اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست بلکه در دیگر ادیان الهى دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته، اگرچه ممکن است در شرع مقدس اسلام برخی خصوصیات و احکام و شرایط آن تغییر کرده باشد.
مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار به نقل از طبرسى آورده است "حضرت سلیمان در مسجد بیت المقدس به مدت یک سال و دو سال، یک ماه و دو ماه و کمتر و بیشتر اعتکاف مىکرد و آب و غذا براى آن حضرت فراهم مىشد و او در همان جا به عبادت مىپرداخت."
برخى از آیات قرآن نیز دال بر این است که اعتکاف در ادیان الهى گذشته وجود داشته است: "... و عهدنا الى ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتى للطائفین والعاکفین والرکع السجود( بقره/ 125)؛ به حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) سفارش نمودیم تا خانهام را براى طواف کنندگان، معتکفان و نمازگزاران تطهیر کنند."
از این آیه استفاده مىشود که در زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل عبادتى به نام اعتکاف وجود داشته است.
حضرت مریم (س) آنگاه که به افتخار ملاقات با فرشته الهى نائل آمد، از مردم فاصله گرفت و در خلوت به سر برد تا در مکانى خالى و فارغ از هر گونه دغدغه به راز و نیاز با خداى خود بپردازد و چیزى او را از یاد محبوب غافل نکند.
به همین جهت طرف شرق بیت المقدس را که شاید محلى آرامتر و یا از نظر تابش آفتاب پاک تر و مناسبتر بود انتخاب کرد.
علامه طباطبائى در المیزان آورده است: هدف حضرت مریم (س) برای دوری از مردم، بریدن از آنان و روى آوردن به سنت اعتکاف بوده است.
از زمانى که پیامبراسلام اعتکاف را به مسلمانان آموزش داد، این سنت اسلامى در میان مسلمانان رواج پیدا کرد.
اعتکاف در کشور ایران تاریخچهاى پرفراز و نشیب دارد در هر عصرى که عالمان برجسته دینى به اعتکاف اهتمام ورزیدهاند، مردم مسلمان نیز از آنان پیروى کرده و به اعتکاف بها دادهاند.
در عصر صفوى، به واسطه تلاشهاى دو عالم بزرگ آن زمان، مرحوم شیخ بهایى و شیخ لطف الله میسى عاملى اصفهانى، اعتکاف در شهرهاى ایران به ویژه قزوین و اصفهان شکوه خاصی یافت .
امروز در سراسر کشور مراسم اعتکاف با شور و شکوه و استقبال روزافزون مسلمانان خداجوی از 13 تا 15 رجب برگزار و اقشار مختلف مردم این روزهای خاص را فرصتی مغتنم برای پالایش درونی، تجدید میثاق با خالق هستی و نزدیکی بیش از پیش به معبود می دانند .
نظر شما