۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۰

در راستای احیا و توسعه منابع طبیعی؛

طرح کاروان نیکوکاری در خراسان جنوبی اجرا می شود

طرح کاروان نیکوکاری در خراسان جنوبی اجرا می شود

بیرجند-مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اجرای طرح کاروان نیکوکاری با رویکرد احیای منابع‌ طبیعی در استان خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی صبح یکشنبه در نشست هماهنگی طرح کاروان نیکوکاری با رویکرد احیای منابع طبیعی بیان کرد: فعالیت های داوطلبانه هلال احمر با هدف حمایت از زندگی و سلامت انسان ها منطبق با اهداف بشردوستانه این جمعیت است.

وی با اشاره به اینکه موضوع منابع طبیعی از دیرباز در هلال احمر مورد توجه بوده است، گفت: حفظ و احیای منابع طبیعی وظیفه همه مردم است لذا باید در این حوزه بطور جدی فرهنگ سازی صورت پذیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه امدادگران جمعیت هلال احمر در تمامی صحنه ها و حوادث حضور فعال داشته است، عنوان کرد: جمعیت هلال احمر ظرفیت بسیار بزرگی در تمامی امور دارد لذا سازمان ها و و نهادها با همدلی و تعاون می توانند از حداکثر این ظرفیت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اعضای کاروان نیکوکاری از هشت نفر جوان داوطلب و کارشناس جمعیت هلال احمر و کارشناس منابع طبیعی تشکیل می شود، عنوان کرد: روستای نازدشت شهرستان سربیشه به عنوان پایلوت در این طرح انتخاب شد تا طی یکسال برنامه های پیش بینی شده آموزشی در این منطقه اجرایی می شود.

رضایی افزود: هدف از اجرای این طرح ترویج فرهنگ منابع طبیعی دربین آحاد جامعه، ظرفیت سازی و توان افزایی دست اندرکاران، جوامع محلی و بهره برداران در راستای توسعه پایدار، تقویت مشارکت مردم در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی از طریق تسهیل گری، توسعه مسئولیت پذیری و فعالیت های داوطلبانه در میان جوامع محلی و کنترل عوامل تخریب منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: گسترش شبکه همیاران طبیعت و مشارکت اهالی در برنامه های آموزشی، امدادی و بشردوستانه به منظور تحقق شعار هر خانواده یک امدادگر و تقویت فرهنگ امدادی و کاهش مخاطرات و افزایش ایمنی در سطح جامعه از دیگر برنامه های این کاروان با هدف توانمندسازی ذینفعان اجرا می شود.

فرهنگ سازی و مشارکت مردمی از اولویت های سازمان منابع طبیعی

علی رضا نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در این نشست، اظهار داشت: طرح کاروان نیکوکاری و مشارکت در حفظ منابع طبیعی با هدف تقویت مشارکت مردم در حفظ و نگهداری منابع طبیعی و کنترل و کاهش عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع اجرا می شود.

وی با بیان اینکه تلاش برای انسجام سازمانی به منظور مشارکت در حفاظت از منابع طبیعی از دیگر اهداف اجرای این طرح است، افزود: حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی نیاز به همکاری سازمان ها را چند برابر می کند.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی از نظر فرسایش خاک، خشکسالی و تغییر اقلیم نسبت به سطح ملی حساس تر است، گفت: امروز سازمان جنگل ها و مراتع و همچنین سازمان جهاد کشاورزی رویکرد فرهنگ سازی با هدف جلب مشارکت های مردمی را در اولویت کار خود قرار داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ۱۵ میلیون هکتار وسعت خراسان جنوبی بیش از ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی است، گفت: گستردگی عرصه های منابع طبیعی در کنار محدودیت های شدید اعتباری و نیروی انسانی باعث می شود رویکرد فرهنگ سازی و مشارکت مردمی در اولویت های سازمان منابع طبیعی استان قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر و منابع طبیعی در راستای فعالیت های تخصصی خود نیاز به جلب مشارکت های عمومی دارند، عنوان کرد: از خروجی همکاری بین منابع طبیعی و هلال احمر جذب و آموزش همیاران طبیعت مد نظر است.

نصرآبادی ادامه داد: آموزش های ارائه شده به مردم باید در خصوص حساسیت های موضوع خشکسالی و عرصه های مرتبط با منابع طبیعی و همچنین تغییر نگاه مردم نسبت به منابع طبیعی است.

کد خبر 5379056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha