۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۸:۴۵

مهر بررسی کرد؛

آمار تامل برانگیز نرخ تورم در خراسان جنوبی

آمار تامل برانگیز نرخ تورم در خراسان جنوبی

بیرجند-مرکز آمار ایران شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را به صورت نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه منتشر کرد که طبق این آمار دو شاخص تورمی خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری گزارش شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آمار منتشر شده حکایت از آن دارد که در خراسان جنوبی نرخ تورم ماهانه هر چند کمتر از میانگین کشوری بوده است اما نرخ تورم نقطه‌ای و ۱۲ ماهه منتهی به مهر ماه ۱۴۰۱ با افزایش یک تا دو درصدی بالاتر از میانگین کشوری می‌باشد.

بر این اساس شاخص کل میانگین تورم ماهانه، نقطه‌ای و نرخ تورم ۱۲ ماهه برای کل کشور به ترتیب ۳، ۴۸.۶، ۴۲.۹ درصد و همین آمار برای خراسان جنوبی ۲.۷، ۵۰.۶، ۴۳.۷ درصد منتشر شد که حکایت از بالاتر بودن دو شاخص نرخ تورم نقطه‌ای و نرخ تورم ۱۲ ماهه برای خراسان جنوبی در مقایسه با میانگین کشوری این دو شاخص دارد.

نرخ تورم خوراکی و آشامیدنی‌ها

همچنین تورم ماهانه، نقطه‌ای و ۱۲ ماهه برای خوراکی‌ها، مواد آشامیدنی برای استان به ترتیب ۲.۶، ۶۷.۵ و ۵۲.۷ درصد گزارش شد که در مقایسه با میانگین کشوری شاخص تورم ماهانه افزایشی و دو شاخص دیگر کاهشی بوده است.

بر اساس این آمار نرخ تورم ماهانه، تورم نقطه‌ای و سالانه برای کالاهای غیر خوراکی نیز برای خراسان جنوبی به ترتیب ۲.۹، ۳۸.۱ و ۳۷.۱ درصد اعلام شد که شاخص تورم ماهانه برای این گروه در مقایسه با میانگین کشوری افزایشی و برای دو شاخص دیگری کاهشی گزارش شد.

نرخ تورم در خراسان جنوبی

نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و ۱۲ ماهه در خراسان جنوبی در مهر ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۷، ۵۰.۶ و ۴۳.۷ درصد شده و میانگین کشوری این ۳ شاخص به ترتیب ۳، ۴۸.۶ و ۴۲.۹ درصد است که بر این اساس، نرخ تورم ماهانه در خراسان جنوبی ۰.۳ درصد از میانگین کشوری آن کمتر و نرخ تورم نقطه‌ای و ۱۲ ماهه در این استان، به ترتیب ۲ و ۰.۸ درصد بیشتر از میانگین کشوری آن شده است.

از سویی نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و ۱۲ ماهه در خراسان جنوبی در شهریور ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۵، ۵۲.۱ و ۴۲.۹ درصد بود که با توجه به رقم‌های اعلام شده درباره این شاخص‌ها در مهر ماه به ترتیب شاهد افزایش ۰.۲ درصدی نرخ تورم ماهانه و افزایش ۰.۸ درصدی تورم ۱۲ ماهه و کاهش ۱.۵ درصدی نرخ تورم نقطه‌ای می‌باشیم.

جایگاه کشوری خراسان جنوبی در نرخ تورم ۱۲ ماهه

درباره تورم ۱۲ ماهه بین استان‌ها جایگاه خراسان جنوبی با ۴۳.۷ درصد در کشور در جایگاه ۱۹ امین استان قرار گرفته است که در مقایسه با ۴۲.۹ درصد میانگین کشوری این شاخص نشان می‌دهد که خراسان جنوبی در این شاخص ۰.۸ درصد بالاتر از میانگین کشوری است. همچنین مقایسه این آمار با آمار منتشر شده در شهریور ماه امسال حکایت از آن دارد که خراسان جنوبی در مهر ۱۴۰۱، نوزدهمین استان دارای بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه بود در حالی که ماه قبل از آن، در رتبه شانزدهم قرار داشت که حکایت از بهتر شدن شرایط دارد.

کد خبر 5628800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha