۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۰۶

مهر بررسی می‌کند؛

واکسیناسیون به معنای ساده‌انگاری بیماری نباشد

واکسیناسیون به معنای ساده‌انگاری بیماری نباشد

قزوین- واکسن کرونا امروز در حالی به پزشکان قزوینی تزریق شد که پزشکان قزوینی از ساده انگاری این بیماری در جامعه بیمناک هستند.

به گزارش خبرنگار مهر با آغاز واکسیناسیون کرونا در سطح کشور استان قزوین نیز کار دز نخست واکسن کرونا را با اولویت کادر درمان آغاز کرد. این در حالی است که پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرده است تا پایان سال بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در استان قزوین این واکسن را دریافت خواهند کرد.

در مرحله نخست در استان قزوین ۲۰۰ نفر از کادر درمان که به طور مستقیم با بیماران کرونایی در ارتباط بوده و در معرض خطر هستند این واکسن را تزریق خواهند کرد.

اما در ماه‌های اخیر واکسن به یک موضوع چالش برانگیز در دنیا تبدیل شده تا جایی که استفاده یا عدم استفاده از واکسن کرونا به یک موضوع جنجالی میان مردم دنیا تبدیل شده است.

این در حالی است که این موضوع در کشور ما پا فراتر گذاشته و حتی موضوع استفاده از واکسن داخلی یا خارجی نیز چالشی بزرگ‌تر ایجاد کرده است.

عوارض کویید ۱۹ از عوارض احتمالی واکسن برای ما بیشتر است

دکتر ماهیار صدیقی یکی از افرادی که امروز در قزوین اولین دز واکسن را تزریق کرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: زمانی می‌توانیم از ویروس منحوس کرونا رها شویم که طرح واکسیناسیون برای تمام مردم اجرا شود.

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان مستقل بوعلی سینا اذعان کرد: حضور من به عنوان اولین اشخاصی که واکسیناسیون می‌شوند افتخار بزرگی است.

وی بیان کرد: با توجه به مصائبی که با شیوع ویروس کرونا به عنوان پزشک در این بخش دیدیم و با توجه به شناختی که از این ویروس‌ها، طریقه پیشگیری و درمان داریم بهترین راه برای این حل این مشکل واکسینه شدن است.

این پزشک با بیان اینکه آغاز واکسیناسیون به معنای ساده انگاری این بیماری نیست تصریح کرد: بنده به عنوان پزشک آی سی یو بخش کرونا و غیر کرونا از ابتدا شیوع این ویروس تاکنون شاهد موارد بسیاری بوده‌ام و حالا می‌دانم که زدن واکسن چقدر برای ما لازم است و می‌تواند به ما کمک کند همچنین امیدوارم به زودی سایر مردم نیز بتوانند واکسیناسیون شوند.

وی ادامه داد: واکسن‌هایی که در سال‌های گذشته تولید شدند مورد تأیید و استفاده هستند اما واکسن‌هایی که برای ویروس کرونا تولید می‌شوند به نسبت جدیدتر بوده و احتمال بروز برخی عوارض در اینها وجود دارد.

پزشک بخش آی سی یو بیمارستان بوعلی استان ابراز کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در سیستم پزشکی و درمانی می‌توانم بگویم که عوارض بیماری کویید ۱۹ برای من بیشتر از عوارض احتمالی واکسن است.

متخصص بیهوشی در بیمارستان بوعلی ادامه داد: حضور من به عنوان اولین شخصی که واکسیناسیون می‌شود کاملاً داوطلبانه بوده و امروز من به عنوان یک شخص ۴۸ ساله که بیماری زمینه‌ای ندارد با افتخار برای واکسینه شدن حاضر شدم.

وی بیان کرد: واکسیناسیون در دنیا یک پیشینه قدیمی دارد که ما از این پیشنه قدیمی به همراه علم روز برای تولید و تزریق واکسن استفاده می‌کنیم.

این متخصص بیهوشی تاکید کرد: در طی وجود ویروس کرونا در استان بنده سه مرحله این بیماری را تجربه کردم اما حالا در سلامت کامل و با توجه به شرایط داوطلبین واکسیناسیون واکسن می‌زنم.

اگر واکسن کرونا ایرانی بود با اعتماد بیشتری برای تزریق واکسن حاضر می‌شدم

دکتر مجید رجبی یکی دیگر از دریافت کنندگان واکسن نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: بنده در سن ۵۴ سالگی به عنوان یکی از داوطلبین پزشکی برای دریافت واکسن حاضر شدم زیرا بنده به واکسنی که امروز برای مردم ما تولید شده اعتماد دارم و دلیل اعتمادم این است که به سیستم بهداشت کشور معتمد هستم.

پزشک اورژانس رحیمیان اذعان کرد: کشور ایران دارای یک سیستم بهداشت و درمان قوی چندین ساله است و ما به عنوان پزشک به سیستم بهداشت کشور خود اعتماد داریم و از روی اعتماد به این سیستم امروز به عنوان داوطب برای واکسینه شدن حاضر شدیم.

وی افزود: ما به عنوان پزشک زمانی می‌توانیم به مردم خدمت کنیم که خود از سلامت کامل برخوردار باشیم پس با توجه به این موضوع پذیرفتیم با تمام احتمالات موجود جزو نفرات اولی باشیم که واکسینه می‌شویم.

این پزشک تصریح کرد: برخی می‌پرسند که اگر این واکسن تولیدات داخلی و ایرانی بود باز هم حاضر می‌شدید به عنوان نفر اول واکسینه شوید که پاسخ من این است که اگر واکسن کرونا ایرانی بود من با اعتماد بیشتری جزو نفرات اول قرار می‌گرفتم حالا هم چون این واکسن مورد تأیید کشورم است اینجا حضور دارم.

وی با بیان اینکه مردم نباید با آغاز واکسیناسیون روند بیماری را عادی تلقی کنند و خطر را توسعه دهند، عنوان کرد: هر کشوری در بحث تکنولوژی پیشرفت‌هایی داشته کشور ایران نیز در بخش تولید واکسن بهترین نیست اما جزو بهترین‌ها قرار دارد و این درحالی است که بسیاری از کشورها هنوز نتوانستند به این تکنولوژی دست پیدا کنند.

اما در این بین نباید فراموش کرد که آغاز واکسیناسیون به معنای فراموشی این بیماری نیست. پزشکان معتقدند به دلیل احتمال جهش‌های متفاوت، مردم باید حتی پس از تزریق برخی پروتکل‌ها همچون استفاده از ماسک را رعایت کنند.

به نظر می‌رسد تا مدتها این میهمان منحوس ناخوانده با ما همراه خواه بود و باید مراقب خود و اطرافیان باشیم. فراموش نکنیم سلامت اطرافیان ما نیازمند همراهی و توجه ما به رعایت بهداشت است.

کد خبر 5143569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha