی از خانواده زنده‌یاد کاظم چینی به خاطر اهدای کتاب به این مجموعه گفت: همسر زنده‌یاد چینی کتابخانه شخصی ایشان و تعداد قابل‌توجهی نشریات تخصصی و کمیاب حوزه ادبیات را به این کتابخانه اهدا کردند که با اضافه شدن و خرید حدود یکهزار جلد کتاب نویسندگان متأخر، یکی از کتابخانه‌های منحصربه‌فرد در حوزه ادبیات و تاریخ به روی مردم باز می‌شود.

وی افزود: رویکرد ترویجی در این کتابخانه با معرفی نویسندگان برجسته ایران و جهان و گردآوری آثار ایشان و همچنین فضاسازی مناسب و متمایز نسبت به همه کتابخانه‌های عمومی، مورد توجه قرارگرفته است.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز گفت: سالن مطالعه این کتابخانه عمومی نیز به‌صورت کاملاً استاندارد ایجاد شده است و تا حدودی می‌تواند از مشکل کمبود قرائت‌خانه در محدوده میانرود و شهرک فرزانگان بکاهد.

جعفری ادامه داد: تا پایان سال حداقل ۴ کتابخانه عمومی با سالن مطالعه در چهار نقطه مختلف در فرهنگسراهای شیراز راه‌اندازی خواهد شد.

آغاز حرکت اتوبوس کتاب شیراز «در مسیر دانایی»

همچنین همزمان با این مراسم، اولین کتابخانه عمومی سیار شیراز در اولین روز از بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در شیراز، پایتخت کتاب ایران رونمایی شد.

این کتابخانه عمومی سیار که در قالب یک اتوبوس «مگاترانس» با عنوان «مسیر دانایی» با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رونمایی شد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این مراسم گفت: همه‌گیری بیماری کرونا امسال گرچه شوک بزرگی به حوزه‌های مختلف فرهنگی وارد کرد اما با تشکیل کارگروه‌های مشورتی اجازه ندادیم برنامه‌های مرتبط با پروژه پایتخت کتاب ایران و ترویج کتاب‌خوانی تحت‌الشعاع قرار گیرد.

جعفری افزود: برنامه‌های نرم‌افزاری ویژه پایتخت کتاب ایران با تغییر رویکرد در فضای مجازی دنبال شد که راه‌اندازی سامانه برگزاری آزمون آنلاین کتاب‌خوانی همچنین نمایشگاه‌های کتاب مجازی و برگزاری مسابقات در بستر شبکه‌های اجتماعی از جمله این فعالیت‌ها بود.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت‌ها در ترویج کتاب‌خوانی گفت: شهر شیراز باوجود پیشینه بسیار غنی هنوز در حوزه سخت‌افزارهایی همچون سایر نقاط کشور دچار کمبودهایی زیادی است که امیدواریم نهضتی که امسال به واسط کسب عنوان پایتخت کتاب ایران در نهاد کتابخانه‌های عمومی و شهرداری شیراز به وجود آمده است بتواند گام‌های مؤثری در مسیر رفع این کمبودها باشد.

اتوبوس کتاب با ۱۵۰۰ جلد راه پیمود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: راه‌اندازی اتوبوس کتاب «مسیر دانایی» که جمله تعهدات و پروژه‌های سازمان برای سال ۱۳۹۹ بوده است با حدود ۱۵۰۰ جلد کتاب یکی از اتفاقات مهم در شیراز خواهد بود.

جعفری گفت: در این کتابخانه عمومی سیار، علاوه بر قفسه کتاب، یک سالن چندرسانه‌ای نیز برای پخش فیلم و برگزاری رویدادهای ترویجی ویژه کودکان و خانواده‌ها نیز تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه اتوبوس کتاب «مسیر دانایی» در مناطق کم برخوردار و همچنین در روزهای تعطیل در پیاده راه سلامت مستقر و با حضور کتابداران متخصص فرهنگسراهای شیراز به مردم خدمات ارائه می‌دهد تأکید کرد: «مسیر دانایی» یک فعالیت ویترینی نخواهد بود و برای ارائه خدمات به شهروندان جدول زمانبندی مشخص خواهد داشت که به‌محض رفع محدودیت‌های فعلی برنامه‌های خود را آغاز خواهد کرد.

شهردار شیراز نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته کتاب، اظهار کرد: در این فرهنگسرا که در جنوب شیراز کتابخانه ای افتتاح شد که در نوع خود بی نظیر است.

مردم شیراز دانایی و اندیشه را به کار خیر اختصاص می‌دهند

اسکندرپور، افزود: اینکه در مسیر دانایی و اندیشه کتاب را خیر می‌کنیم بسیار لذت بخش است و مردم شیراز دانایی و اندیشه را به کار خیر اختصاص می‌دهند، سرآغاز کار بزرگی است.

شهردار شیراز با بیان اینکه توسعه کتابخانه ها مهمترین مسیر گسترش دانایی است، افزود: اگر می‌خواهیم روشنایی را توسعه بدهیم راهی نداریم جز اینکه کتاب را گسترش دهیم و کسانی که مروج کتاب هستند را حمایت کنیم.

وی یادآوری کرد: دیگر با وجود قطار شهری و کتابخانه ای که امروز افتتاح شد دیگر منطقه میانرود شیراز محروم نخواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم در این مراسم با تقدیر از حمایت جدی شهرداری از برنامه‌های فرهنگی و هنری شیراز، ضمن تبریک هفته کتاب، اظهار کرد: با همکاری همه دستگاه‌ها برنامه‌های متنوعی در پایتخت کتاب ایران در این هفته برگزار خواهد شد.

افزایش سرانه مطالعه مردم شیراز

صابر سهرابی، افزود: افزایش رسانه مطالعه مردم شیراز با چنین رویکردها و برنامه‌هایی فراهم خواهد شد.

وی از اهدای ۳ هزار جلد کتاب به اتوبوس دانایی و کتابخانه فرهنگسرای بهمن بیگی به مناسبت هفته کتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه برنامه‌های هفته کتاب، یکشنبه ۲۵ آبان ماه کلنگ احداث کتابخانه عمومی شهر صدرا با نام «شهدای سلامت» زده می‌شود.

کد خبر 5071177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha