۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۱۰

نماینده ولی‌فقیه در لرستان مطرح کرد؛

تاکید قرآن و اسلام به رعایت تواضع و فروتنی در جامعه

تاکید قرآن و اسلام به رعایت تواضع و فروتنی در جامعه

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: تاکید قرآن، پیامبر اسلام و پیشوایان معصوم، رعایت تواضع و فروتنی از سوی انسان‌ها در جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی امروز پنج شنبه در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با اشاره به آیه ۱۸ سوره «لقمان»، «وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» اظهار داشت: در این آیه تاکید شده که با مردم خوش رفتار باش، تکبر ممنوع است، حتی در راه رفتن، خداوند انسان متکبر و فخر فروش را دوست ندارد، در این راستا ما نیز باید از فخر فروشی و تکبر پرهیز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این امر برای ما درس آموز است که از تکبر فاصله بگیریم عنوان کرد: راه رفتن بندگان خدا با تواضع و فروتنی است، اسلام همواره بر تواضع تاکید دارد، تکبر انسان را از بین می‌برد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: تواضع و فروتنی برای همه مردم است، اما تواضع و فروتنی در برابر مؤمن، معلم، استاد، پدر و مادر، لازم‌تر و پسندیده‌تر است، تواضع از نشانه‌های ایمان است.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه سبک و سیره رسول گرامی اسلام و پیشوایان معصوم بر همین سبک بوده است افزود: همان طور که اسلام در راستای اعتقاد و احکام تاکید دارد، در راستای اخلاق هم تاکیداتی دارد.

وی با اشاره به آیه ۱۹ سوره «لقمان»، «وَاقْصِدْ فِی مَشْیِکَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ ۚ إِنَّ أَنْکَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِیرِ، بیان داشت: میانه روی، متانت و ادب در این آیه مورد تاکید قرار گرفته و اینها جز سفارش‌هایی است که در قرآن آمده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه، بیان و سخنان ما باید سخنان نرم، محبت آمیز و همراه با مهربانی باشد، ادامه داد: از آیه ۱۲ تا ۱۹ سوره «لقمان»، ۹ امر، سه نهی و هفت دلیل مورد تاکید قرار گرفته است، در این آیات، امر به نیکی به والدین، شکر گذاری نسبت به خدا و والدین، همراهی با پدر و مادر در امور شایسته، پیروی از راه مؤمنان، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر، اعتدال در حرکت و پایین آوردن صدا، تاکید شده است، همچنین در این آیه سه چیز نهی شده: شامل: دوری از شرک به خدا، روی بر نگردان از مردم و پرهیز از تکبر هستند.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: هفت دلیل نیز این بوده که شکر خدا و پدر و مادر به نفع خود انسان و موجب استمرار نعمت الهی در دنیا و آخرت است، شرک، ظلم عظیم است، انسان باید پاسخگوی کارهای خودش باشد چرا که حساب و کتاب به دست خداوند است پس باید مواظب اعمال خودش باشد، خدا هم دقیق است و هم آگاه،

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند اراده و صبر است گفت: راه رفتن روی زمین نباید متکبرانه باشد چرا که خداوند افراد متکبر و فخر فروشی که ایجاد کینه و نفرت در میان جامعه می‌کنند را دوست ندارد، تکبر باعث گسسته شدن لایه‌های جامعه از همدیگر می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به تاکید خداوند به فروتنی و تواضع گفت: در آیه ۳۳ سوره «لقمان» نیز تاکید شده که ای مردم رعایت تقوای الهی را کنید، بترسید از روزی که نه پدر می‌تواند به فریاد پسر برسد و نه پسر به فریاد پدر، در هیچ مسئله و رویدادی از روز قیامت هیچکس نمی‌تواند به فریاد کسی برسد، هر کس به دنبال حساب خودش است، زندگی دنیوی شما را فریب ندهد، مبادا شیطان شما را فریب بدهد.

کد خبر 5477723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha