۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱

۸ راهکار کلیدی برای نجات صنعت برق کشور از ناترازی

۸ راهکار کلیدی برای نجات صنعت برق کشور از ناترازی

یک مقام مسئول با بیان اینکه باید در رابطه با ناترازی بنزین با مردم به صورت شفاف صحبت کرد، گفت: اقداماتی مانند احداث سریع واحدهای بزرگ نیروگاهی جدید می‌تواند در کاهش ناترازی برق مؤثر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، سید سعید میرشریفی در خصوص راهکارهای موجود برای نجات صنعت برق کشور از ناترازی گفت: در اوج بار سال جاری ناترازی برق کشور به بیش از ۱۵ هزار مگاوات رسید که یک رقم بی‌سابقه محسوب می‌شود و باید برای کاهش آن اقدامات اساسی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین اقدامات که لازم است در دستور کار قرار گیرد، احداث واحدهای نیروگاهی بزرگ و تکمیل سیکل ترکیبی نیروگاهی موجود است که البته نیاز به تسهیلات و حمایت‌های ویژه صندوق توسعه ملی و دولت دارد.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق کشور افزایش بازدهی نیروگاه‌های موجود را با استفاده از فناوری‌های نوین یکی دیگر از اقدامات لازم برای کاهش ناترازی عنوان کرد و افزود: متوسط راندمان نیروگاهی کشور در حال حاضر ۳۹.۵ درصد است که می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نسبت به افزایش این راندمان اقدام کرد.

میرشریفی اضافه کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تنوع بخشی به سبد تولید برق کشور یکی دیگر از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به اقداماتی که وزارت نیرو برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته است، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده توسعه این بخش از صنعت نیروگاهی کشور به صورت چشمگیری افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از انرژی برق تولیدی کشور در فرایند انتقال از نیروگاه به مصرف‌کننده و در خطوط انتقال هدر می‌رود، بیان کرد: تقویت تجهیزات شبکه انتقال و فوق توزیع به خصوص نقاط تمرکز بار یا گلوگاه‌های انتقال یکی دیگر از راه‌های موجود برای کاهش ناترازی است که باید به آن توجه کرد.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع سراسر کشور در بخش دیگر سخنان خود از لزوم اصلاح تعرفه برق در بخش‌های مختلف به عنوان یکی دیگر از ابزارهای موجود برای کاهش ناترازی یاد کرد و در همین رابطه گفت: اصلاح اولویت دار قیمت و جراحی اقتصاد برق به گونه‌ای که ارزش این کالای حیاتی در افکار عمومی افزایش یابد و جامعه نسبت به میزان و نحوه مصرف آن حساس شود نیز یکی دیگر از اقدامات لازم برای کاهش ناترازی برق کشور است.

میرشریفی با انتقاد از ورود لوازم سرمایشی پرمصرف و با بازدهی پایین به کشور تصریح کرد: نظارت بر نصب نوع سیستم‌های سرمایش و گرمایش خانگی با توجه اقلیم مطابق با مصوبات مجلس و نظارت ویژه نظام مهندسی، عدم صدور مجوز ورود و نصب کالاهایی با رده انرژی پایین و تسهیل ورود و یا تولید کالاهای برقی با رده انرژی بالا نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌توان برای کاهش ناترازی برق کشور مورد استفاده قرار داد.

وی با اشاره به آغاز دوره‌گذار انرژی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان بیان کرد: دوره‌گذار انرژی که یکی از لازمه‌های آن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و پایین آوردن شدت مصرف انرژی است، در بسیاری از کشورهای جهان با حساسیت و جدیت در حال پیگیری است و لازم است در ایران نیز ضمن صحبت شفاف با مردم پیرامون ضرورت‌های این موضوع، نسبت به پیگیری آن اقدام شود.

کد خبر 6240634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha