پاپ هفته آینده به دیدار بازماندگان زلزله ایتالیا خواهد رفت
واتیکان اعلام کرد: پاپ بندیکت شانزدهم روز سهشنبه 8 اردیبهشت ماه از شهرهای زلزله زده ایتالیا دیدار کرده و در یکی از خانههای موقت بازماندگان توقف خواهد داشت.
این دیدار سه ساعته در دربرگیرنده توقف در خیمهای حومه شهر اونا، دهکدهای که کاملا با خاک یکسان شده خواهد بود. این زلزله جان 259 نفر را گرفت، 50 هزار نفر را بیخانمان کرد و هزاران ساختمان، کلیسا، مدرسه و سایر ساختمانهای عمومی در منطقه آبروتزو را تخریب کرد. در شهر اونا حومه لاکوئیلا حدود 40 نفر از 300 نفر ساکن آن جان خود را از دست دادند.
بندیکت همچنین قرار است در شهر لاکوئیلا به محل خوابگاه یک دانشگاه که کاملا فروریخته و هفت دانشجوی آن کشته شده اند رفته و از کلیسای باسیلیکای کولیماجو، مشهورترین کلیسای شهر که به شدت آسیب دیده دیدن کند. سفر بندیکت به این بخش از ایتالیا همچنین دربرگیرنده دیدار از سربازخانه نظامی حومه شهر لاکوئیلا است که میزبان دفاتر امدادرسانی به قربانیان شده است.
سنت دیدار از مناطقی که دچار فجایع طبیعی شده میان پاپها متداول شده است. در ژانویه سال 1998 پاپ ژان پل دوم ، سلف بندیکت شانزدهم سه ماه و دو هفته پس از زلزله سنگین به شهر آسیسی سفر کرد و با نجات یافتگانی که در اردوگاه های موقت حومه سایر شهرها زندگی می کردند دیدار کرد.
کلیسای کاتولیک روم به زلزلهزدگان کمک میکند
رئیس کنفرانس اسقفهای کاتولیک ایتالیا روز سه شنبه 25 فروردین ماه اعلام کرد که این کلیسا 2 میلیون یورو به قربانیان زلزله هفته گذشته در مرکز ایتالیا کمک میکند.
کاردینال آنجلو بانیاسکو رئیس کنفرانس اسقفهای کاتولیک ایتالیایی خبر ارسال کمکهای کلیسا را طی دیداری از منطقه زلزله زده آبروتزو اعلام کرد.
بانیاسکو هنگام دیدار از بیمارستان یکی از اردوگاه ها اظهار داشت: بسیاری از مردم می خواهند آن قدرت و قاطعیتی که برای شروع دوباره مورد نیاز است داشته باشند.
کلیسای ارتدکس روسیه در ونیز به زلزلهزدگان ایتالیا کمک میکند
کلیسای ارتدکس روسیه در ونیز ایتالیا برای یاری قربانیان زلزله اخیر شهر لاکوئیلار کمکهایی جمع میکند.
دفتر مطبوعاتی دپارتمان روابط خارجی کلیسای ارتدکس روسیه در مسکو اعلام کرد: امروز که ایتالیاییها با آزمایش الهی رو به رو هستند وظیفه ارتکس ما ایجاب میکند به غم مردمی که خویشاوندان و خانههای خود را از دست دادهاند و نیازمند غذا و لباس گرم هستند کمک کنیم.
این منطقه کلیسایی اعلام کرده است که میتواند کمکهای مردمی را در حساب بانکی خود یا مستقیم در کلیسا در هفته مقدس که تا یکشنبه 19 آوری برگزار میشود دریافت کند. کمکهای جمع شده به حساب سازمانهای خیریهای منتقل میشود که در فرآیند کمک رسانی به زلزله زدگان سهیم هستند.
قسمت اعظم جعیت ایتالیا را به علت قرارگیری واتیکان، مقر پاپ، در این کشور کاتولیکها تشکیل دادهاند و جمعیت پیرو کلیسای ارتدکس روسیه در این کشور بسیار اندک است.
کمک کلیسای ارتدکس روسیه ونیز به زلزله زدگان را می توان بخش دیگری از تلاشهای دو کلیسای کاتولیک و ارتدکس روسیه برای بهبود روابط بین کلیسایی دانست.
تبلیغات ناخداباوران تداعیکننده اهمیت دین در زندگی است
واعظ پاپ طی سخنرانی در کلیسای باسیلیکای سنت پیتر واتیکان که رهبر کاتولیکهای جهان هم در آن حضور داشت تبلیغات ناخداباوران را تداعیکننده اهمیت دین در زندگی مردم دانست.
رانیرو کانتالامسا واعظ پاپی در سخنرانی خود به مناسبت جممةالصلیب اظهار داشت: ما باید از افرادی که این آگهیها را تبلیغ کرده و ستاد را به راه انداختند تشکر کنیم، شاید بتوان گفت که این ستاد بیش از استدلالهای دفاعی ما به اهداف الهی کمک کرد.
وی همچنین گفت که این ستاد الحادی اهمیت دین در زندگی را به مردم یادآوری کرده است،فقر استدلال آنها به بیداری و هوشیاری عده بسیاری کمک کرد.
ستاد تبلیغات ناخداباوران روی اتوبوس از ماه ژانویه در بریتانیا توسط انجمن اومانیستهای بریتانیا آغاز شده و پس از آن در چندین کشور اروپایی پیگیری شد.
وی در رابطه با احساس افرادی که شغل خود را از دست میدهند یا از مناطق جنگی فرار میکنند اظهار داشت که بیتردید رنج برای همه یک راز است بهویژه رنج افراد بیگناه؛ اما بدون ایمان به خداوند رنج امری پوچ خواهد بود. ناخداباوری تجملی است که تنها افرادی که زندگی متمولی دارند به آن ملحق میشوند، افرادی که همه چیز دارند و حتی از امکان وقف خود در راه مطالعه و تحقیق نیز برخوردار هستند.
دانشگاه بودایی 2500 ساله بازسازی میشود
انجمن هنر و فرهنگ گنداره مستقر پاکستان در نظر دارد با همکاری کشورهای بودایی دانشگاه 2500 ساله باستانی تاکسیلا را با ویژگیهای معاصر قرن بیست و یکم و ظاهر اصلی خود بازسازی و مرمت کند.
جئون ون دئوک رئیس راهبان کره در سفر خود به پاکستان به توافق رسیده است که دانشگاه بودائی تاکسیلا به عنوان قدیمیترین دانشگاه جهان را که تاریخ آن به سال 700 قبل میلاد باز میگردد مرمت کنند.
پروژه احیای نخستین دانشگاه جهان با کمک دولت، نهادهای عمومی و خصوصی و کشورهای بودائی چون کره، ژاپن و چین برای مرمت آن و بازگشت چهره آن به حالت اول سه سال به طول میانجامد.
این ایده همچنین برای گسترش صنعت توریسم و سفر بودائیان سراسر جهان به پاکستان برای اجرای آداب مقدس خود انجام خواهد شد. انجمن هنر و فرهنگ گنداره همچنین به دولت پاکستان پیشنهاد کرده است که کاروانی تحت عنوان " کاروان صلح قرن بیستم از تاکسیلا تا چین، کره و ژاپن از راه جاده ابریشم تشکیل دهد.
تاکسیلا یا تکششیلا نام مکان باستانشناختی مهم در هندوستان باستان و پاکستان کنونی است. تاکسیلا در برگیرنده ویرانههای شهر گندارهای تاکشاشیلا بوده که مرکز مهم ودایی هندو و بودایی میان سده ششم میلادی تا سده پنجم پس از میلاد بود. در ۱۹۸۰ تاکسیلا به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.
تاکسیلا امرزه در ۳۵ کیلومتری باختر محدوده اسلام آباد و و شمال باختری راولپندی در پنجاب قرار دارد. این شهر نخستین مرکز آموزش و یادگیری بوده که تاریخ آن به قرن 5 پیش از میلاد باز میگردد. میان صاحبنظران در رابطه با اینکه این محل را میتوان یک دانشگاه دانست یا خیر توافق وجود ندارد. درحالی که عده ای تاکسیلا را نخستین دانشگاه یا مرکز آموزش عالی درنظر میگیرند دیگران آن را دانشگاه به مفهوم مدرن نمیدانند.
صدها نفر بودایی برای صلح جهانی دعا کردند
صدها نفر از بوداییان روز جمعه 17 آوریل ( 28 فروردین ماه) در صومعه سانگرو گومپا در ایالت سیکیم هندوستان برای صلح جهانی و رفاه بشریت دعا کردند.
پیروان آئین بودا با خواندن ترانهها و سرودهای مذهبی خود دعاهایی را با تمرکز بر صلح جهانی و برقراری هماهنگی در سطح جهان خواندند.
تاشی تنزینگ یکی از برگزارکنندگان مراسم نیایشی صلح گفت: آنچه ما انجام دادیم با هدف برقراری صلح جهانی بود، هدفی که بسیاری از مردم جهان برای تحقق آن تلاش میکنند. ما هم از طریق دعا و خواندن سرودهای ویژه خود در این میان سهمی برعهده میگیریم اما تمام این تلاشها یک هدف داشته و راههای آن مختلف است.
گردهمایی این تعداد از پیروان آئین بودیسم تعدادی از خارجیهای این ایالت را نیز به صومعه سانگورو گومپا جذب کرده بود. برگزارکنندگان اعتقاد دارند در این زمان که جهان با تروریسم دست و پنجه نرم میکند، چنین مراسم و نیایشهایی میتواند وسیلهای باشد تا مردم به واسطه آن برای رهایی از شرایط موجود خواستار مداخله الهی شوند.
بررسی شاخصهای دینی جامعه امریکا
براساس نتایج نظرسنجی بارنا، اکثریت مسیحیان امریکایی به اینکه شیطان یک موجود حقیقی باشد و یا اینکه روحالقدس موجودی زنده باشد اعتقاد ندارند.
حدود 6 نفر از هر 10 نفر مسیحی که در این نظرسنجی شرکت کرده بهشدت یا تاحدودی اعتقاد دارند که شیطان یک موجود زنده نیست بلکه نمادی از شر است. این درحالی است که 40 درصد اعتقاد به زنده بودن شیطان داشته و 19 درصد تاحدی به آن اعتقاد دارند.
حدود 35 درصد از مسیحیان اعتقاد دارند که شیطان موجودی حقیقی است این درحالی است که 26 درصد بهشدت مخالف این هستند که شیطان نمادین بوده و 9 درصد تاحدی مخالت کردهاند. هشت درصد باقی مانده امریکاییها نیز اظهار داشتند که مطمئن نیستند به چه موردی درباره وجود شیطان اعتقاد داشته باشند.
نکته جالب اینجا است که اکثریت مسیحیان اعتقاد دارند که یک فرد میتواند تحت نفوذ نیروهای معنوی چون شیاطین یا ارواح خبیث باشد حتی اگر بسیاری هم اعتقاد داشته باشند شیطان صرفاً نماد شر است. از هر سه مسیحی دو نفر اعتقاد دارند که این نوع نیروها حقیقی است. به همین نسبت نیز اکثر مسیحیان امریکا نیز اعتقاد دارند که روحالقدس یک نیروی زنده نیست. پنجاه و هشت درصد بهشدت با این عبارت موافق هستند که روحالقدس نماد قدرت یا حضور خداوند است اما موجودی زنده نیست.
جورج بارنا موسس گروه بارنا و نویسنده کتابهای تحلیل تحقیقات در رابطه با دین در امریکا اظهار داشت: بسیاری از آمریکاییها حتی آنها که اظهار میدارند مسیحی هستند درباره نفوذ نیروهای ماوراء طبیعی در جهان طبیعی تردید دارند. یکی عوامل شکلگیری این نوع اعتقاد را میتوان فیلمهای هالیوود دانست که شیطان ارائه شده آن نسبت به شیطان ارائه شده انجیل مهیب نیست. برای افراد مستقل که به پیشرفتهایی رسیده و متکی به نفس هستند باور کردن اینکه زندگی آنها تحت تأثیر نیروهای غیبی قرار دارد بسیار دشوار است.
گزارش بارنا براساس مصاحبههای تلفنی نوشته شده است، این مصاحبهها برای انجام دو تحقیق 1871 بزرگسالی انجام شده که خود را بزرگسال میدانند و از 48 ایالت امریکا انتخاب شدهاند. 873 مصاحبه آن در ماه های ژانویه و فوریه انجام شده و 998 مصاحبه آن در ماه نوامبر 2008 انجام شده است.
احیای سنت شستشوی پای کشیشان در کلیسای ارتدکس روسیه
پاتریاک جدید مسکو روز پنجشنبه 27 فروردین ماه که کلیساهای ارتدکس سراسر جهان روز پنجشنبه مقدس خود را برگزار کردند برای نخستین بار در تاریخ معاصر اقدام به شستن پای کشیشان کرد، سنتی که در زمان پاتریاک فقید اجرا نمیشد.
سنت شستن پای کشیشان توسط یک اسقف یا سراسقف از شام آخر مسیح برخاسته است، زمانی که عیسی مسیح پای حواریون خود را به نشانه فروتنی شست. بسیاری از اسقفها برای گرامیداشت این رویداد انجیلی پای 12 نفر از کشیشان را شستشو می دهند اگرچه این سنت اجباری و جهانی نیست و هر اسقفی می تواند تصمیم بگیرد که این کار را انجام بدهد یا خیر. برای مثال پاتریاک الکسی دوم رهبر فقید کلیسای ارتدکس روسیه هرگز این سنت را در روز پنجشنبه مقدس اجرا نکرد درحالی که پاتریاک پیمن به عنوان سلف وی این سنت را انجام می داد.
علمای مسیحی ریشه این اقدام را به سنتهای مهمان نوازی در عید پاک باستانی نسبت داده اند. امروز نیز بسیاری از کلیساهای ارتدکس این سنت را اجرا می کنند.
این سنت پس از شام آخر مسیح حدود قرن ششم یا هفتم در شهر قدس کنونی اجرا شد تا بر نمادگرایی تصویری مراسم نیایشیروز پنجشنبه تأکید شود.
میلیونها ارتدکس سراسر جهان عیدپاک را یکشنبه جشن گرفتند
درحالی که مسیحیان پروتستان، کاتولیک و انگلیکن روز یکشنبه 24 فروردین مراسم هفته مقدس را به اتمام رسانده و در انتظار عید پنجاهه هستند، 250 میلیون ارتدکس سراسر جهان عید پاک را روز یکشنبه 30 فروردین برگزار خواهند کرد.
کلیساهای ارتدکس به عنوان یکی از مذاهب پرجمعیت مسیحیت که این هفته مراسم هفته مقدس را برگزار کرده در حال آماده کردن تدارکات عید پاک به عنوان عید تمام اعیاد و عید رستاخیز مسیح از دنیای مردگان هستند.
تاریخی که کلیساهای ارتدکس برای عید پاک درنظرگرفته اند براساس حکم شورای بین کلیسایی نیکیا در آسیای صغیر که در سال 325 میلادی برگزار شد تنظیم شده است. براساس این حکم، عید پاک باید در یکشنبه ای که پس از نخستین ماه کامل در اعتدال بهاری قرار دارد برگزار شد اما این تاریخ همواره باید پس از عید پسح عبری باشد تا توالی رویدادهای تصلیب و رستاخیز حفظ شود.
کلیساهای مسیحی ارتدکس به شدت از این قاعده پیروی می کنند و با تلاشهایی که برای ثابت کردن یک تاریخ در تقویم گریگوری صورت گرفته مخالفت کرده اند. مراسم دینی و نیایشی ارتدکسها که به قرنها پیش باز می گردد و با هدف تداعی مصائب، تصلیب و رستاخیز مسیح برگزار می شود صبح و عصر هر روز در طول هفته مقدس در کلیساهای ارتدکس از جمله ارتدکسهای یونانی، روسی، رومانیایی، انطاکیه، بلغاری، کارپسو- روسی، آلبانیایی، صربی و اوکراینی انجام می شود. خواندن انجیل به زبانهای مختلف برای تأکید بر جهانی بودن تعالیم عشق، عدالت و صلح مسیح یکی از بخشهای مراسم یکشنبه عیدپاک است.
نظر شما