۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۳۹

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تخصیص اعتبارات ستاداحیای دریاچه ارومیه همسو باحق آبه کشاورزی نیست

تخصیص اعتبارات ستاداحیای دریاچه ارومیه همسو باحق آبه کشاورزی نیست

ارومیه – معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تحقق اندک اعتبارات بخش کشاورزی توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه گلایه کرد و گفت: تخصیص اعتبارات همسو با حق آبه این بخش نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مراد اکبری عصر دوشنبه در جلسه بررسی مسائل مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب اظهارکرد: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید سالانه ۸ درصد از منابع آب بخش کشاورزی استان صرفه جویی و برای احیای دریاچه صرف شود برای این تحقق این هدف پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تنها یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۳ درصد محقق شد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به تخصیص کم اعتبارات شایسته نیست فشار مضاعفی برای صرفه جویی آب به بخش کشاورزی وارد شود، افزود: تحقق صرفه جویی ۸ درصدی سالانه در بخش کشاورزی نیازمند تخصیص کامل اعتبارات است و بارها این گلایه را به ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده ایم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه‌های عملیاتی در بخش‌های مختلف آب و خاک، ترویج و آموزش، تهیه نقشه‌های کاداستر اراضی کشاورزی و … از محل اعتبارات دریاچه ارومیه انجام گرفته ولی با این حال اعتبارات تخصیصی ستاد احیا دریاچه ارومیه همسو با کاهش ۴۰ درصدی حق آبه شهرستان میاندوآب نیست.

وی افزود: از اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی که برای احیا دریاچه ارومیه و تحقق الزامات بخش کشاورزی درخواست شده بود تنها ۲۳ درصد محقق شده است که مشکلات زیادی را در تقویت زیر ساخت‌ها و احیا پایدار دریاچه ارومیه به وجود آورده است.

اکبری از تخصیص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به شهرستان میاندوآب خبر داد و تاکید کرد: مسئولان در کارسپاری ها شرکت‌ها و پیمانکاران خود شهرستان را در اولویت قرار دهند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: باید یک پروژه جامع عملیاتی در بخش آب و خاک شهرستان میاندوآب اجرا شود تا مشکل تأمین آب بخش کشاورزی این شهرستان حل شود و دریاچه ارومیه به احیا پایداری برسد.

اکبری عنوان کرد: بخاطر تعلق خاطری که به ارومیه دارم با تمام وجود به احیا دریاچه ارومیه معتقدم ولی نباید برای نجات یک بخش، بخش دیگری را قربانی کنیم. هزینه احیا دریاچه ارومیه را نباید کشاورزان میاندوآبی پرداخت کنند.

کد خبر 5114095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha