۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۵۱

ادامه سوء استفاده از نام تیم ملی فوتبال؛

شکایت فدراسیون از برندهای تجاری و انقلابی که در فوتبال ایران رخ خواهد داد

شکایت فدراسیون از برندهای تجاری و انقلابی که در فوتبال ایران رخ خواهد داد

فدراسیون فوتبال راهی را آغاز کرده که در صورت تداوم و پیگیری آن می توان امیدوار بود در برخورد با سوء استفاده کنندگان از برند تیم ملی، انقلاب تجاری در این رشته پرطرفدار رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فدراسیون فوتبال از چند شرکت شکایت می کند این عنوان خبری بود که چند روز پیش روی سایت رسمی فدراسیون فوتبال قرار گرفت. مقصود هم سه یا شرکت خاص صوتی و تصویری بودند و یک شرکت مواد غذایی که در تبلیغاتشان عکس بازیکنان تیم ملی ایران را الصاق کرده و به جام جهانی و برزیل 2014 اشاره کرده بودند.

پیش از این هم استقلال و پرسپولیس بارها از این مسئله شکایت داشتند و به طور کلی مسئله کپی رایت هرگز در ایران جا ی خود را پیدا نکرده است. در واقع با وجود تهدید به شکایت فدراسیون از سامسونگ و ال جی و اویلا و ... همچنان برخی شرکتها به روش خود از تیم ملی ایران استفاده می کنند و راه خودشان را می روند اما این قصه تا کجا می تواند ادامه پیدا کند و اصولا آیا در کشورهای پیشرفته هم چنین اتفاقاتی رخ می دهد؟

شکایتهای سامسونگ و آیفون را در نظر بیاورید که حتی برسر اسم گذاری هم از یکدیگر شکایت می کنند چه برسد به اینکه یکی از برند یا مفهوم معنوی دیگری استفاده کند!

ترابیان در این رابطه می گوید: به طور کلی همه شرکتها باید تابع قانون تجارت باشند و برای تبلیغات به مساحتهای تجاری دیگران احترام بگذارندٰٰٰٰ ٰٰفدراسیون فوتبال هم یک (NGO )است و شرکتی که برند تجاری اش تیم ملی ایران است و کسی نه می تواند و نه باید که از این مساحت برای فروش کالای خود استفاده کند در واقع آنها هم باید مثل همراه اول و بانک پاسارگاد تابع قوانین باشند و به لوگوها و مفاهیم معنوی و حقوق مردم ایران احترام بگذارند البته آنها که چنین نمی کنند بیشتر به شرکت خودشان آسیب می زنند چرا که مردم به تیم ملی فوتبال احساس مالکیت دارند و سوء استفاده ها را برنمی تابند.

محمد درخشان مسئول کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون فوتبال هم می گوید به جد پیگیر شکایتها هستیم استفاده از لوگوی جام جهانی برای سفرها و ... واقع از سوی فیفا منع شده و هیچکس حق ندارد بدون مجوز اقدام به برگزاری تور سفرکند ما از سه شرکت به فیفا شکایت کرده ایم و روی شکایتمان هم هستیم.

نتیجه اما چیست؟
آیا با این کارها در نهایت کپی رایت در ایران جا می افتد یا اینکه برخوردهای قهرآمیز بیشتری لازم است؟ دست آخر اینکه با این مسیری که فدراسیون باز کرده آیا نهایتا برند باشگاهها و فدراسیون در ایران جا می افتد یا اینکه همچنان در فروگاههای ورزشی شاهد فروش البسه تیم ملی و استقلال و پرسپولیس خواهیم بود؟ تبلیغات بیلبردی و تلویزیونی با ورود به مساحت تجاری فدراسیون چطور؟

آنچه مسلم است اینکه فدراسیون راهی را باز کرده که در صورت تداوم می توان از آن به انقلابی تجاری در فوتبال ایران نام برد.

کد خبر 2305781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha