۱۱ دی ۱۴۰۳، ۱۰:۵۴

نگاهی به نامگذاری های غیرمتعارف فرزندان در خانواده های ایلامی

نگاهی به نامگذاری های غیرمتعارف فرزندان در خانواده های ایلامی

ایلام-نامگذاری های غیرمتعارف فرزندان در خانواده های ایلامی طی چند سال اخیر باعث به خطر افتادن فرهنگ های اصیل در استان شده است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: از گذشته تا کنون انتخاب اسامی نقش بسیار مهمی در حفظ و انتقال هویت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی دارند و می‌توانند تأثیرات گسترده‌ای بر جامعه و نسل‌های آینده داشته باشند، زیرا اسامی به عنوان بخش مهمی از هویت فرهنگی و تاریخی در هر جامعه شناخته شده و دارای اهمیت بسزایی هستند.

اسامی ایرانی_اسلامی نیز که از این قاعده مستثنا نیستند به علت تأثیرات فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و زبانی خود همواره از اهمیت دوچندانی برخوردار بوده و کماکان نمایانگر ارزش‌های اخلاقی و دینی هستند.

به گفته کارشناسان اسامی ایرانی و اسلامی به علت اینکه غالباً با داستان‌ها و شخصیت‌های اساطیری و تاریخی ایران و اسلام مرتبط هستند، نه تنها مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی و دینی را انتقال می‌کنند، بلکه حس تعلق به یک جامعه و فرهنگ مشترک را هم تقویت می‌کنند؛ از این رو حفظ و واگذاری اسامی ایرانی به نسل‌های آینده از ضرورت بالایی برخوردار بوده و باید مورد توجه عموم مردم کشور قرار گیرد.

با این حال در دهه‌های اخیر به کرات شاهد کاهش انتخاب اسامی ایرانی_ اسلامی و افزایش به کارگیری اسامی خارجی توسط والدین در اقصی نقاط کشورمان ایران هستیم؛ استان ایلام هم با رتبه ۱۸ ولادت در سطح کشور چندسالی است از این قاعده پیروی کرده، به گونه‌ای که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد نوزادان متولد شده در سراسر استان ایلام دارای اسامی خارجی به ویژه ترکیه‌ای هستند.

بررسی‌ها نشان داده انتخاب اسامی خارجی برای فرزندان خالی از زیان نبوده و مشکلات متعددی از قبیل از دست رفتن هویت فرهنگی، ایجاد احساس بیگانگی، مشکلات در تلفظ و نوشتن، عدم تطابق با هویت فرهنگی و.... ایجاد می‌کند.

جایگزینی اسامی خارجی به جای اسامی ایرانی

ندا نوریان کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اسامی ایرانی به عنوان بخشی مهمی از هویت فرهنگی و تاریخی جامعه ما شناخته شده و همواره موجب حفظ هویت فرهنگی، تاریخی و انتقال آن به نسل‌های آینده می‌شوند.

وی با بیان اینکه انتخاب اسامی متناسب با فرهنگ یک کشور از نیازهای اساسی هر منطقه است که متأسفانه در سال‌های اخیر در استان ایلام چندان مورد توجه واقع نشده، افزود: مدت هاست استفاده از اسامی متناسب با تاریخ و فرهنگ کشورمان کاهش تدریجی داشته و به مرحله‌ای رسیده که امروزه والدین از نام‌های خارجی بیش از نام‌های ملی استقبال می‌کنند.

نگاهی به نامگذاری های غیرمتعارف فرزندان در خانواده های ایلامی

نوریان تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده از جمله دلایل کاهش انتخاب اسامی ایرانی می‌توان به تغییرات فرهنگی و اجتماعی، تغییرات سیاسی و اقتصادی، بهره‌گیری از تمدن‌های غربی و تأثیر پذیری فرهنگی و اجتماعی از کشورهای دیگر اشاره کرد که موجب ضعف هویت فرهنگی، تاریخی و اختلال در ارزش‌ها و سنت‌های محلی می‌گردد.

وی گفت: از این رو می‌بایست با برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها، تولید محتواهای آموزشی، استفاده از رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی، تقدیر از خانواده‌ها، تدوین قوانین و مقررات، حمایت مالی و استفاده از شخصیت‌های برجسته بکارگیری اسامی ملی در کشور را افزایش داد.

لزوم اطلاع رسانی فرهنگ‌های نامگذاری از طریق رسانه‌ها

حجت‌الاسلام الله نور کریمی تبار، امام جمعه ایلام روز گذشته در دیدار مسئولان ثبت احوال استان ایلام اظهار داشت: با افزایش دسترسی به رسانه‌های فرهنگی و جهانی، استفاده از نام‌های خارجی در سراسر کشور، از جمله استان ایلام، به یک معضل جدی و مهم تبدیل شده است که پیامدهای منفی بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، قضائی و روانشناسی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برخی اسامی تناسبی با فرهنگ ما ندارند، افزود: علیرغم اینکه اسامی مثل فاطمه، علی، کوثر، حسن، حسین و… برای جامعه ما مثبت و دارای بار فرهنگی هستند، امروزه کمتر از آنها استفاده شده و بیشتر نام‌های بدون ریشه ایرانی و اسلامی بکارگیری می‌شود.

امام جمعه ایلام گفت: وجود اسامی غربی در کشور نشان از تهاجم فرهنگی دشمنان دارد که برای رفع این مشکل باید در ثبت احوال در هنگام ثبت نام و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، بار منفی و مثبت نام‌ها برای مردم توضیح داده شود.

افزایش اسامی خارجی در ایلام

آیت مهدیان سرپرست اداره کل ثبت احوال استان نیز با بیان اینکه استفاده از نام‌های خارجی در کشورمان در سال‌های اخیر افزایش یافته است، اظهار داشت: این پدیده به دلایل مختلفی از جمله تأثیر رسانه‌های جهانی، تغییر نگرش‌ها و سلیقه‌های نسل جدید و افزایش تعاملات بین‌المللی رخ داده و پیامدهای منفی از جمله تضعیف هویت ملی و فرهنگی، کاهش تنوع اسامی سنتی و مسائل هویتی و روانشناختی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: در استان ایلام در ۹ ماهه اول سال، از مجموع ۲ هزار و ۵۶۱ نام‌گذاری انجام شده، اسامی پسران به ترتیب عبارت‌اند از: آیهان (اسم ترکی) ۱۱۵ مورد، شاهان ۸۷ مورد، حسین ۶۶ مورد، هامین ۵۹ مورد، علی ۵۸ مورد، امیرعلی ۵۵ مورد، امیرحسین ۴۲ مورد و سپس ابوالفضل. در میان اسامی دختران، ماهلین (اسم ترکی)، پناه، رستا، آوین و نیلا بیشترین فراوانی را داشته‌اند.

مهدیان تصریح کرد: اداره ثبت احوال استان ایلام در تلاش است با ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و پیشنهاد اسامی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، از افزایش نام‌های خارجی جلوگیری کند. اما این یک بحث فراگیر است و نیازمند همکاری عموم مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله رسانه‌ها می‌باشد.

همانطور که گفته شد انتخاب اسامی ملی برای نوزادان نقش بسیار مهمی در حفظ و تقویت هویت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی دارد؛ بنابراین، انتخاب اسامی باید مورد توجه والدین و جامعه قرار گیرد.

کد خبر 6329355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      بیشتر اسامی که عربی بود
      • ناشناس IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
        حسن .حسین.فاطمه .ابوالفضل .علی اینها اسامی اسلامی هستند عربی نیستند عر بها قبل از اسلام از این نامها نداشته اند پس از ظهور اسلام این اسامی که برگرفته از نام های االهی است رواج پیدا کردند
      • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
        این مقاله در مورد مردم ایلام بود که بیش از نود و هشت درصد شیعه هستند. شما اگر زرتشتی باشید فرق میکنه.
      • حجت DE ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        به چه دلیل من ایلامی هستم باید اسم امام روی بچم بزارم اسم ایرانی یا کردی رو ترجیح میدم
      • مهدی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        17 9
        چرا از خودت تاریخ میسازی عزیز جان...هنوز اسلامی نبوده که نام علی بوده...و حتی حسن و حسین... چه حرفیه میزنید...بقول جناب شریعتی نه خوب ازآن دفاع میکنیم بد به آن حمله.... دوراز این اسامی دلیل فرهنگی دارد...باید ریشه یابی کرد که چرا؟ که چرایی آن کم و بیش مشخص است متاسفانه! خداوندا نظرت برنگردد
      • کاوه IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        25 45
        حجت یه نگاه به اسم خودت بنداز اسم امام گذاشتن لیاقت میخواد که تو نداری
      • با افتخار ترکم IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        دوستان که اینهمه نظر دادن به آمار نگاه نکردن؟ نوشتن در ایلام اسم آیهان که معنیش مثل ماه هست و یک اسم اصیل ترکی هست را گذاشتن روی پسر و اسم زیبای ماهلین هم تقریبا همون معنی زیبا را داره و چرا باید اسم حتما فارسی یا عربی یا کردی باشه؟ اگه کسی تو تبریز اسم بچه دخترش را بگذاره کژال باید بگیم وا مصیبتا.
      • آرام IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        16 5
        سلام آقا حجت شما که اسمت حجته دیگه چرا؟؟ ببینیم جامعه شناسانه و متواضعانه و هوشمندانه زندگی کنیم. چرا عادت کردیم به‌هم حال بد انتقال بدیم بیایم حال خوب به هم هدیه بدیم. حداقل اسم فاخر ایرانی به فرزندمون هدیه کنیم تا بعدا خودش دائم حالش خوب باشه با شنیدن اسمش. دم همه‌تون گرم.
      • Davood IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        85 18
        بله فقط اسم ایرانی ...علی و حسن اسم عربیه و ربطی به فرهنگ ایران نداره و این دوستی که بدون اگاهی میگه اسماء الهی...الان فقط بحث اسمه و همه اسمها الهی هستن اسم عربی عربیه و ربطی به فرهنگ و اسم ایران نداره
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      . عربی یا ایرانی
    • رامش IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      این اسامی که ذکر شد ۹۹درصد عربی بودن ایا یک عرب دیدی اسمش غلام باشه ؟
      • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        غلام عربیه
      • NL ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        هیچ عربی از اسم غلام استفاده نمی‌کنند میگن غلام یعنی بنده اشتباه معنیش برده جنسی
      • محمد عثمانی IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        56 16
        بله دوستان من عرب خوزستان هستم تو فامیل ۳تا به اسم غلام داریم خیلی‌ها هم هستن
      • Sajad DE ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        30 5
        الان بیش از ۳۵سال هست خود جمهوری اسلامی میگه اسم غلام رو فرزندتون نزارید اسامی زیباتر بذارید، دوما غلام به معنی برده جنسی نیست توی قران نوشته ما به زکریای پیامبر مژده ی غلامی به نام یحیی را دادیم پس غلام یعنی پسر
      • ناشناس IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        19 9
        غلام برده و بنده جنسی نیست در کوفه سوار تاکسی شدم اسم راننده غلام داشت مثل اسمهای ایرانی اول اسمش بود به عربی عراقی یعنی خدمتگزار و مطیع ... متاسفانه به بیسواد میاد یه چیزی می‌نویسه چهار تا بیسوادتر هم تایید میکنه
      • Ali IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        12 0
        غلام اسم کاملا عربی میباشد بروید یکم مطالعه کنید.
    • احمد IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      اسامی‌عربی‌مثل‌علی‌وحسن‌وحسین‌دیگر‌خریدار‌ندارد
      • 110 IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        چرت نگو
      • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        اسم خودتو دیدی
      • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        اسم اهل بیت همیشه خریدار داره ادم هایی مثل تو هستن که خریدار ندارن
      • غیرقابل فروش IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        تو به چشم خرید و فروش نگاه می کنی پس اسم و هویت بچت رو هم می فروشی مقدسات و اسامی برگزیدگان خدا قابل قیمت گذاری نیستن دارنده اسم با الهام از صاخب اسم بار مثبت در زندگیش می گیره که از نظر آدمهایی مثل شما فهمش هم سخته البته همون اسمها برای شما و اولادتون خوبه اسم خوب برگزیدگان خدا لیاقت میخواد
      • Maziyak IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        بهتره یک نگاه هم به کشورهای غربی بندازید اونجا از اسامی ائمه‌ بیشتر استقبال میشه
      • فائزه IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        امسال در آلمان محمد بیشترین نام انتخابی برای نوزادان بود
      • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        اهل بیت همیشه وهمه جا خریدار دارن همینه دیگه که نه دختر مون ونه پسرامون بی عزت وبی حیا شدن جامعه رو فسق وفجور گرفته غرق درگاه شویم یادمون رفته آخرتی هم هست
      • درود، IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        69 28
        سپاس از فهم شما
      • بانوی مسلمان IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        انسان های خودباخته بی ارزش هستند . برای برآورده شدن خواسته ها یمان حتی اگر همین فرزندمان که برایش بک اسم بی محتوا انتخاب میکنیم دارای مشکلی شود انوقت با چه رویی اسم مبارک معصومین را صدا میزنیم و کمک میطلبیم؟؟؟!!!!
      • علی اکبر IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        اسامی اهل بیت که اسلامی هستند و نه عربی، همیشه عاشق (نه خریدار) دارند و یک روز حتی توی بی ارزش را هم خواهند خرید؛ روزی که دست به دامنشان می شوی!!!
      • ناشناس IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        56 58
        پس بهتره بدونی توی آلمان محمد جز محبوب ترین اسامیه..
      • حسن IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        12 5
        آخه مسخره اولا اسم خودت احمده. دوما اسم منم حسنه. سوما چرا چرت میگی؟
      • سیدقاسم IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        12 11
        اسم الائمه ک جای خود رسمشون هم همیشه خریدار داره.. من ب شخصه ب عاشق علی و حسین و حسن بودن میبالم.. با افتخار اسم پسرم رو‌گذاشتم محمدطاها و اگر مدا بهمون یه دخترم بده اسمش رو‌میزارم فاطمه..
      • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        8 30
        خداوند متعال لعنتت کنه انشاالله توارزش لیاقت امامان نداری
      • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        14 21
        خیلی هم خریدار دارد.تو اطلاع درست نداری
      • هادی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        10 15
        یه وقتی یه جایی توی یک گرفتاری هستیم که دیگه دستمون از همه جا کوتاهه . اونجاست که تازه یادمون میوفته دست به دامان ائمه علیه السلام بشیم. چرا باید از این عزیزان که وجودشون سراسر خیر وبرکته روز به روز دورتر بشیم .خدا عاقبتمون رو بخیر کنه
      • M IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
        11 8
        اسم ائمه همیشه بوده و خواهد بود. قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری. تو چه دانی عامو
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      انتخاب اسم هیچ ربطی ب خطر انداختن فرهنگ نداره.
      • احمد IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        40 92
        متاَسفانه باید بگم خیلی بیسوادی.یه کم کتاب بخون.مطالعه کن.الااقل میتونی اظهار نظر نکنی.توجه کن به این شعر"تا مردسخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد.
      • محمد IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        7 12
        عزیز میشه بگی معنی فرهنگ چیه
      • شهروز IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        20 6
        در پاسخ به احمد آقا : بستگی داره فرهنگ رو چی معنی کنیم !
    • کورد IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      بیشترشون عربی هستن.ما نه عربیم نه ترکیم.از اسم های کوردی زیبا استفاده کنید
      • DE ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        الان اسم کوردی وترکی چه فرقی با هم دارن مگه ما تو ایران ترک نداریم همون اندازه که کوردا تو ایران حق دارن ترکا هم دارن
      • یاس IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        شده تا حالا یه مطلب بذارن شماها سیاسی برخورد نکنید باید لیاقت داشته باشیم که اسم ائمه بذاریم الان در اروپا اسامی امامان شیعه رشد داشته اگه اسم اروپایی بذارن زورشان نمیاد
      • کرد IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        درود برتو کرد باشرف،،نام فقط ایرانی اصیل نه عربی واسلامی
      • تورک IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        8 25
        ما تورک هستیم اسم تورکی برازنده ماست کرد یعنی ان هندوهایی که ۳۰۰ سال پیش توسط انگلیس از هندوستان به این جغرافیا کوچانده شده اند بهتره شما اسم هندی بگذارید
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      مقصر اصلی ثبت احوال است بجز اسم امامان هیچ اسمی را قبول نکند این اسمهای مسخره معلوم نیست اسم پسره یا دختر
      • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        حق هر پدر مادر این است که اسم مورد پسندش رو برای بچش بزاره حالا چه اسم ترکی باشه چه پارسی هیچکسی هم نمیتونه دخالت کنه نه دولت نه ثبت احوال
      • آیهان IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        کردی ،فارسی ،ترکی ،عربی ،یا هر قومیتی باشه،فقط پدر و مادر تصمیم گیرنده هستن
      • نسیم FR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        چرا باید اسم بچه هامونو عربی بذاریم؟مگه ما عربیم!اسامی اصیل پارسی و ترکی و کردی بهترین انتخابه
      • یاسین IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        63 74
        چرت نگو
      • س ت IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        اتفاقاً امام علی هم فرمودند نام فرزندانتان رو هم با زمانه انتخاب کنید که باعث سرخوردگی او در آینده نشود شماحتی حدیث امام خودرو قبول نمی کنید
      • سیروان RO ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        96 46
        شما نظر دادی بالای دویست تا منفی گرفتی نظرت رو واسه خودت نگه دار
      • علی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        92 11
        دوست عزیز مهم عمل پاک ودلی خداترس وعزمی راسخ به وطن است
      • هادی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        37 55
        آفرین به شما..ولی دوست عزیز اگه شما انقدر ضعیف و ناآگاه هستید که اسم بچه اتون و یکی دیگه به اجبار بزاره همه اینجور نیستن..من اسمم از. روی امام هادی..هادی هست دوستش هم دارم..ولی این حرف شما درست نیست
      • محمد GB ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        97 31
        دوست عزیز من اسم خودم محمد هست و اسم بچه‌هام هم با افتخار مرتضی و فاطمه هست و خودم هم مذهبی و معتقد هستم ولی نظر شما کاملا اشتباه هست و همین تفکرات جامعه رو از مذهب زده کرده و باعث شده مردم در مقابل هرچیز که به مذهب مربوط بشه جبهه بگیرن
      • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        88 39
        قربون ائمه ولی اگه همه اسم بچه هاشونو بزارن علی و حسن و حسین که دیگه معلوم نیست کی به کیه
      • اریا IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        32 9
        مردم دوست ندارن اسم عربی و اسلامی بزارن،ما ایرانی هستیم و اسم ایرانی هم میزاریم، مگه اعراب رو بچه هاشون اسم ایرانی میزارن؟
      • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        14 1
        خدای مهربان دستور دادن اسم با معنی انتخاب کنیدوحتما نگفتن اسم اسلامی باش چه بسا نام های اصیل ایرانی خیلی معنی زیبایی دارند
      • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        1 0
        خوبه اسم ائمه بزارن رو کسی ولی حرمت اسم رو نگه ندارن یا کوچیکش کنن یا صاحب نام بدکار باشه، در زمان پیامبر و امامان هم اسامی لطیفی میزاشتن که برای خودشون معنی داشته مثلن کلثوم یعنی تپلی، یا عباس یعنی اخم کننده
      • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        33 6
        اتفاقا باید فقط اسامی ایرانی در تبت احوال تاییدگردد
      • رایان IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        19 1
        ایرانی
      • آبشار IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        12 4
        عجب عقل ومنطقی فکر کن همه‌ی ایرانیا فقط اسم اماما رو. داشته باشن
      • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        0 1
        وقتی تکراربشه پسرودخترش علنی میشه
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      با این اسم ها کم کم از امامان فاصله می‌گیرند
      • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        باامام بودن به اسم نیست به عمل هست سعی کن رفتارت زبانت کردارت امامی باشد وگرنه اسمت حسین باشد اراذل اوباش منطقه باشی باید اسمتو یزید میگذاشتند
      • حامد IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        80 9
        اسم چه ربطی داره به اخلاق مهم مفهوم اسم هست حالا به هر زبانی باشه کلی اسم برات بیارم که اسم اماما را داشتن ولی جنایتکارتین انسانها بودن آخه چرا انقدر بیفکر مینویسی، چقدر انسان میتونه نادان باشه
    • علی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      ببین چه بدبختی ما میکشیم اسم بچه خودمان هم نمیزارن خودمان انتخاب کنیم به کسی چه ربطی داره
      • بهزاد IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        دقیقا موافقم مگه میشه آدم نتونه اسم بچه خودشو انتخاب کنه به کسی چه ربطی داره آخه
      • معراج IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        بدبختی اینحاست ک امثال شماها بخشیتون غرب زده و عده ای باقیمانده تون اولویت اینه براتون اسمی بزارید ک اطرافیان یا اقوام همچین اسمی رو نزاشته باشن.بیشتر واسه مردم زندگی میکنید تا برای خودتون
      • حسین IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        4 0
        اجبار کردن با فرهنگ سازی زمین تا آسمون متفاوته شما اگر در مورد اسم پیشنهادی اگاه بشی چه بسا که با کمال میل خودت انتخابش کنی
      • بی نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        10 1
        در پاسخ اقای معراج : ایا اسامی ترکی کوردی یا پارسی اصیل نشانه غرب زدگی است اصلا گوییم تعدادی هم غرب زده بخواهند اسم فرزندشان را سوفیا یا نام های دیگر بگذارند به من و شما چه ربطی دارد مگر میشود همه را تغییر دهیم یا مگه میشه همه اسم بچه هایشان را بگذارند حسن و حسین و محمد و غلام و نعمت الله
    • سایه IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      ما ایرانی هستیم هر ملتی باید هویت خودش رو حفظ کنه. پس اسامی هم باید ایرانی باشه
      • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        درود بر شرفت ! فقط نام ایرانی بر فرزندانتان بگذارید!
      • ذبیح اسدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        12 2
        آفرین بر شما فرهنگ و تمدن پارسی به اندازه کافی اسم زیبای ایرانی داره که نامگذاری کنیم دیگه نیازی به اسامی بیگانه ضرورت نداره ، فقط شاهِ نامه ها صدها اسم زیبای پسر و دختر داره تا برسه به سایر منابع غنی پارسی ، سال گذشته یک کلاس داشتم توی روستا ۱۳ نفر بودند ۹ نفرشون امیر حسین بود .
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
      علی فاطمه حسن وحسین هم عربی هست ریشه ایرانی هم ندارن
      • امیر IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        76 31
        حرفت درسته اشتباهی منفی دادم
      • ناشناس IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        ما ایرانی هستیم و باید هویت ایرانی بودنمان را با انتخاب اسم نشون بدیم ،ایا یک عرب اسم ایرانی روی بچه ش می زاره تازه ایران ما با تمدن ۲۵۰۰ساله ای که داریم و با وجود پادشاهی مانند کوروش کبیر که منشورش روی سر در سازمان ملل نوشته شده
    • شەرڤان IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      ماهلین اسم اصیل ایرانی کوردی هست. اگر نمی‌دونید بدونید یعنی مثل ماه
      • Javid IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        59 11
        آیلین چی؟ ماهلین بروزن آیلین هست که معادله وهم وزنشو ساختن. ماه فارسیه لین هم تورکی
      • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        7 1
        چقد فکر کردی😀ماهلین در اصل همان اسم تورکی آیلین است که جدیدا آی تورکی را به ماه تبدیل کردن چه ربطی به کردی داره
    • ... IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      نمیدونم چجوری از یه طرف میگین اسم باید جوری باشه که هویتمون حفظ شه بعد اسم اسلام و اسم های عربی میارین و تبلیغشون هم میکنین ... چجوری هویتمونو با گذاشتن اسم هایی از ملتی که خیلی وقت پیش هویت و فرهنگمونو از بین بردن حفظ کنیم؟ کمی متناقض حرف نمیزنین؟!
    • ایرانی IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      ایرانی باید اسمش هم ایرانی باشه ، تو همه جای دنیا برای این ارزش قائل میشن
    • حسین IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      به نظر من اسمهای دوره هخامنشی از تمام اسمها بهتر است
      • منیر IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        16 1
        احسنت واقعا گل گفتید
    • محسن IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      اداره ثبت احوال استان ایلام اونی که حق داره در مورد اسم بچه نظر بده پدر مادر بچه هستن.اسم هرچه باشه.مهم اینه تو این خاک متولد شده و خون یه ایلامی تو رگشه
    • عبدالله پاشایی ازکارزان IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      بادرود وافر:انتخاب اسم به عهده ی والدین هست.باتوجه علایق آن ها ولاغیر؟؟؟!!!!
    • فرزاد IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      بفرمایید از اسلام زده شده وه دیگر خرافات رو قبول ندارن
    • زهره IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      اولین نیکی پدر مادر در حق اولاد نام نیکو و القاب ائمه میباشد که باعث خیر و برکت و سرافرازی دنیا و آخرت پدر مادر و فرزند و نام فرزند در آخرت هم باعث سرافرازی یا سرافکندگی پدر مادر و اولاد میباشد. یاعلی
      • کوروش IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        من کسی رو میشناسم که اسمش حسین هست اتفاقا هیچ برکتی هم تو زندگیش نیست ساقی مشروبات الکی هم هستش چند مدتی هم هست که از زندان آزاد شده، پس اسم ربطی به برکت و سربلندی خانواده نداره،تربیته که مهمه و باعث سرافرازی خانواده و ملتش میشه چه بسا که نام های ایرانی هم معنی بهتری دارند هم زیباتر هستن
      • امین IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        89 10
        کی گفته نام امام بذاری باعث خیرو برکت میشه!!!!! بابا از کجاتون درمیارید این جملات رو... یک اسم با معنی خوب بذارین و تمام. اگه قراره فرهنگ ما باشه اسم باید ایرانی باشه...
      • سمیه IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        17 0
        یعنی الان تو زندان‌ها افرادی که اسامی اسلامی و عربی دارن پیدا نمیشه مهم تربیت درسته و اسم هم بهتر خوش آوا باشه و معنی خوبی داشته باشه اینکه پدر و مادری اسم امامی بزارن و بچه وقتی بزرگ شد بخواد عوضش کنه جه فایده ای داره
    • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      پدر ومادر باید اسم اصیل ایرانی برای بچه‌های خود انتخاب کنند اسم فرزند پدرومادر فقط باید انتخاب کنند به هيچ کسی ربطی نداره که نظر بدهند
      • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        57 38
        اشکال نداره اسم اصیل ایرانی بزار هرچی که باشه مبارک هم باشه ول خدا وکیلی همون اندازه هم با اصالت ایرانی پوشش رو یادش بده .اصیل ایرانی نیمه برهنه نبوده هیچ وقت
    • فرزاد IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      اگه یه عرب نام بچه شو داریوش یا خسرو و یا ساسان گذشت, منم نام بچه مو عربی میزارم.
      • میهن دوست IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        11 32
        هرچهار امام عرب های اهل سنت حنبلی، شافعی، مالکی، حنفی ایرانی هستند و آنها ابایی از اینکه اسم فرندانشان را به نام مقدساتشان بگذارند ندارند. پس چرا ما ایرانی ها روی این مساله حساسبم. اسم باید تداعی کننده یک شخصیت بزرگ باشد اینکه رستم یا علی باشد به انتخاب والدین هست اما از انتخاب اسامی مجهول باید بپره
      • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        21 66
        ما ایرانی هستیم، و بالا تر از آن مسلمان وپیرو دین اسلام هستیم . نامگذاری فرزندانمان هم بهتر است به تاسی از ائمه اطهار (ع) و همچنین دارای معانی ومفاهیم ارزشمند باشد.
    • مهدی IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      هیچ اسم خارجی رو هیچ بچه ای نیست تمامی این مقاله کذبه اسمهایی که در موردش صحبت میکنید کاملن ایرانی و دارای تاریخ و ریشه در تاریخ ایران دارن و تاکید شما روی اسمهای عربیه
    • شهروند IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      تقریبا نصف مردم ایران از خراسان و آذربایجان گرفته تا خود شیراز و اصفهان و یزد و کرمان و .... ترک هستند بعد شما میگین این اسامی ایرانی نیستند !!؟
      • ایرانی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        50 30
        از کی تا حالا اصفهان و یزد ترک داره که ما خبر نداریم ؟ کل جمعیت ترک های ایران با ترکمن و قشقایی در مجموع ۱۵ میلیون میشه چطوری شده نصف ایران ؟
      • نوید IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        22 5
        چرا بدون مطالعه حرف میزنی چجور نصف ایرانو ترکن؟؟
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      63 61
      متاسفانه همین الان هم غالب اسامی ایرانی نیست بیگانه بیگانه ست چه ترک باشه چه عرب
      • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        40 45
        یعنی شما نصف جمعیت ایران رو که ترک هستن نمی بینی؟
    • منصف IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      اسم ترکی که از اسمای عربی بهتره
      • ناصر IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        37 76
        ترک وعرب فرقی با هم ندارن هردو بیگانن
    • هاکان IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      85 24
      هر موقع تونستین بدون اسم بردن از ترکها تاریخ ایران رو بنویسید بعدش بیایید ادعا کنید ترکها خارجی هستند ، نصف مردم ایران رو داری خارجی خطاب می‌کنی ، بیشتر تاریخ ایران رو ترکها تشکیل میدن ، هم رهبر هم رئیس جمهورمون ترک هستند بعد مزخرف میگی اختلاف بندازی ، شما دارین جدایی میندازین بین اقوام..!!
      • ایرانی IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        8 3
        این اسامی آیهان و ... ترکی هست ، مال ترکیه‌س و همش از شبکه جم گرفته شده و خارجی هست. کدوم اجداد ما آذری های ایران اینطور اسمی روی خودشون داشتن ؟! آذری‌ها و ترک‌های ایران هیچ ربطی به ترکیه ندارن‌. فهمیدن آنقدر سخته ؟!!
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      89 11
      در بین اسامی که نوشته شده اسامی حسین و علی و امیر علی هم بود . پس منظور نویسنده این است که چرا در ایلام اسم هر ۲ هزار بچه مثلا محمد نیست تا ما هی افتخار کنیم.
    • بابک CA ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      اسامی ترکی از هزاران سال پیش در بین اقوام ایرانی و استان ایلام بوده و بسیار زیبا هم هستند
    • ناهید IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      65 51
      ما اسامی ایرانی خیلی زیبا و پرمعنای داریم و اسامی امامان لیاقت و فهمی میخواد که دنیای امروز کمتر متوجه آن میشن
    • سیفی IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      58 32
      اسم ایرانی خیلی زیباست . البته در بین اسامی اسلامی محمد و علی واقعا زیبا هستند
    • دمیرل خان IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      42 3
      این معضل دربعضی نقاط کشورهم درست ازجانب مسئولین اداره ثبت احوال برمردم تحمیل میشود.درشهرستان گنبدوسایرشهرهای ترکمن نشین برای انتخاب اسامی محلی و ترکمنی بامشکل وعدم قبولی اداره مذکورمیباشدو والدین مجبورنداسامی عربی و فارسی انتخاب بکنند.آیا این رویه نیز نابودی هویت یک قوم نیست؟ قانون یک بام و دو هوا.
    • کرمانشاه IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      38 66
      ما تو خانواده مون 4تا محمد داریم(محمد جوادو...)و افتخار میکنیم،شمایی که نام ائمه رو هم ضد فرهنگی میدونی بدون اگرتوکافری ما مسلمانیم ونشانه فرهنگ اسلامی همین نام های مقدس هست،ضمنا طبق حدیث هم فرشته ها خونه هایی که اسم پیامبران را در خود دارند هر روز تقدیس میکنن هم اینکه نشانه محبت ما به اینه هست
    • ال ای IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      سلام دوستان هرکس ترکی بلده فکر نکنم به اسم های ترکی بگه بی معنی !در ضمن اسم بچه ادمو دیگه محدودیت گذاشتن نوبره
    • قدرت IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      77 13
      وقتی مردم از اسامی گذشته گان خود خبر ندارند وتمام فیلم وسریال ها کره ای یا سایر کشور ها است وهیچ فیلم وسریالی از قهرمانان گذشته خود ندارد مسلم است فرهنگ بیگانه ها نفوذ می کند
    • ایرانیان IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      58 6
      هر جا فرهنگ و اصالت نباشد پر از عقده و حقارت است...
    • زهرا IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      93 15
      جناب آقای مهدیان نمیشه همه ش اسم ائمه رو فرزندانمان گذاشت با توجه به هویت ملی وایرانی بودن وتمدن چند هزارساله باید از اسامی ایرانی هم استفاده کرد . پناه،رستا،نیلین کاملا ایرانی هستند ومخصوص فرهنگ ایرانی لطفا در انتشار نام هاي عربی تلاش نکنید چرا نمیگین واسه نامگذاری اسم های کردی وایرانی استفاده کر
    • فراز IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      48 36
      اعلام شد در آلمان و انگلستان اسم محمد بیشترین آمار رو داشته پس بگن ای وای فرهنگ آلمانی و انگلیسی ازبین رفت...
      • وحید جعفری IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        9 6
        موافقم
      • مونا IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        4 0
        پدر و مادر اون بچه ها مهاجرین عرب یا مسلمان هستن فکر کن شارلوت هانس اسم بچه شو محمد بذاره اسم به اصالت مربوطه چون تنوع قومی در کشورمان زیاد خوبه که هر ایرانی یک اسم معنا دار واصیل انتخاب کنه اسامی ایرانی هم داریم باوجود اینکه عربی نیستن اما رو به فراموشی ن مثل آرش بابک نگار کورش اسم زمان نمیشناسه
    • محمد IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      56 8
      ذات آدمی مهم است اسم نمایانگر ظاهریست
    • ع.ی. م IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      44 15
      مهاجرانی هستیم ومورد زبان شما چرا اسرار دارید اسم ها عربی باشد .
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      59 9
      شماها گویا اسامی ایرانی و خارجی را نمی فهمین ایران از اقوام مختلفی تشکیل شده است وترک ها هم یکی از اقوام ایرانی هستند و خارجی نیستند به نظر من استفاده از اسم های عربی خارجی تره هر چند اگر اقوام علی که در ایران زندگی می کنند باز نمی توان اسامی عربی را هم خارجی دانست می توانستید بگید از اسمهای غیر بوم
    • لطفی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      به امید روزی که یک اسم عربی وجود نداشته باشد،و فقط ایرانی و کوردی باشد
      • معصومه IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        11 5
        پس چرا نام خانوادگیت عربیه
      • M H IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
        0 3
        شمایی که داری میگی فقط اسم ایرانی و کوردی .! به این دقت کردی که اگه اسم بچت ایرانی باشه باید هویتش هم ایرانی باشه ؟ باید مثل یه ایرانی رفتار کنه ؟ اسمای عربی واقعا زیبا هستن و فوق‌العاده با معنی های زیبا . خواهشمندم همه دیدگاه ها رو در نظر بگیرید . اسمای عربی لیاقت میخواد واقعا .
    • امیر محسنی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      54 21
      سلام همانطور که گذاشتن اسامی غربی تهاجم فرهنگی محسوب میشود انتخاب اسامی غربی اسلامی هم باید تهاجم فرهنگی محسوب گردد.
    • بیتام IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      45 14
      تا میتونید اسامی به روز به کار ببرید اسم من تو شناسنامه ربابه بود درجا عوض کردم چیه فردا روز بچه بزرگ بشه یه اسم سنگین رو دوشش باشه به روز و شکیل انتخاب کنید
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      44 17
      اسم ها بجز شاهان و رستا ،پناه و شاید آوین بقیه ایرانی نیستن.چرا فکر میکنید اسم های عربی متعلق به ایرانه،از خیلی قبل تهاجم فرهنگی عرب ها به ایران سرازیر شده.لطفا رسیدگی کنید.
    • وحید IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      48 10
      ایران تنها شامل یک فرهنگ و یک زبان نیست ،بلکه تشکیل شده از چندصد نوع زبان و قوم و فرهنگ هست که هر تک تک این اقوام قابل احترام هستند و دلیلی ندارد چون شما معنی یک اسم رو نمی دانی آن اسم نام متعارف و غیر ایرانی باشد.اسامی در کردی هست که شاید برای شما مسخره و خنده دار باشد ولی برای کردها محترم و مهم هس
    • فاطمه IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      20 9
      چاره ای ندارن چون انقدر فاطمه و زهرا و علی و رضا و حسین زیاد شدن مجبورن اسم دیگه بذارن، روستای ما هم همین مشکل رو دارن و انقدر اسم ائمه زیاد شده که گاهی اسم مادر و فرزند هر دو نرگس هست ـجدیدا اسم بچه هاشون رو پوریا و آیهان و... میذارن
    • کهنه سوار IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      16 67
      ثبت احوال باید نام های خارجی و غیر متعارف را قبول نکند مجلس باید تصویب کنه و اجرا بشود
      • Nazanin IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        23 3
        دهه ۶۰ اینطوری بوده، خصوصا ثبت احوال تهران خیلی سخت میگرفتند، نتیجه اش این بود اکثر ما تو مدرسه ۲ اسمه بودیم. دیگه هم باهاش کنار اومدیم و دنبال تغییر شناسنامه نیستیم.
      • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        6 1
        باشه میگیم این کاری رو بکنن که شما گفتین
    • کوروش IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      32 28
      درود .واحد پول ما هم مغولی ترکی ست .اونم ایرانی کنید
      • علی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        45 14
        اسامی با اصالت ایرانی و باستانی باید انتخاب شود تا بچه ها احساس شخصیت و اصالت تاریخی داشته باشد از اسامی متفرقه و بی هویت پرهیز نمایید
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      18 49
      ببینید هر کسی سلیقه ای داره .بعضیا اینقدر رگ ملی گرایی شون بی جهت ورم میکنه که تشخیص نمیدن فرهنگ غنی ایران با اسلام قوام پیدا کرد و در هم امیخت و به بهترین شکل تداوم پیدا مرد .مردم در طی هزاران سال اونو پذیرفتند و گرامی داشتند و باعث ماندگاریش شدن .این حرفای از سر جهل هم پشیزی ارزش نداره .
      • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        38 5
        برو کتاب دو قرن سکوت دکتر زرین کوب را مطالعه کن ببین اعراب بدوی چه بر سر این مملکت آوردند از اسارت زنان و دختران تا بیگاری کشیدن از مردن تا قتل و غارت و تجاوز اونوقت نظر بده
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      36 18
      هویت نام های اصیل ایرانیست نه اسامی عربی که خود عرب ها استنکاف می کنند ازاسامی عربی
    • سامیار شیر خاورمیانه IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      27 3
      سلام نباید کسی ب خودش اجازه بده در مورد مردم تصمیم بگیره از اسم گذاری بچشون ایراد بگیره
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      24 6
      نباید اسامی عربی روی بچه ها گذاشت ما که عرب نیستیم و بچه هایی که چنین اسامی دارند کمتر توسط هم سن و سالان خود پذیرفته خواهند شد و در آینده از داشتن چنین نام های عربی سرخورده خواهند شد . یک نمونه صغری یعنی کوچک که وحشتناک هست .
    • محمدرضا IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 11
      علت تهاجم فرهنگی هست ومتاسفانه ثبت احوال کشور هم متولی با تعصب ندارد ولنگاری در اجرای قوانین وجود دارد کسی به کسی نیست ولی دشمن حساب شده داره کار میکنه
    • ع IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      10 0
      مشکل ما این است که جنبه نداریم خودمون رو زود لو می‌دیم یا تسليم چرندیات میشیم باید برای فرزند نام با ابهت انتخاب کرد هم در دوران کودکی مناسب باشد و هم در دوران جوانی و پیری تا طرف موقع خطاب کردند شرمنده نشود
    • DE ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      33 5
      اگر به اصالت و ریشه فرهنگی باشه باید برگردیم به 2000سال قبل نه این که با جبر یه اسم رو دیکته بکنند .تاریخ ما غنی هست
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      34 35
      با انتخاب نام شاهان ایران به فرهنگ غنی ایرانی بر می گردد و انتخاب اسامی ترکی منشاء آن فیلمهای بی بند و باری ترکیه ای است متاسفانه
      • مهدی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        13 58
        هرچی باشه از فیلمهای خاک برسری زمان پهلوی ملعون که بهتره
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      54 21
      فقط نام ایرانی بر فرزندان دلبندتان بگذارید تا هویت ملی ایرانی خود را حفظ کنید نه عربی که هیچ عربی نام ایرانی بر فرزند خود نمی گذارد بهوش باشید !
      • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        3 7
        برای اینکه عربها پیغمبری صاحب کتابی به اسم خسرو پرویز نداشتند اسامی محمد و یا علی اسامی پیغمبر و یا امام هستند اسامی افراد معمولی و یا فقط یک شاه نیستند امروزه حتی در ایران از اسامی یحیی اسماعیل عیسی استفاده میشه که در تمام دنیا شناخته شده هستند و این اسامی رو برای بچه هاشون استفاده می کنند
      • نرگس IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        2 2
        جدیدا خسرو پرویز پیامبر شده در جریان باشین دوستان
    • شیوا IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      43 19
      علی مهدیابوالفضل و غیره همه اسم های عربی هستن .ما ایرانی هستیم و باید اسم های ایرانی داشته باشیم.فرهنگ ایرانی باید به جایگاه اصلی خودش برگرده.این اسم ها مال فرهنگ اعراب هست چه ربطی به ما ایرانی‌ها داره؟اسامی بسیار زیبا تو فرهنگ ایرانی هست چرا از اسم های عربی استفاده کنیم؟
      • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        24 35
        اسم محمد علی فاطمه حسن وحسین عربی نیستن اسلامی هستن کدوم عرب جاهلی این اسم و داشت همش بعد اسلام از جانب خدا انتخاب شد واسمایی الهی هستن اسم ایرانی بهتره یا اسم الهی که خدا میپسنده ما شیعه هستیم ومسلمان پس اسم‌های مطابق دینمون انتخاب میکنیم هیچ ربطی هم به عربی وایرانی نداره لطفا یکم فکر کنید
    • ******* IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      32 5
      تا ۵۰ سال پیش میشدازنام افراد قومیتشان راتشخیص داد،این یعنی حفظ اصالت وفرهنگ*** خانواده آذری ،لر،کرد،خوزستانی و... اسامی خاص خودشان راداشتند.
    • DE ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      16 3
      قابل توجه کسانی که از بودجه های چند هزار میلیاردی صداوسیما حمایت می کنند
    • محمد IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      22 5
      نام های ایرانی بسیار زیبا هستن و بهتره ما ایرانی ها فرهنگ و تمدن خودمونو نگه داری کنیم ، بهتره دولت و مجلس اجازه نام گذاری غربی ها رو نده و همون حالا نام های دینی و ایرانی باشند ، هرچند در این زمان نام های زیبای ایرانی پذیرفته تر و زیباتره
    • ریحانه IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      21 5
      مردمان عقب افتاده ای ما داریم واقعا
    • ماتادور IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      29 16
      درود که اسم عربی استفاده نمیکنن
    • ابراهیم IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      6 13
      بخاطر کمبود شخصیتی خود نام اجق وجق روی فرزندان نگذاریم تا آنها یک عمر خجالت نام خود را بکشند. با این جابجایی که در تیپ و ظاهر دختر و پسرها شده اگر نام ناجور و مضحک روی فرزندان خود بگذاریم دیگر راهی برای شناسایی دختر و پسر نخواهد ماند جز.... لطفا بیشتر دقت کنیم.
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      28 3
      مهم اینه که بچه سالم باشه
      • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
        0 0
        یه جوری بعضیا تبلیغ میکنن برا اسم عربی و میگن اسم اسلامیه و برکت داره و بزاری رو بچه نظر خدا بهشه و مسیر زندگی هدایت میشه که انگار این همه خلافکار و سارق و دزد و متجاوز و زن های بد کاره تو زندان ها با اسمای عربی اسلامی همه از امریکا وارد شدن برا تخریب وجه این اسامی اسلامی
    • محب علی عاقبتی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      42 17
      بهترین اسمها و اصیل ترین اسمها هست. چرا باید اسم عربی بگذاریم من الان از اسمم بدم میاد
    • کوشکی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      55 71
      هیچ اسمی زیباتر واصیل تر از کوروش نیست ونخواهد بود
      • هانیه IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        28 34
        زیبا ترین اسمی که تا الان برای مرد شنیدم کوروش کبیر فقط یکیه
    • کوروش اصل IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      29 29
      منظور شما از اسامی خارجی معلوم که اسامی ترکی است که درحال حاضر در ادارات ثبت آذربایجان وقشقایی قدغن است آیا به نظر شما با توجه به احترام به فرهنگ و زبان هرملتی،اسامی ملت ترک آذربایجان وقشقایی خارجی است اگر اسمشان را بگذارند ،داریوش،کوروش، رستم،زال،افشبن، ژیار،خیار، پژواک،پژاک،ماهان، اون موقع حلاله
    • ناشناس IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      18 25
      تو آلمان بیشترین اسم نوزادان پسر محمد بوده،اینها از بس تو شبکه جم فیلم های ترکی می بینند،اسم بچه هامون رو هم از اونجا انتخاب می‌کنند.
      • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        22 13
        اونها همه مهاجرهای عرب و مسلمان هستن و گرنه آلمانی از اسامی عربی استفاده نمیکنه،
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      10 11
      وقتی تمام مناسبت ها در ایران عربی و و اسامی تاریخی و اصیل ایرانی حذف شده و حتی کشور های خارجی بهتر از ما ایرانی ها تاریخ ایران و اسامی اصیل ایرانی ذا می شناسد چه انتظاری از عامه ی مردم دارید مشکل را باید اول در دیگاه و تفکرات خودتان جستجو رفع کنید جرا بزرگان و اسامی تاریخ ایران با بیش از ۳۰۰۰
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 3
      واقعا شما هنوز این مسئله را متوجه نشدید
    • ‌رضا IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      15 13
      فکرکنم زیاد فیلم‌های ترکی می‌بینند واقعیته ها
      • DE ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        21 12
        ببن اسمها فقط دوتا اسم ترکی بود اونم ترکی نیست واذریه چه ربطی به دیدن فیلم های ترکیه ایی داره
    • سعید IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      22 3
      در درجه اول مادر با مشورت پدر حق نامگذاری فرزند دارد چون زاینده اوست ،اما بچه که بزرگ شد حق داره نامش را به دلخواه خود تغییر بدهد یا ندهد...این طبیعی ترین حق برای همه است.
    • مهدی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      27 26
      شما برای زندگی موقت در دنیا اسم باستانی بگزارید ، ما اسامی معصومین را انتخاب میکنیم، به امید سربلندی و شفاعت اهل بیت در دنیا و آخرت
    • Hk IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      37 14
      چرا از شاهنامه انتخاب نمی‌کنیم که بیشتر از چند صد اسم دختر و پسر در آن بکار رفته که همگی ایرانی اصیل هستند
      • فریاد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        21 10
        دقیقا ...شاهنامه فردوسی پراز نامهای زیباواصیل ایران زمین است
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      22 10
      آیا عربها اسم ایرانی که آنقدر قشنگن رو بچه هاشون می‌زارن
    • سوفیا۲۲۸ IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      15 12
      ماایرانی نژاد آریایی داریم پس باید اسم‌ایرانی داشته باشیم اسم همه خوبن فقط چون عربی است پس تناسب با فرزندان ایران ندارد قدیم چون فرنگ ها قدیمی بود مجبور بودن اسم دوره خود را بر فرزندان بگذارند ولو الان اکثرا عوض کردنتو شناسنامه پس پدرومادر آن جدید دوست دارند فرزندشون اسم خوب وبه روز داشته باشند
    • محمد NL ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      7 10
      الله الملک👑
    • ارش IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      11 5
      سلام این مقاله اشتباه است و اصلا ثبت احوال هر کشوری به هیچ عنوان اجازه نمی دهند اسامی غیر هویت ان کشور بزارن رو بچشون فقط تو ایران مجاز هستی اسم عربی بزاری ضمنا اون اسامی هم ترکی نیستن بلکه کردی هستند ولی چون تو ترکیه هم کرد هست از اون اسامی استفاده میشه
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      13 5
      چه ربطی به ترکیه داره؟ مگه نصف کشور ترک نیستن؟ پس عرب‌های ایران که اسم عربی میذارن یا کردها که اسم کردی میذارن از خارج الگو میگیرن؟ کل کشور اسم عربی میذارن چرا نمیگین از خارج الگو گرفتن؟؟؟؟
      • نوید IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        5 2
        نه نصفش ترک نیستن چجور حساب کردی نصف ایران ترکه ؟ بگو ماهم بدونیم
    • محسن کاشانی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      15 4
      روحیه نازی هامحصول فرهنگ مردم سالاراست؛ حساسیت به لهجه ها همان نژادپرستی است؛همان روحیه نازی هااست
    • حسن IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      2 8
      عملکرد ضعیف حکومت دینی در زمینه ی عدالت حاصلش میشه این
    • Arash IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      19 3
      فرهنگ با اینا بخطر نمیفته،بگردید دلیل اصلی رو پیدا کنید
    • محمد IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      24 18
      ببخشید اسمم رو چطور میتونم عوض کنم هرچی هم پول بخاد پرداخت میکنم ،میخا اسممو بزارم کورش
    • جومونگ IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      10 7
      آقا ایت اسم خودت هم ترکی هستش لابد اینم تهاجم فرهنگی و اثرات غرب هستش
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      20 4
      خیلیم اسمای قشنگیه هر کس هر اسمی دلش بخاد میتونه رو بچش بذاره
    • صدیق IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      23 22
      قشنگ ترین اسامی کوردی هست که با اصالت ایرانی تطابق دارد
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      6 21
      هیچ یک از اسامی ذکرشده ایرانی نیستند
    • مریم IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      13 9
      خوبه دیگه اختیار اسم بچه هارو هم نداریم احتمالا بعدا باید اجبارا اسم عربی بزاریم
    • حمزه م IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      30 16
      یه ترک زبان هستم و با افتخار اسم پسرم رو هم اسم ترکی گذاشتم...
    • اهورا مزدا IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      15 18
      فقط از نامهای اصیل ایرانی برای فرزندان خود انتخاب کنید مثل ،فارسی ،کردی،لری و... بهتره که ی کم جنم و شجاعت داشته باشید و اصالت و ریشه ی خود را در یابید ،چرا عربها و ترکها از اسمهای اصیل ایرانی برای نامگذاری فرزندان خود استفاده نمیکنند از نامهای بیگانه مثل ترکی و عربی پرهیز کنید
    • مهناز IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      17 8
      خداییش بعضی اسمها اینقدر لوس و مسخره هستن که بنظر من ثبت احوال نباید اجازه بده مثل موگه،آخه چیه
    • بنده ی خدا IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      14 7
      اسم پسر آیهان و اسم دختر ها ماهلین ، نیلا خدایی خیلی قشنگ و زیبا هست 😘 درسته اسم ائمه قشنگ هستند ولی اسم عربی هستن . چرا ما که در اصالت ایرانی این همه اسم زیبا و با مفهوم داریم باید اسم عربی بزاریم . اصلا مگه اسم هایی مثل شاهین ، شهاب ، داریوش ، خسرو ، پرویز ، سهراب ، مهرداد و کلی اسم دختر که با س
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      39 10
      کسی که کعبه را به آتش کشید اسمش حسین بود صدام هم اسمش حسین بود انسانیت را بیاموز اقای امام جماعت مردم را از دین بیزار نکن هرچیز دستوری نتیجه عکس میدهد
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      6 17
      هرکس لایق همنام شدن با ائمه اطهار رادارد
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      29 16
      نکنه باید اسم بچه هاشونو رقیه کلثوم کوثر سکینه عباس نقی تقی جواد و...بگذارند...ما ایرانی هستیم و باید اسم ایرانی داشته باشیم اسامی عربی هم بیگانه هستن...
    • احمدرضا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      8 4
      گیرم پدرتوبودفاضل ............اسم ائمه یاغیروذالک مگرتاثیری هم روی انسان وذات آنها می‌گذارد اسم اگرغیرعرفی نباشد یاجلف وزننده نباشد هراسمی باشد اشکال ندارد اگر اشکال داشت وخلاف قانون بود قطعا ثبت واحوال اقدام می‌کرد ذاتمون رادرست کنیم
    • رضا IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      22 6
      ترك ها هم هموطنان ما هستند چه ايرادي دارد
      • فاطمه IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        11 9
        اهواز و دهلران ایلام هم عرب دارند پس اسم عربی هم باید گذاشت ایلام هم کرد ،لر وعرب زبان داره. من خودم اسم امام برای بچه هام انتخاب کردم وخیلی هم از اسمشون راضی هستند ،خودمم خدا را شکر میکنم که پدر ومادرم زیباترین اسم را برایم انتخاب کردند.
    • ساوالان IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      16 5
      خوب بیشتر اسامی که ایرانی و اسلامی بودن. فقط می ماند اسامی تورکی. حتما منظور ایشان از خارجی همان اسامی تورکی است!
    • رها IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      14 10
      فقط اسم ایرانی .
    • ایرانی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      16 9
      ایرانی باید اسم ایرانی بزاره ما باید از اسم های عربی فاصله بگیریم واسمهای ایرانی پارسی ترکی کردی بزاریم وفرهنگ غنی ایرانی را احیا کنیم
      • نیلفروشان IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
        1 0
        اسمهای ترکی بیگانه هستن ، ایرانی نیستن اسم ترکی را برای فرزندان خود انتخاب نکنید همانطور که ترکهای مغولی از اسم ایرانی برای فرزندان خود استفاده نمیکنند
    • حمید IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      15 2
      به کسی ربطی نداره پدر ومادر مختارن هر نامی انتخاب کنند .
    • فریدون IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      21 4
      ما نون تو خونه نیست پیاز می‌خریم الان مشکل اقتصادی ما رو داغون کرده گیر دادیم به اسم و این مسخره بازیا
    • گوهری IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      16 9
      اسم امامان محترم ولی فارسی را پاس بدارید اسم اصیل ایرانی فرزندان پادشاه هان ایران باستان واقعا زیباست وخداوند هم زیبا پسند است .
    • آریا IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      9 14
      وقتی خودمون بهترین و قشنگترین و پرمعناترین نام‌هارو در جهان داریم ، چرا باید از نام‌های بی‌معنا و عربی و ترکی و انگلیسی و روسی استفاده کنیم
    • مریم IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      10 5
      با افتخار اسم پسرم و گذاشتم علی.یه پسرمم سینا به نظرم اسم باید ساده باشه با تلفظ راحت
    • طیب شهبازیان IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      10 11
      با آرزوی سلامتی وموفقیت برای برادرتلاشگر وصادق ودست پاک وارزشی جناب آقای مهندس آیت مهدیان امیدوارم مردم عزیزمان بخود بیایندواسامی صددرصد ایرانی اسلامی برای فرزندانشان انتخاب نمایند
    • امیر IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      13 8
      اسامی فقط ایرانی باید باشه. خودمم پدرم اینو گذاشت بخاطر احترام پدرم نبود عوض میکردم اسمم رو
    • ناشناس IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      5 5
      اگر کسی اعتقادات محکمی ندارد دلیل نمیشود از اسم های خارجی استفاده کند و اگر کسی برعکس اعتقادات محکمی دارد دلیل نمیشود از اسم های عربی استفاده کند فرهنگ ایرانی باید حفظ شود
    • انسان TR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      17 7
      خیلی جالبه چندین نفر گفتن نباید رو بچه ها اسم ترکی بزاریم،انگار ما ترکا ایرانی نیستیم ، ایرانی که الان وجود داره از صدقه سری ترکاست حیف اون شهیدایی که دادیم
      • نوید IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        0 0
        نباید بزارن مگه تو ترکی اسم کوردی رو بچت میزاری؟
    • محمد IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      10 8
      حسین زیباست و خریدار دارد رتبه سوم
    • فقط رضا....شاه...... IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      10 6
      فقط رضا
    • .. IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      9 9
      مگه اس اسامی. فاطمه. حسین. ابوالفضل. علی. خارجی نیستن؟عربی هستن.. درضمن نام های ایرانی کجاش بی ریشه س؟
    • سید صباح موسوی نهاد FI ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 6
      نضرها را خواندم اسم شهر ایلام عربیه از الم میاد یعنی درد ورنج وایلام جمع درد ورنج ودر ثانی ایلام که به پشت کوه لستان ویا ده بال ابو قداره معروف است که تابع لرستان است وبیشتر جمعیت ان از لر ولک وعرب هستند وبیشتر مروم طایفه های ایلام در کشور عراق زندگی کنند که به فیلی معروف وبه زبان لری و عربی صحب
      • مریم IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        0 0
        یه کم مطالعه کن بعدحرف بزن نصف بیشتر مردم ایلام کرد هستند کرد اصیل حالا درکنارش لک لر وعرب هم داره ایلام هم به معنای سرزمین طلوع خورشیده بقول اون دوستمون التماس مطالعه وفهم لطفا الکی چیزی نزن
    • سید صباح موسوی نهاد FI ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      6 5
      ایلام شهری که مردمان لر ولک وعرب هستند دتعداد اندکی کرد مهاجر سکونت دارند ولی جالبه بیشتر مردمان ایلام زبانشان لری ویا لکی واگر به پدران ومادران خود نگاه کنند لباس عربی بر سر وبیشتر کلمات بکار رفته عربی هستن
    • علی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 3
      افراط و تفریط،درضمن یکی از دلایل دوری مردم از دین و نامها ی عربی ست
    • افشین IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      10 8
      فعلا اسم عربی بگذارید عشق بکنید چون ریشه ما ایرانی ها در اصل عرب بود
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      6 2
      اینا که همش اسم ایرانی بود و بعضی هاشم عربی بود. اگه قراره اسم خارجی نباشه پس از ثبت اسامی عربی هم جلوگیری کنید و بین خارج با خارج دیگه ای فرق نذارید تا مردم حسن نیت شما را ببینن و افکار عمومی با شما همسو بشه،
    • ناشناس IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      4 2
      کاش میشد اسمشونو تو ۱۸ سالگی خودمون انتخاب میکردیم
    • محمد IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      12 2
      این چه استدلال احماقانه ای هست،،در ایران اقولم وملتهای زیادی زندگی میکنند ،،مثلا یه عرب قطعا باید به اسامی و فرهنگ خود ببالد ،،تورک بلوچ گیلک ،لر باید هم برای فرزندان خود نام هایی که مناسب فرهتگ زبان و تاریخ خودشان هست اسم انتخاب کنند،،،
    • یوسف IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 3
      بابا حالا نویسنده یه اشتباهی کرد ولش کنین
    • ناشناس IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      7 2
      اجازه بدهیم والدین در انتخاب اسم لاقل اختیار داشته باشند شیعه بودن و معتقد بودن به اسم نیست هر چی هم رسانه تبلیغ کنه اثر منفی عکس داره مخصوصا صدا وسیما
    • زیدان مسلمان IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      22 7
      ایهان و ماهلین فوق العاده زیبا هستند وربطی به فرهنگ غربی ندارند😅🤣🤣🤣 دوتا اسم ترکی که اتفاقا ایرانی هستن
    • ساسان IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      5 1
      قانون باید اجازه دهد هر کس که به سن 18 سال به بالا نامی دیگری برای خود انتخاب کند بهترین نام نامی است که فرکانس مثبت داشته باشد شاید یک نام ماننده جعفر برای یک نفر انرژی مثبت داشته باشد برای یک نفر دیگر انرژی منفی نام ها دارای انرژی خوب و بد هستند
    • سینا IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      13 1
      شما بچه صالح و سالم تحویل جامعه بده. اسمشو هرچی خواستی بزار
    • ع م IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      12 1
      من خودم ترک ام ،دینم اسلام و وطنم ایران ، پس اسم فرزندم می تواند ترکی ، عربی یا فارسی باشد ، شرطش این است که اسم زیبا باشد و کودک سرافکنده نشود
      • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
        0 0
        احسنت
    • حاج اقا فرج الله IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      5 1
      سلام دوستان من به نظرم انتخاب اسم به عهده پدر ومادر می باشد وان هم به شرطی که اسمی انتخاب نکند که فرزندش در اینده از اسم خود سر خورده شود. ومطلب دوم درمورد اسم عربی: باز ان هم وابسته به سلیقه والدین است ودرخصوص هم نام بودن با ائمه به نظرمن اگر سیرت واخلاق انسان مانند انها باشد به از ان که نامش باش
    • کاربر IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      8 2
      تربیت مهمه نه اسم
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      7 4
      اسمهایی که ذکرشده بیشترریشه فارسی دارن، اسمهای کوردی هم خیلی، زیباوهم اصیل هستن، لطفان ازاسمهایی، که، ریشه فارسی، دارن بیشتراستفاده کنید اسم، های، عربی وخارجی بیخودن
    • بنده خدا IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      7 7
      چرا پا باید روی فرزندانما نام هاي اعراب رو بزاریم یکی از اونا نام ایرانی رو گذاشتن رو فرزندشون؟؟؟؟
    • فاطمه IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      10 9
      نصف کشورایران ترک هستن پس اسامی ترکی هم جزفرهنگ ایرانی هستن
      • نوید IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        3 2
        چرا عقلت تو چشته یکم فکر کن مطالعه کن بعد بحرف چطوری حساب کردی نصف ایران ترکه برو شهرهای ترک نشینو حساب کن بعد بگو
    • امیر IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      16 18
      فقط یه سوال با احترام به همه ترک زبان های عزیز کشورم ولی دوستان عزیز چطور حساب کردین که میگین نصف جمعیت ایران ترک هستن؟؟!! بحثی ارزش داره که مبناش علم و اطلاعات و آگاهی باشه نه تعصب کورکورانه کل جمعیت ترک های عزیز ایران 4 تا 4/5 میلیون نفره.در حالی که کوردها 8/200 تا8/500 میلیون نفرن.التماس مطالعه🙏
      • ارشد IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        2 0
        استان آذربایجان شرقی غربی اردبیل زنجان قسمتی از گیلان که تا انزلی نصف به نصف کرد کرمان کرد خراسان قشقایی کرد ساکن بوشهر و بندر عباس بسیار بسیار شهر کرد و ترک ساکن اصفهان و برسیم به کرج و قزوین و تهران الان اون درصدها را خودتون حساب کنید بدون تعصب با احترام و بکارگیری علم بعد درصد را شما بگو قبوله
    • امیر IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      7 7
      از کی تا حالا خراسان و یزد و کرمان و... ترک شدن که ما خبر نداریم😐🤣 بجا تعصب بیخودی سعی کنیم یه کم مطالعه کنیم که سطح شعور و معلومات و آگاهیمون رو بالا ببریم. ضمن اینکه اگه اسم ترکی اسم بیگانه س عربی خیلی بیگانه تره.
    • م IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      7 6
      انتخاب شخصی هست به کسی ارتباط نداره اما اسامی ایرانی اصیل بسیار زیبا هستن
    • علی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      4 0
      هعی کاش همه دغدغه ودردها همین انتخاب اسم بود، من الان اسم خوب دارم فامیلی خوب دارم ولی بیکارم
    • Rrrrrrrrrr IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      5 4
      وقتی کماکان فرهنگ عوض میشه اسم ها هم تغییر میکنه دیگ الان کسی دنبال اسم حسن تقی النقی وهاب حبیب رضا اینا نمیره الان چیزهای جدید مد هستش
    • ممد IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      13 3
      مگر اسامی ترکی ایرانی به حساب نمی آید آقای تفرقه انداز
      • نوید IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        2 3
        همه ایرانیم چرا ترکا از اسم کوردی استفاده نمیکنن
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      5 4
      یه ذره غرور و تعصب داشته باشیم...اگه خارجیایی که ریشه ایرانی ندارند حاضر شدن اسم ایرانی بذارن که نمی‌ذارن بعد ما بریم از اسم خارجی استفاده کنیم یه خورده غرور اصل ایرانی به خرج بدین
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      7 5
      توراخدا اینقدر گیرندهید اسم فرزند سلیقه والدین هست پس اگه فردوس ی سرازخاک برداره دوباره بااین نامگذاریها دق میکنه
    • یا زهرای اطهر س IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      6 19
      و اما ظهور نزدیک است ......... انشاالله ظهور مهدی عج نامهای بی سر و ته هم به درک واصل می شود همچنان که ظلم هم پایدار نبوده و نیست . خداوند به داد این فرزندان با نامهای مزخرف برسد و عاقبت آنها رادبخیر کند... حرمت معصومین را خیلی ها می‌شکنند و نام آنها را بی خریدار می‌دانند!! الهم عجل لولیک الفرج
    • تاجی IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      5 3
      پدر و مادر اختیار دارند هر اسمی که دوست دارند روی فرزند خود بذارن و به کسی مربوط نیست
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      11 8
      تنها اسم ایرانی ایرانی نباید عرب پرست باشد اسم اسم ایرانی
    • آیهان IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      17 19
      زیباترین اسامی را کردها میزارن روی بچه هاشون و درسترین کار رو میکنند.دمشون گرم
      • ماهان IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        0 1
        بابا جان مادرتان اسم بچه هم آخه مهمه که سر اون هم بحث وجدل کنین
      • باران IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        0 0
        بعضی از جوانان فکر میکنند که اگر اسم فرزندشون یک اسم غربی باشد در آینده مرفه خواهد بود !!!!!
      • نوید IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        0 0
        متاسفم واسه کوردا ک غیر اسم کوردی استفاده میکنن
    • مرتضی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      1 2
      سلام از نظر من اسم بچه ها بمونه بزرگ شدن از رو صفاتی که دارن بزارین
    • سالار IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 1
      برا اسم بچه هم باید از شما اجازه بگیرن ؟ تو این مورد هم باید دخالت کنید ؟ یا زور بگید ؟
    • مسعود IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      5 2
      من دوست دارم اسم فرزندم از نیاکان 2500 ساله باشه به کسی چه ربطی داره
    • فدایی علی IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      این مملکت اسلامی است و اسامی باید از روی ائمه و آل نبی انتخاب شود. اسم های مثلا ایرانی من در آوردی اند و اگر هم واقعی باشند، مربوط به قدیم اند. با ورود اسلام باید همه چیز اسلامی شود. اداره ثبت احوال هم باید نام گذاری به جز عربی را ممنوع کند. فقط اسم ائمه و آل نبی و سایر اسامی. البته حب وطن جای خود.
    • پیام صادقیان IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      لر و ترک و کرد و فارس و بلوچ و مازندرانی و گیلکی و تالشی و عربها و بلوچها و‌لک‌ها سمنانیها و تات ها و‌قزاق ها و اشورها ........ همه همه از یک مرز و آسمان هستیم و همه برادران و خواهران یک خانواده بزرگ به نام ایران اباد و آزاد و سربلند هستیم ( ولی خدای میگید اسم الان کی کاوس اسم ایرانی و صغراه هم اسم
    • سروش IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      یکی دلش بخواد اسم ایرانی بزاره یا عربی یا اسلامی یا خارجی به کسی چه مربوطه واقعا که میان میگن تبدیل به معضل شده اینکه اسم بچه هاشون رو ایرانی و اسلامی نمیزارن ؟ شماها برای بچه های خودتون اسمی که میخواین رو انتخاب کنین بچه های بقیه ربطی به شماها ندارن
    • عدالتخواه IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      4 3
      مردم هر وقت گرفتار مریضی میشن یاد امام ها میفتن یا هر وقت می‌خوان بیفتن سریع میگن یا علی یا ابوالفضل ولی موقع خوشی خدا و پیغمبر و امامان را فراموش میکنن
    • رحمانی همدانی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      5 7
      اسمی خوبه که وقتی ۱۰۰ سال دیگه طرف را داخل قبر گذاشتند به دردش بخوره نه اسمی که تلقین کننده هم نمی توانه تکرار کنه
      • ارشد IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        0 0
        به به شما چقدر نظرتون کارشناسی هست اینجا ملت از تولد حرف میزنند شما از مرگ و تلقین که حتی در دین اسلام به جز بعضی کشورهای شیعه هرگز انجام نمیشه حرف میزنید؟ چند چندی با خودت مشتی؟ شما خوبی
    • امیر IT ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      بابا اسم میزریم حسین بعدا بعلت دزدی دستشوقطع میکنیم اسم میزاریم رضا بعدا بخاطر قاچاق موادمخدر اعدامش میکنیم وووووو ازاین دست حرفها همان بهتر که نام خارجی بزاریم وهر کاری کع کرد نگیم حسن بود ،، حسین بود ،، ابوالفضل بود.
    • قدرت طهماسبی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      1 0
      دنیا دوران دوران است
    • ااا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      الان این اسامی که گفتین که همش ایرانی بود بجز علی حسین و ابوالفضل که تو کل ایران زیاد شده نه فقط تو ایلام
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      داداشی گلم هموطنان ایرانی،لطفا به خودتون بیاین و هر اسمی که دوست دارین بزارین فقط به اونی که اسم ائمه و تورکی و لری و کردی و ....به انتخابش احترام بزارین،ایران با همه اقوام زیباست،الان در اذربایجان ما بیشتر اسمها تورکی هست و البته اسامی به زبان مناطق خودمون و معنای تورکی چی میشه بقیه مناطق هم بزارن
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      اگه هر منطقه به زبان خودش اسم بزارن بنظر من خیلی هم بهتره هم اصالت و هویت هر قوم ماندگار میشه و هم اینکه من تورک فردا هر جای ایران برم از اسم و نشانم میفهمند که من تورک آذربایجانم و یکی لره و یکی کرده مگه چی میشه،بیاین برای همیشه به اصالت اقوام احترام بزاریم،اصلا هر کس هر اسمی دوست داره بزاره
    • جمال IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      چرا باید اسمی که دارای معنی و مفهوم خوبی هست از طرف ادارات طرد بشه و اسمی رو انتخاب کنیم که زورکی و بالاجبار باشه. اسامی اقوام و زبان‌های کشورمان چه ایرادی دارد که ثبت احوال اجازه ثبتش رو در شناسنامه نمیده؟اگر اسم بچه رو اونا انتخاب میکنن بیان خرجیش رو هم بدن.میری ثبت احوال لیست رو میزاره جلوی آدم!
    • حجت IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      باید قانونی گذاشته بشه که اسم فقط باید ایرانی باشه ، نه خارجی نه عربی، این کوچکترین کار ممکن برای قدردانی از بزرگمردی بنام فردوسی بزرگ هستش که ۳۰ سال از عمر خودشو برای احیای فرهنگ ایران گذاشت
    • Turkam aval axar IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      4 3
      حالا نمیخواد بعضیا از اسم تورک گذاشتن از حسودی بمیرن کسی هم مجبور نکرده هر اسمی بذارین فقط #بی‌تربیت و#تروریست نشود
    • DE ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 4
      نامگذاری نوزادان با اسامی عربی شایسته است
    • نامدار IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 0
      بزرگ ترین حق اولاد بر پدر ومادر اسم نیکو است من دوست داشتم اسم بچمو متین بذارم ثبت احوال نذاشت لعنت بهشون.... توی ولایت ما یه نفر هست اسمش کلشیر (خروس) است یکی اسمش شکلات و...بنظرم ثبت احوال خوبه برا اینجور اسمها سختگیری کنه
    • اکبر IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      9 2
      اسامی ترکی ایرانی نیستند؟؟؟ ۳۰ درصد جمعیت ایران ترک ها هستند!!! خجالت بکشید!!!
    • اقبالی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      9 2
      اسامی ترکی که جمعیت زیادی از کشورمون ترک هستند خارجی حساب میشه ولی اسامی عربی نه؟ از خواب بیدار شید و منطقی ببینید
    • اردشیر‌ IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      اون‌ دوستی‌ که‌ میگه‌ اصفهان‌ خراسان‌ کرمان ‌ تورک‌ نداره‌ اگه‌ کمی‌مطالعه‌ میکرد‌ خیلی‌ بهتر‌ بود‌ و‌ اما‌ اون‌ دوستی‌ که‌ گفته‌ بود‌ جمعیت‌ تورکها‌ تو‌ ایران‌ فقط‌ ۳‌ میلیون‌ نفره‌ باید‌ کمی‌ مطالعه‌ کند‌ چون‌ فقط‌ جمعیت‌ تورکهای‌ قشقایی ‌ در‌ استانهای‌ فارس‌ اصفهان‌ بوشهر‌ کرمان‌ بیشتر‌ از‌ ۴‌ می
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 1
      فکر کن طرف بمیره بخوان براش تلقین بخونن : اسمع افهم یا هاملین ...
    • یاس IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      ثابت شده آدمایی که خود کم بینی دارن و از اعتماد بنفس پائینی برخوردارن اسامی بچه هاشون رو عجق وجق میذارن تا به این وسیله خود کم بینی شون رو جبران کنن وکمی دیده بشن
    • ناشناس IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      آفرین به ایلامیها بهترین نامها را انتخاب کردند اسم نباید که فارسی باشد
    • حمید IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      هردوره ای یه دورانی داره اسم‌های دوره قاجاری در دوره رضا شاه پهلوی منسوخ و دموده بودن و اسم‌های پهلوی اول در دوره پهلوی دوم هم دموده شدن و اسم های پهلوی دوم بعداز انقلاب با توجه شور انقلابی و هیجان مذهبی از مد افتادن و بیشتر مردم علی حسن و حسین و فاطمه و.....میذاشتن که اون هم دورانی داشت و گذشت
    • مهدی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 4
      اسم خوب گذاشتن روی بچه لیاقت میخواهد که خداوند متعال به هر کسی نمی‌دهد ،🤲🙏
    • DE ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      4 2
      اسم هم مد میشه اسم ترکیه را همه دوست دارند . چرا اسم زرتشتی خودتان را انتخاب نمی کنید
    • ابی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      اسم ترکی از کی خارجی محسوب میشه؟ نصف مردم ایران رو ترکها تشکیل میدن. هرکسی هر اسمی دوست داشته باشه میذاره رو بچه اش به هیشکی هم ارتباطی نداره
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      7 1
      مگر فاطمه و حسین و ...ایرانی هستند آیا .....
    • اکرم IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      اوناییکه شمامیگین اسم عربیه دیگه، نصف ایران آذریه آیهان هم اسم ترکه، ولی مردم الان یه دونه بچه میارن دیگه تواسم گذاری هم دخالت نکنین مگه اسم اجباری هم میشه.بیکارین اینقدر گیر میدین مردم نمیزان دیگه
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      آیا ترک زبانهای ایران اسلامی خارج از کشور ایران زندگی میکنند .
    • بنطرت کیم خب؟ IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      شماها اسمای عربی میزارین خوبه، ما اسمای ترکی و فارسی میزاریم براتون خارجیه؟
    • جاوید GB ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 1
      مردم دوست دارن اسم ایرانی بزارن نه عربی.
    • فرهاد IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      بالاخره ما نفهمیدیم مردم دنیا بیشتر به اسمهای عربی تمایل پیدا کردن یا فاصله گرفتن ؟
    • فقط خدا IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      بیشتر این اسم‌های که گفتن عربی بوده ما ایرانی هستیم باید نام ایرانی بگذاریم خشایار آرش اسفندیار کوروش و..... ما ایرانی هستیم اسم عربی برای خود عربها باشه
    • محمود احمدنجات IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      تمام کسانی که اسم امام وعربی گذاشتند همه شون زندگی پربرکتی دارند ولی اونهایی که اسم‌های غیر عربی گذاشتند بیچاره شدند
    • پیمان IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      بیشتر نام گذاری هارا بهش میگن بین المللی نه ترکی ،یا عربی
    • سارا IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 3
      بنظر من اسم های مثل علی حسین.محمد ... زیاد هست تو هر خانواده ای ده نفر فقط علی و فاطمه است ادم کلافه میشه من به عنوان یک مادر اسم پسر های دوقلوم میلان و ایلان گذاشتم واز اسم هاشون راضیم چون خیلی کم از اسمشون هست
      • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        0 0
        عجب اسمی خداحفظشون کنه. بعدا شاکی میشن. ایلان=مار میلان=ی شهر تو ایتالیاست؟
    • نرگس IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      4 2
      نمیدونم علت دشمنی ی عده با اسامی ائمه چی هست حالا اگه ی اسم عربی قرتی بذارن باهاش اوکی میشین متاسفم براتون واقعا اسم ائمه لیاقت میخواد در اینکه پدر و مادر حق دارن هر اسمی که دوست دارن رو بچشون بذارن شکی نیست کسی هم حق دخالت نداره همانطور که کسی حق بی احترامی به اسامی ائمه رو نداره
    • رها US ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      خیلی هم نا متعارف نبود که !!!
    • مهدی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      خوب کاری میکنند اسم خارجی میگذارند انتظار نداشته باشین که دوباره اسم محرم قربان شمس الله سکینه و....... روبچه ها شوند بزارن
    • هادی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      عزیزان به جای بحث سر اسم و مذهب و نژاد بکنید از ثبت احوال و مسؤلین سوال کنید که برای آینده و تحصیل و رشد این فرزند چه برنامه‌ای دارید نه با اسم علی گذاشتن کسی امام علی شده نه با کوروش گذاشتن بچش کوروش کبیر شده
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      2 0
      با افتخاربه پدرم اسمم نوروزه اسم پسرام اریا واشکان
    • محسن IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      به نظر من اسم‌های ایرانی باید بذاریم مثل کوروش داریوش و .....مثلا اسم دخترم رو سارینا گذاشتم اسم اصیل ایرانی .البته باید به تفکر همدیگه احترام بذاریم
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      3 1
      اسم و پدر ومادر انتخاب میکنن ..چه ربطی به دولت و اسلام داره
    • عطا IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      6 2
      ایران سرزمین قومیت‌های مختلف است و بخشی از زیبایی و هویت آن به تنوع فرهنگ آن است.چه بهتر که هر منطقه ای از اسامی خودشان استفاده کنند تا این هویت و زیبایی حفظ شود.
      • امین IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        0 0
        من اسم دخترم رو گذاشتم نارسیس ولی ثبت احوال شیراز قبول نکرد گفتن جز اسمهای ممنوعست باید عوضش کنید مجبور شدیم بزاریم آوا ولی نارسیس صداش میزنیم نارسیس اسم یونانیه به معنی گل نرگس بخاطر نیمه شعبان به دنیا آمد مادرش میخواست بزاره نرجس گفتن نارسیس هم جدیده هم معنیش گل نرگسه
      • حسین IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
        0 0
        مطالبی که دراین رابطه توسط هموطنان عزیز مطرح شده ناظر برعلم اعتقاد وعلاقه انها بوده که قابل احترام است آنچه که عجیب است برخورد کلیشه ای مسئولین استان است اگه با اینگونه اظهارات و اقدامات سطحی و سمبلیک مثلا مشکلات حل شده بودکه وضعیت استان چنین نبود
    • ابراهیم IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      بخاطر کمبود شخصیتی خود نام اجق وجق روی فرزندان نگذاریم تا آنها یک عمر خجالت نام خود را بکشند. با این جابجایی که در تیپ و ظاهر دختر و پسرها شده اگر نام ناجور و مضحک روی فرزندان خود بگذاریم دیگر راهی برای شناسایی دختر و پسر نخواهد ماند جز.... لطفا بیشتر دقت کنیم.
    • معصوم IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      به نظرم هر کی هر اسمی میخواد بزاره به نظرات هم احترام بگذارید هر کس صلاح خود داند چرا هم دیگر را ناراحت میکنید
    • JP ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 1
      این اسامی اسلامی نیست ولی ایرانی هست
    • ایرانی IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      9 0
      این اسامی مثل آیهان و... ترکی هستند یعنی مال ترکیه هستند و هیچ ربطی به استان‌های آذری ایران و هویت آذری ندارند. اینها همش منشاءش‌ شبکه جم و ترکیه هست. در میان پدران و مادران ما ایرانیان آذری هیچکدام از این اسامی وجود نداشته. در ضمن ملّت ایران رو قومی قبیله‌ای نکنید . یکم فهمتونو‌ بالا ببرید.
    • لی لی IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      در احادیث به نام نیکو برای فرزند گذاشتن تاکید شده نه اسم ائمه و اسلامی و غیره درضمن ایران اقوام لر و ترک و کرد و عرب و ..... دارد که مطمئنا هر قوم و زبانی یک سری اسامی اصیل خودشون را دارند که با توجه به اون حدیث بهتره اسمی که با مسمی و معنی زیبایی هست انتخاب بشه حالا اگر کسی عاقلی و زرنگی کرد و اسم
    • ژیار کوردستان IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      ایران تشکیل شده از ملیتهای مختلفی است ما باید به دیگران حق بدیم که اسم فرزندانشو با توجه به هویت زبانی خود انتخاب کنند ایلام یک شهر کورد نشینه خوشبختانه در طی این چند سال بیشتر اسم های کوردی را برای فرزندانشان انتخاب می کنند
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      بچشو از ائمه هدی انتخاب کرد و قصد رضای خدا هم کرد قطعا بی تاثیر در آینده اون بچه نخواهد بود و خودش هم اون دنیا بی نصیب از الطاف ائمه نخواهد بود من هم عاشق اسم فارسی بودم هم اسم ائمه را دوست داشتم اسم پسرم گذاشتم محمد پارسا به نظر من یه مقاله انقد قیل و قتل دعوا نداره نظر همه محترم هست
    • لی لی IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      قبل و قال مدنظر بود اشتباه تایپ شد محمد که در آلمان فرمودند مورد نظر هست یعنی ستوده شده در آسمانها و زمین و چه اسمی با مسمی تر از این اسم ؟!!!!
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      سلام ،اسم دختر من معصومه هستش ،همیشه میگم خدایا فرزندم را به صاحب اسمش میسپارم ،اینجوری دلم امنه، افتخارمم وامیدم همینه
    • سعیده IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      تو این مقاله نوشته شده که رواج اسم‌های خارجی زیاد شده. !!! این عجیبه. اول اینکه ثبت احوال اصلا اجازه نمیده . دوم اینکه اسامی یا ایرانی هستن یا عربی یا به گویشهای داخل کشور خودمون‌ آیهان رو نسبت دادن به کشور ترکیه. درحالی که اسمی هست که آذری زبانان عزیز کشورمان استفاده میکنن. و این که عجیب نیست.
    • صالح IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      عزیزانی که بدون فکر داد میزنند اسم عربی نمیذاریم فقط اسم ایرانی، توجه دارن که بخشی از هموطنان ما که در خوزستان عرب هستند را چی میدونن؟ازنظرشما ایرانی کی میشه؟بعد تعجب میکنم که ترکی و ترکمن و بلوچ رو قبول دارین.انقد عقده از اسامی اسلامی واقعا سواله. همه اقوامی که دلشون برای ایران می‌تپد ایرانی هستن
    • داریوش IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      ایرانی باید اسم ایرانی اصیل انتخاب کند طرف اسمش هست کلبعلی یعنی سگ علی اخراین چه اسمیه انسان اشرف مخلوقات هست این همه اسم فارسی و آریایی داریم درضمن ثبت احوال هم نباید از اسم های منتخب والدین ایراد بگیرد ایرانی اسم اصیل ایرانی برازنده ایرانی هست
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      من اسم پسر محمد طاها محمد رضا محمد علی سجاد سبحان محمد امین دوست دارم اگه پسر داشته باشم خدارو شکر تنوع زیاد ، به نظر این اسامی ، مردونه تر هستن و حس قدرت داره توش
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      مشکلات ما حل شد دیگه به اسم فقط فکر کنیم
    • عسل IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
      0 0
      منظور از خارجی چیه دقیقا؟ من چرا متوجه نشدم؟ ترک و کرد مگه خارجین؟ مگه غیر اینه که ما همیشه افتخار کردیم به همه قوم های کشورمون؟ به اینجا که رسید شد تضعیف هویت؟ هویت چیه؟مگه تاریخ و اصالتمون نیست؟مگه زندگی ترک و کرد و فارس و عرب و بلوچ و... کنارهم به عنوان ایرانی نیست؟ حالا ما شدیم خارجی؟
    • آزاد IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      4 0
      درود بر همه لطف به خانم ندا و امام جمعه اطلاع بدید که اسم های اسلامی هم با زور شمشیر به این سرزمین پاک آورده شداند چه‌بسا که عثمانی زمانی ملک ایران بوده اما عربستان هیچ وقت با ما نبود جز تهاجم به ایران و انتقال فرهنگ بازور و گذر زمان
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      2 1
      اسم های ایرانی خیلی با معنی دار هستن.......عالی
    • پیمان IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      3 1
      یه سوال داشتم لطفا با احترام و بدون هیچگونه جبهه گیری جواب دهید. به نظر شما نامهای عربی که وارد زبان فارسی و کشور ایران شده اند نام خارجی نیستند؟
    • محمودیان IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      4 1
      مشکلات عدیده شهر و کشورمان کلا حل شد. فقط نامگذاری نوزادان معضل شده ؟
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      3 0
      به کسی ربطی نداره خانواده اسم بچه‌اش روچی بزاره اتفاقاً اسم‌های جدید خیلی هم قشنگه
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      4 0
      در کشور ترکیه هم اسامی همچون ارزو،امید،نیلوفر سحر ،حسن حسین ،گونژ،اسلان،ژوزف وغیره استفاده می شود دولت کتاب اسامی ترکی شامل ایغوری ،مغولی،قرقیزی،قزاقی،عربی،ایرانی،و غیروه در اختیار همگان قرار داده است دخالتی هم نمی کند
    • Davood IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      فقط اسمهای اصیل ایرانی و با مفهوم
    • رضا IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      چقد خوبه که اسم وکشورها مصادره ومرز بندی نمیشد که از روی تعصبات برا خودمون دنیا رو تنگ ومحل جنگ نمیکردیم وهمه با هرقومیتی وهر مللی زندگیمون رو میکردیم وبقول معروف هیچکس بر دیگری برتری نداشت که حالا مجبور شیم حرف هم رو بر اساس تعصبات قومیتی نفهمیم وخود را برتر بدانیم چون همه افریده خدا هستیم
    • Mk IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      کی گفته داشتن اسم امام لیاقت میخواد یعنی کسایی که اسم امامی ندارن لیاقت هم ندارن ، چرا اکثر مواقع امثال شما ها حرف مفت میزنید
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      چرا باید گلا اسم بچه ها رو عربی گذاشت مگه ما عربیم
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      چرا باید گلا اسم بچه ها رو عربی گذاشت مگه ما عربیم
    • فرامرز IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      بستگی داره از چه دیدی بنگری.دید مذهبی و یا دید وطن پرستی.هر ملتی باید نام رو بر مبنای فرهنگ و لیاقت که در خود میبینند نامگزاری کرد.در هر قوم و هر کشوری باید بهم احترام گذاشت.بنده به شخصن نام اصیل ایرانی رو انتخاب خواهم کرد.پاینده باشید.
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      انتخاب اسم برای بچه از حقوق اولیه یک انسانه و حق پدرمادره نه دولت که تعیین تکلیف میکند ثانیا منظور از اسامی ایرانی چیه نکنه منظورتون اسامی تاجیکی فارسیه فقط،ایران از تورک و بلوچ و عرب و تاجیک و کرمانج و گیلک و...تشکیل شده باید همه اسامی این اقوام آزاد باشد الان به خیلی از اسامی تورکی شناسنامه نمیدن
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      این عنوان خبر و متن شما هم‌غیرمتعارف و نژادپرستانه است
    • فرهاد IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      من ایرانیم ترکم دوست دارم اسم بچه هامو ترکی بزارم تا حالا دیدید یه عرب اسم بچه هاشو ترکی بزاره
    • حمید IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      بنظر من اسمی رو باید انتخاب کنی که ایرانی باشه
    • شاهان IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 0
      اسم باید مزه بده داداش همین
    • اوختای IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      این اسمها همش ایرانی هستش ولی فارسی نیستن
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      ایران اسامی ایرانی باید بگذارند نه اسم عرب که ریشه عربی دارد هر استان به دلیل فرهنگشان اسم انتخاب می‌کنند ترکی به ترکی وعربها به عربی
    • حسین IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      همه با هم بزارید سپند، و‌کاویان، اهورا ، آریا ، فتح الله، خخخ
    • علی IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 1
      اسامی شاهنامه اسمهای غیر بومی و افغانی هستند ما گذاشتیم گشتاسب یکی میگغت پیچ گوشتی یکی میگغت گشتی مسخره کردند تغیر دادیم به محمد. یا اسم قدیمی ایرانی خورشید داشتیم مسخره میکردند گذاشتیم جعفر باز جعفرم خز شد
    • Hamid IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 0
      وقتی شبکه های داخلی فیلم یامحتوای سرگرم کننده درستی ندارن.همش شده فیلم ۴۰۰قسمتی چرت ماهواره ترکیه ای نتیجه اش میشه این
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      این اسامی اگر هم ترکی باشند ترکی ایرانی هستند اسامی ترکیه ای ندیدم
    • آریا آریایی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      درود برمردم ایران زمین من ب مردم کشورم در هر قومیتی یا مذهبی که هستند افتخار میکنم ولذا خواهشمندم برای نام فرزند خود از نام هاي ايراني استفاده کنیدوتا میتوانید از نام هاي بیگانه استفاده نکنیدترک. عرب .لر.پارس.بلوچ.کرد.گیلکی.اینها همه ايراني هستند هر کدوم با ی لهجه وزبان خاص منطقه ای
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      کاش مشکل ما فقط اسم باشه و دیگر هیچ
    • دارابی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      من دوست دارم اسم ایرانی و کوردی رو بچه بزارم دلیل نداره عربی و اسلامی باشه من ایرانی و کورد هستم
    • صمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      از کی اسم ترکی اسم خارجی حساب میشه
    • معینی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      0 0
      نامگذاری فرزندان هر قوم یا ایل، از آرزوها و دلبستگیهای آن قوم، ملت یا ایل می باشد ام نادانی از مفاهیم هم موجب برخی افسردگیها می شود چنانچه اگر نامگذار، مفاهیم را نداند سبب این گونه افسردگی خواهد شد مثلا نام های گدا ، غلام، چراغعلی و.....
    • سهیل IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 1
      اونایی که میگن اسامی اماما عربی نیستن اولا برید مطالعه کنید از اول وقبل از حضرت محمد واماما این اسامی بودن وبعد با وجود امامان زیباتر وجذابتر شدن شما با هر ملیتی که هستی مناسب با سلیقتون اسم بزارید فقط این طرز فکر ودشمنی با عربا روبزارید کنار
    • محمود IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      2 0
      زمانی مردم به طعنه از اسم فلان کشور برای شوخی یا استهزاع استفاده میکردند و با افتخار ایرانی بودن خود را فریاد میزدند اما امروز بیشتر کسانی که این وضعیت برایشان غیر قابل تحمل است به فکر رفتن از کشور افتاده اند و این طبیعی است که دیگر از فرهنگ و تاریخ خود رویگردان شوند مگر چقدر فرصت زندگی داریم
    • حسن IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 0
      والا به اون خدایی یکتاوواحد که من قبولش دارم و اصلاهم ربطی به عرب نداره اسم من ۳۶ساله حسن هست ولی دنباله یک پاکن هستم که پاکش کنه چون من کوردم ربطی به عربای عجم ندارم ن عربای ایرانی من مخلصشونم هستم اما اگه فقط اسم عربی باشه تو جمع بگی حسن حسینو.... صدنفر میگن ها ها با من بودی ....اسم فقط ایرانی اصل
    • اردی بیرو IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 0
      اینکه از اسامی بیگانه استفاده می شود واقعا جای تاسف دارد ، و اینکهدنویسنده می گوید هویت ایرانی و فرهنگ ایرانی از بین خواهد رفت ، اسامی عربی هم جز اسامی غیر ایرانی است ، و هویت مارو از بین می برد ، بیگانه بیگانه است عربی یا ترکی ندارد
    • کوروش IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 0
      درود بر همه میهن دوستان آریایی، آئین ما زرتشت گفتار نیک پندار نیک و کردار نیک ،خلاصه همه ادیان دیگر به همین سه کلمه ختم میشود.فرهنگ هر کشور نه خریدنی هست نه فروشی درذات دورن ملت نهفته هست.اما نسلهای امروزی تحت تاثیر تبلیغات فرامرزی و افکار درون مرزی قرار قرار گرفتند اسم اصیل ایرانی و اصالت ایرانی
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 0
      .آدمهاهستندکه مفسده ایجادمیکنندنه نامهایشان.چه بساخیلی ازمفسدین اقتصادی نامهای عربی وائمه رایدک میکشندوخون مردم رادرشیشه کرده اند.
    • امیر IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      2 1
      اون کسی که به اسامی اهل بیت اعتراض میکنه و میگه اسم عربیه و ربطی به ایران و ایرانی نداره ، مطمئن هست که نژاد خالص ایران آریاییه ، مثلا نژاد با مغول ها و بقیه اقوام غیر ایرانی مخلوط نشده که اینقدر مطمئن میگه ایرانیم ؟
    • بهارک جعفریان IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 0
      متأسفانه خود ثبت احوال اسما اصیل ایرانی رو نمیپذیره بالین
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      4 1
      بچه های من فاطمه ۵ ساله و محمد ۳ روزه
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 0
      آقا هر کسی حق. داره اسم بچشو خودش انتخاب کنه ولی نباید بیخود با ائمه وترک ها بی احترامه کنید اولاً اینا اسم عربی نیست اسم الهی دوم لر ها ترک ها و جنوبی ها که مقداری عرب هستن جزو مردم ایران وبیگانم نیستن پس به هم وطن خود توهین نکنید
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 0
      همین مونده ک تو نام فرزندانمان هم دخالت کنید ،
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      2 0
      اتفاقا مردم گرایش شدید پیدا کردند ب حذف کلی اسامی عربی ،غیر از اسم اصیل فارسی اصلا شایسته یک ایرانی نیست و نخواهد بود
    • حمید IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
      1 1
      چرا جملات اکثر شما عزیزان پرخاشگرانه هست ؟ قراره نظراتمونو رد و بدل کنیم ، نمی‌خوایم دعوا کنیم که !!!
    • فاطمه IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
      0 0
      عربها کردها ترکها بیشتر اسم قومیت خودشون میذارن یا اسامی امامی اما ماهواره هم بی تاثیر نیست درانتخاب اسم اما اینکه نتونی اسمت روبرای یکبار عوض کنی تعجب برانگیزه اگرمن اسم عربی داشته باشم نمیتونم عوضش کنم حتی بااسم زیبا وبامعنی ایرانی مثلا بذارم یاسمن اما اگر ازاول بذارم یاسمن میذارن
    • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
      0 0
      چطور ثبت احوال به حرف هیشکی گوش نمیده برای تغییر اسم حالا اسامی اسلامی نه اما راضیه یامرضیه اسم کدوم امام هست
    • گل مریم IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
      0 0
      دوستان عزیز شهر ایلام شما خاستگاه یک تمدن بزرگ در ایران زمین هستید نام فرزندان عزیزتان را از سرزمین خود برگزینید که شایسته سرزمین تا ن باشد که همیشه جاودان بمانید
    • مینا IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
      0 0
      دخالت نکنید یعنی پدرو مادر اختیار اسم بچه هاشونم ندارند
    • تقی IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
      0 0
      همه اسم های ما عربی هستش چی‌میگی