۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۱۸

مهر گزارش می دهد؛

ضربان ضعیف بیمارستان قلب خرم آباد/ فضای ناکافی و بیمارانی که تجمیع می شوند

ضربان ضعیف بیمارستان قلب خرم آباد/ فضای ناکافی و بیمارانی که تجمیع می شوند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: بیمارستان آیت الله مدنی شهرستان خرم آباد با وجود پزشکان متخصص در زمینه قلب و اطفال از کمبود فضای مناسب و کافی رنج می برد تا مرکز درمانی که ظرفیت 87 تختخواب را دارد شاهد بستری شدن بیش از 143 نفر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیمارستان آیت اله مدنی واقع در منطقه خیرآباد شهرستان خرم آباد در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع در سال 1360 تاسیس شده و یکی از مراکز درمانی قدیمی در مرکز لرستان محسوب می شود.

این بیمارستان به علت وجود ظرفیت نیروهای پزشک متخصص و فوق تخصص در زمینه های بیماری های اطفال و قلبی عروقی پذیرای بیماران فراوانی از شهرستان های مختلف استان و حتی از استان های همجوار از قبیل ایلام است.

اهمیت و جایگاه ویژه این بیمارستان در شبکه بهداشتی درمانی استان لرستان ضرورت بررسی مسائل و مشکلات این مرکز درمانی و رفع نواقص موجود در این زمینه را روشن تر می کند.

تجمع چند بیمار در اتاق غیر بهداشتی و غیر استاندارد است

زهرا محمودوند که مدت شش روز است فرزند خود را به علت بیماری اسهال و استفراغ در بخش اطفال بستری کرده است در رابطه با مشکلات این بیمارستان به خبرنگار مهر گفت: نحوه برخورد کادر بیمارستان با بیماران بسیار خوب است و زحمت فراوانی برای بیماران می کشند اما متاسفانه به دلیل نبود فضای کافی تجمع چندین بیمار در یک اتاق کوچک مشکل آفرین شده است.

وی ادامه داد: سن اطفال بستری شده و ترس آنها از فضای بیمارستان ایجاب می کند که حداقل 2 یا 3 تخت در یک اتاق باشد اما متاسفانه در اتاقی که فرزند من بستری شده است شش تخت وجود دارد و این موضوع موجب استرس و ترس فرزندم و همچنین افزایش احتمال سرایت بیماری های دیگر به اطفال می شود.

مریم نظری 33 ساله و کارشناس امور تربیتی نیز که فرزندش به علت ذات الریه در بیمارستان آیت اله مدنی تحت مراقبت قرار دارد، به مهر گفت: فضای بیمارستان و رنگ آمیزی سالن ها و اتاق های آن اگر به نحوی باشد که جذابیت خاصی برای کودکان داشته باشد به طور یقین تاثیر فراوانی در کاهش فشار روحی و ترس کودکان دارد و این موضوع متاسفانه در بیمارستان آیت الله مدنی رعایت نشده است.

مشکل دیگری که این مرکز درمانی از آن رنج می برد کمبود تعداد پرستاران است به طوریکه برخی از این افراد مجبورند شیفت ها و ساعات کاری طولانی را در بیمارستان به سر کنند.

وعده رئیس بیمارستان برای رفع مشکل پرستاران

علاء الدین شیخی رئیس بیمارستان آیت الله مدنی شهرستان خرم آباد نیز در خصوص وضعیت موجود در این بیمارستان به مهر گفت: بیمارستان آیت الله مدنی شهرستان خرم آباد به لحاظ تامین نیروی انسانی و کادر درمانی یکی از بهترین و تخصصی ترین مراکز بهداشتی درمانی استان محسوب می شود و گواه این مدعا وجود 11 پزشک متخصص در بخش اطفال، 9 پزشک متخصص قلب و هفت پزشک فوق تخصص قلب و اطفال در این بیمارستان است.

وی با اشاره به اینکه 372 کارمند در بخش پرستاری، اداری، مالی و خدماتی این بیمارستان مشغول به کار هستند گفت: در حال حاضر به دلیل اجرای طرح بهره وری و کاهش ساعات کار پرستاران از نظر تامین نیروی پرستار با مشکل مواجه هستیم.

شیخی وعده کرد که با اجرای طرح تحول نظام سلامت در قالب طرح هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال اجراست تعدادی پرستار در حال گذراندن مرحله گزینش هستند که به زودی به بیمارستان ها تزریق می شوند و از این رو مشکل ما از نظر تامین نیروی پرستار حل می شود.

66 هزار مورد مراجعه به بیمارستان آیت الله مدنی طی چهار ماه

شیخی در ادامه با بیان اینکه از آغاز سال جاری تا کنون 3 هزار و 665 نفر در این بیمارستان بستری شده اند گفت: در این مدت از میان 66 هزار و 339 مورد مراجعه کننده به بیمارستان 187 مورد عمل جراحی انجام شده و این در حالی است که ضریب اشغال تخت این بیمارستان در چهار ماه اول سال 76 درصد بوده است.

رئیس بیمارستان آیت اله مدنی شهرستان خرم آباد همچنین عنوان کرد: در هفته گذشته نیز 3 هزار و 291 مورد مراجعه درمانگاهی و درمان سرپایی و 218 مورد بستری در سامانه آماری این بیمارستان ثبت شده است.

شیخی در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت در این بیمارستان نیز به خبرنگار مهر گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری و همزمان با ابلاغ طرح تحول نظام سلامت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای این طرح در چند محور در این بیمارستان آغاز شده است.

وی ادامه داد : محور اول این طرح که کاهش مبلغ پرداختی هزینه های درمانی توسط مردم است به طور کامل انجام شده و در حال حاضر بیمه شدگان شهری 10 درصد و دارندگان بیمه های روستایی تنها پنج درصد از هزینه های درمانی خود را پرداخت می کنند.

بهبود فضای داخلی و نمای ظاهری بیمارستان

شیخی اقدام در راستای ارائه خدمات هتلینگ و بهبود فضای داخلی و نمای ظاهری بیمارستان را محور دوم این طرح دانست و تصریح کرد: درهمین راستا از ماه گذشته بهسازی و ترمیم بخش اطفال بیمارستان را آغاز و هفته گذشته به پایان رساندیم.

وی افزود: در این راستا ضمن رفع ایرادات و نواقص موجود در ساختمان بخش تمام فضای این بخش رنگ آمیزی شد و امیدواریم تا چند هفته آینده و با اعلام یک مانور تغییرات ویژه ای در بخش قلب این بیمارستان نیز ایجاد کنیم.

شیخی با اشاره به اینکه طرح پزشکان مقیم سومین محور طرح تحول نظام سلامت در این بیمارستان است اظهار داشت: بنابر یک برنامه ریزی دقیق قراراست در ماه های آینده پزشکان اطفال و قلب را در این بیمارستان مقیم کنیم اما متاسفانه به دلیل عدم وجود فضای کافی اجرای این طرح با چالش های جدی مواجه است.

نگهداری 143 بیمار در یک بیمارستان 87 تختخوابی

رئیس بیمارستان آیت الله مدنی خرم آباد با گلایه از عدم وجود فضای کافی برای نگهداری بیماران در این بیمارستان بیان داشت: کمبود فضای فیزیکی بزرگترین معضل و مشکل این بیمارستان است به نحوی که به اجبار درمانگاه تخصصی اطفال را در خارج از بیمارستان دایر کرده و در حال خط کشی مسیر آمبولانس در خارج از محدوده تردد هستیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت این بیمارستان در مجموع 87 تخت است گفت: در حال حاضر 143 نفر در بخش های مختلف این بیمارستان بستری هستند کما اینکه با وجود این افزایش ظرفیت هم، همچنان کمبود تخت در این مرکز احساس می شود.

علاء الدین شیخی توسعه بخش قلب بیمارستان آیت الله مدنی را یکی از مهمترین طرح های توسعه ای این بیمارستان دانست و تصریح کرد: عملیات توسعه بخش قلب این بیمارستان با ظرفیت 20 تخت و با پیشرفت چشمگیر در حال اجراست وبه زودی به فضای بیمارستان ملحق می شود.

وی اضافه کرد : این درحالی است که در بیمارستان سه بخش فوق تخصص NICU (آی سی یو نوزادان )، فوق تخصص جراحی قلب با روزانه حداقل دو مورد عمل جراحی و بخش فوق تخصصی آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی دایر است.

شیخی سلامت اخلاق حرفه ای و حسن خلق پزشکان و پرستاران را در کنار ارائه خدمات بهداشتی در مانی یکی از مهمترین فاکتورها برای بهبود بیماران دانست و اظهار داشت: پزشکان و پرستاران یکی از زحمت کش ترین و فعال ترین اقشار بوده که نقش تعیین کننده ای در سلامت جامعه دارند اما رفتار حسنه و خوش خلقی آنها تاثیر فراوانی در بهبود وضعیت بیماران دارد که تلاش کردیم در این مسیر قدم برداریم.

کد خبر 2357731

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha