۲۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۰۶

توافق جدید نفتی ایران و سازمان ملل/ بیودیزل جایگزین بنزین می‌شود

توافق جدید نفتی ایران و سازمان ملل/ بیودیزل جایگزین بنزین می‌شود

جمهوری اسلامی ایران و دفتر عمران سازمان ملل (UNDP) به منظور متنوع سازی سبد سوخت خودروهای ایرانی و جایگزین کردن سوخت پاک " بیو دیزل" با بنزین در سبد سوخت تفاهم نامه امضا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، متنوع سازی سبد سوخت خودروها به منظور کاهش وابستگی ناوگان حمل و نقل کشور به بنزین، ارتقای بهره وری و کاهش تولید آلایندهای زیست محیطی یکی از سیاست های کلان نظام سوخت و انرژی ایران است.

از چند سال گذشته تاکنون برنامه ریزی‌های گسترده‌ای به منظور باز کردن پای برخی از حامل‌های انرژی همچون CNG، LPG، انرژی الکتریکی، هیبرید و گازوئیل کم گوگرد به سبد سوخت خودروهای سواری ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.

در همین حال جمهوری اسلامی ایران و دفتر عمران سازمان ملل (UNDP) به منظور متنوع سازی سبد سوخت خودروهای ایرانی و جایگزین کردن سوخت پاک " بیو دیزل" با بنزین در سبد سوخت تفاهم نامه امضا کردند.

" مانيام مورالي" معاون دفتر برنامه عمران سازمان ملل متحد در تشریح جزئیات این تفاهم نامه، گفت: تفاهم نامه 5 ساله‌ای با ايران امضا شده که پیش بینی می شود تا سال 2017 میلادی توليد سوخت پاك بيوديزل از پسماندهای روغن خوراكي در ایران آغاز شود.

وی با اشاره به حمایت دفتر برنامه عمران سازمان ملل متحد از این طرح تولید سوخت پاک در ایران، گفت: با جمع آوري پسماند روغن‌هاي خوراكي و تبديل آنها به سوخت پاك مي‌توان يك اقدام ارزشمند زيست محيطي انجام داد.

امير جعفرپور هم با اعلام اینکه براي نخستبن بار در كشور مكمل سوخت پاك بيوديزل از پسماند روغن‌هاي خوراكي آغاز شده است، گفت: بر اساس اهداف چشم انداز باید 70 درصد سهم سبد سوخت تركيبي از بنزين و گازوئيل و مابقی آن به برق، سی.ان.جی و هيبريد اختصاص یابد.

معاون توسعه ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت با تاکید بر اینکه در گام نخست اتوبوس‌هاي درون شهري و برون شهري از سوخت پاک بیو دیزل استفاده خواهند کرد، افزود: در بودجه سال 1393 یک ردیف بودجه و اعتباری برای توسعه سهم بیو دیزل در سبد سوخت خودروها تعریف و تدوین شده است.

کد خبر 2256916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha