۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۴

رئیس جهاد کشاورزی ایلام:

۱۲۸۰ هکتار از باغات گردو در استان ایلام بارور هستند

۱۲۸۰ هکتار از باغات گردو در استان ایلام بارور هستند

ایلام-رئیس جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به برنامه جهاد کشاورزی برای توسعه باغات گردو در ایلام، گفت: یک هزار و ۲۸۶ هکتار از باغات گردو در استان ایلام بارور هستند.

آذرنوش عموزاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گردو یکی از محصولات خشکباری است که دومین سطح زیر کشت باغات استان را به خود اختصاص داده است. از مجموعه یک هزار و ۳۳۷ هکتار باغ گردو در استان ایلام که بیشتر از پایه‌های بذری و گونه‌های بومی تشکیل شده، یک هزار و ۲۸۶ هکتار باغات بارور تشکیل می‌دهند.

وی افزود: این باغات بارور گردو به دلیل وجود سرمای بهاره در استان در اکثر سال‌ها خوشه‌های میوه ده درختان سرما زده شده و عملاً در آن سال‌ها، باغ تولیدی را به دنبال ندارد.

عموزاده ادامه داد: همچنین بیشتر این ارقام بذری به دلیل کیفیت پایین مغز میوه و پوست کلفت میوه و نیز عملکرد خیلی پایین و اقتصادی نبودن محصول تولیدی، پس از ۳۰ تا ۴۰ سال از سن درختان توسط باغداران بریده و حذف می‌شدند.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان با برنامه‌های مدون در چند سال متوالی طرحی مبنی بر اصلاح باغات و انجام عملیات سرشاخه کاری بر روی درختانی که بازدهی اقتصادی نداشتند، اجرا کرده است.

وی ادامه داد: ابتدا متقاضیان باغدار گردو در شهرستان‌های ایوان، ملکشاهی و سیروان شناسایی و با استفاده از دانش بومی و به روز کارشناسان سازمان به صورت کاملاً رایگان، با استفاده از یکی از تجاری ترین رقم گردوی دنیا یعنی رقم «چندلر» که قبلاً سازگاری اقلیمی آن با آب و هوای مناطق مستعد پرورش گردو در استان مورد بررسی و از نتیجه بسیار مطلوبی برخوردار بود، عملیات انجام گرفت و نتایج آن بصورت ۱۰۰ درصد گیرایی و رشد برخوردار بود.

عموزاده گفت: این رقم دیرگل و در اواخر فروردین خوشه درخت باز می‌شود و از خطر سرمازدگی مصون بوده و همچنین میوه آن دارای مغز سفید و پوست نازک و ازعملکرد بالا و از میوه تجاری و یک اندازه برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام افزود: امسال به صورت مشارکتی در پنج شهرستان گردو خیز استان یعنی ایلام، ملکشاهی، سیروان و چرداول این عملیات که مورد استقبال فراوان باغداران گردوکار استان قرار گرفته است.

کد خبر 5496287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha