۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹

مریم طاهری مجد، دومین رمانش را با محوریت زندگی زنان شهرنشین نوشت

مریم طاهری مجد، دومین رمانش را با محوریت زندگی زنان شهرنشین نوشت

مریم طاهری مجد از نگارش رمان تازه‌ای با محوریت تجربه زندگی سنتی زنان شهرنشین ایرانی در فضاهای مدرن امروز زندگی شهری خبر داد.

مریم طاهری مجد، نویسنده و مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر از پایان تالیف اثر تازه‌ای از خود در قالب یک رمان بلند خبر داد و گفت: رمان جدید من که البته هنوز برایش نامی انتخاب نکرده‌ام، داستانی است که از زبان یک زن خانه‌دار روایت می‌شود. او علی‌رغم داشتن زندگی‌ای که مسائل روزمره آن وی را بسیار درگیر خود کرده است در درون و باطنش با تمام آنچه زندگی او را ساخته، درگیر است و سعی دارد هویت اصلی خودش را از میان این زندگی روزمره پیدا کند.

وی افزود: در این رمان بر خلاف کار قبلی‌ام که از نظر فرم روایی به فضاهای نوستالژیک دهه 60 نزدیک بود، سعی کردم با ترسیم فضایی از زندگی مدرن که در زندگی اطرافیان این زن جوان قرار داد، روبرو شدن این فضای زیستی با فضای زندگی سنتی راوی را به نمایش بگذارم.

نویسنده رمان «به افق تهران» ادامه داد: این رمان به نظر من روایتی است از یک زندگی که ابزارهای لازم برای حضور در فضای مدرنیته را ندارد و به نظرم جای چنین متنی برای خوانندگان ماجراجوی سنتی و در عین حال ناظران ادبیات مدرن خالی است؛ چون داستان درباره فردی است که سنت را تجربه و مدرنیته را حس می‌کند.

این نویسنده درباره علت انتخاب این سوژه گفت: پس از انتشار رمان قبلی‌ام، زنان زیادی راجع به فضای کار با من حرف زدند و زوایای بیشتری از محدودیت زنان در زندگی سنتی را برای من بازگو کردند. از همان موقع بود که حس کردم جای خالی این نوع روایت در ادبیات داستانی ما خالی است.

از دیگر آثار طاهری مجد می‌توان به مجموعه داستان آخشیگان، مجموعه داستان در چهار راه‌ها خبری نیست، قصه گنبدهای رنگین (مجموعه داستانی بر اساس هفت پیکر نظامی)، زیر گنبد هفت رنگ (مجموعه داستانی بر اساس هشت بهشت امیرخسرو دهلوی)، آوارگی کوه و بیابان (مجموعه داستانی بر اساس لیلی و مجنون نظامی)، آفاق همه عشق (مجموعه داستانی بر اساس خسرو و شیرین نظامی) و رمان «به افق تهران» اشاره کرد.

این نویسنده سال گذشته نیز کتاب «اساطیر دلشده» را از سوی نشر قطره منتشر کرد.

کد خبر 2068061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha