۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۰

بر اساس تحقیقات صورت گرفته؛

سن بالای پدر خطربیماری قلبی مادرزادی را در نوزادان افزایش می‌دهد

سن بالای پدر خطربیماری قلبی مادرزادی را در نوزادان افزایش می‌دهد

اصفهان-پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:تحقیقات نشان می‌دهد سن بالای پدر بروز بیماری قلبی مادرزادی در نوزادان را افزایش می دهد.

محمد ستاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با طرح پیش بینی بروز بیماری قلبی مادرزادی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین اظهار داشت: مرکز تحقیقات قلب کودکان زیر مجموعه پژوهشکده قلب و عروق طی یکسال، بالغ بر ۲۱ ویژگی را روی یک هزار و ۳۸۹ نفر بررسی کردند.

وی بیان داشت: در این طرح تحقیقاتی مولفه‌هایی همچون آنومالی خارج از قلب مادرزادی، ناهنجاری ژنتیکی و کروموزمی یا غیر عادی بودن، کم کاری تیروئید، مصرف داروهای تیرویید، سن پدر، محل زندگی، سابقه فامیلی بیماری‌های مادرزادی قلبی، جنسیت، شغل پدر، شغل مادر و قد و وزن در نمونه‌های انسانی مورد بررسی قرار گرفت.

مجری طرح پیش بینی بروز بیماری قلبی مادرزادی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین تصریح کرد: در بین فاکتورها آنومالی مادرزادی خارج از قلب بالای ۶۰ درصد در بروز بیماری قلبی مادرزادی در افراد نقش دارد و پس از آن به ترتیب غیر عادی بودن ژنتیک دو عامل بالینی و پس از آن شغل مادر در حین بارداری، محل زندگی (نزدیک به کارخانه و نیروگاه نقش دارد) و بارداری در سنین بالای پدر در بروز بیماری قلبی مادرزادی نوزاد نقش دارد.

وی با بیان اینکه شغل پدر و سن پدر به هنگام فرزندآوری بسیار نقش دارد، گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که بیماری قلبی مادرزادی در فرزندان اقشاری که درآمد پایین و محل زندگی نامناسب دارند و از تغذیه خوبی برخوردار نیستند و در معرض فشار روحی و آسیب روانی هستند، بیشتر مشاهده شده است.

ستاری ادامه داد: در مطالعه انجام شده بالغ بر ۳۸۲ نفر کارگر بودند که فرزند آنها دچار بیماری قلبی مادرزادی شده و ۵۴ راننده ماشین‌های سنگین هستند.

وی به رابط مستقیم سن پدر با رشد بیماری قلبی مادرزادی اشاره کرد و افزود: پدرهای که در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال اقدام به فرزندآوری کرده بودند، فرزندانشان ۳۶ نفر مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی شدند و پدرهایی که در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی اقدام کردند ضریب بیماری را در ۴۷۰ نفر مشاهد شد.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این در حالی است که ۷ بیمار مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی از مادران با سنین بالا بود و ۳۶۵ نفر از پدران با سنین بالا است.

مجری طرح پیش بینی بروز بیماری قلبی مادرزادی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین استان ادامه داد: تولد زودرس و نارس یکی از عوامل بیماری‌های قلبی مادرزادی است و دراین مطالعه ۱۵۶ بر اثر این ویژگی مبتلا شدند.

وی اعتیاد مادر جزو فاکتورهایی که وارد مطالعه شده است و ۲۸ نفر از مبتلایان به بیماری قلبی مادرزادی از این مسئله است.

ستاری گفت: نقش تزریق انسولین برای والدین دیابتی در بروز بیماری قلبی مادرزادی کودکان بسیار کم است و این درحالی است که کم کاری تیروئید والدین نیز باعث ابتلاء ۸۱ کودک شده بود.

کد خبر 5865575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha