۳ اسفند ۱۳۹۱، ۷:۳۱

گزارش تصویری - تشریحی/

پیر غار مجموعه ای از آثار تاریخی و طبیعی/ وجود سه کتیبه دوران مشروطیت

پیر غار مجموعه ای از آثار تاریخی و طبیعی/ وجود سه کتیبه دوران مشروطیت

شهرکرد - خبرگزاری مهر: منطقه گردشگری پیر غار در استان چهارمحال و بختیاری مجموعه ای از آثار تاریخی و طبیعی فراوانی است و قرار گرفتن این آثار تاریخی و طبیعی مانند کتیبه های تاریخی، غار، آبشار، چشمه، شیر های سنگی در کنار یکدیگر موجب شده است این منطقه شهرت بسیاری پیدا کند و مسافران بسیار زیادی در فصول مختلف سال از این منطقه دیدن کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای ده چشمه یکی از روستاهای گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان فارسان این استان است.

در مجاور روستای ده چشمه منطقه گردشگری به نام پیر غار وجود دارد که به واسطه داشتن آثار تاریخی و گرشگری فراوان و قرار گرفتن در کنار هم شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است.

آبشار، کتیبه های دوران مشروطیت، چشمه پر آب، شیر های سنگی، باغات میوه، روستابا خانه های سنتی و ... در منطقه پیر غار فارسان وجود دارد و این آثار تاریخی و طبیعی در کنار آّب و هوای مطبوع وخنک منطقه موجب شده است سالانه هزاران نفر از این منطقه دیدن کنند.

وجود سه کتیبه تاریخی دوران مشروطیت از امتیاز های ویژه این منطقه به شمار می آید. این کتیبه ها، متعلق به دوره مشروطیت در دوران قاجاریه (مظفرالدین شاه) است و بر روی یک تخته سنگ در کوهپایه ای از رشته کوه زاگرس، در تفرجگاه پیرغار ساخته شده است.

آبشار پیر غار از جمله زیبا ترین آبشار های فصلی ایران است که البته به دلیل قرار گرفتن در استان چهارمحال وبختیاری مدت آبدهی آن از دیگر آبشار های فصلی کشور بیشتر است.

این آبشار در محیط طبیعی بسیار زیبا واقع شده است و این آبشار نام خود را از غاری آهکی و ناشناخته می گیرد که اهمیت تاریخی بسیار دارد وکه آبی که از همین آبشار به زمین می ریزد از کنار روستای ده چشمه گذشته و کشتزار های زیادی را سیراب می کند.

از مسیر های ایجاد شده در کوه می توان با یک کوه پیمایی متوسط  خود را به بالا ترین نقطه آبشار و در ادامه مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسید.

کارشناس روستاهای هدف گردشگری و طبیعت گردی اداره کل  میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جاذبه های طبیعی زیادی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران در این استان وجود دارد، اظهار داشت: منطقه پیرغار یکی از بهترین مکان های طبیعی استان به شمار می رود که بخاطر موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران به شمار می رود.ه

مرتضی محمدیان افزود: آبشار پیر غار در سالهای پر بارش بیش از دو ماه از اواسط اسفند تا اواخر اردیبهشت آبدهی دارد اما در سالهای خشک سالی میزان ابدهی آن به یک ماه کاهش پیدا می کند.

وی اذعان داشت: وجود کتیبه های دوران مشروطیت، فضاهای سبز اطراف آبشار، چشمه پیرغار که جزء چشمه های قدیمی و پر آب این استان است و چشم انداز باغات اطراف از مهم ترین جاذبه های آبشار پیرغار به شمار می رود.

محمدیان با بیان اینکه آبشار پیرغار از مکان های طبیعی مورد علاقه گردشگران برای گذراندن اوقات فراغتشان است، تصریح کرد: سالانه بیش از 75 هزار گردشگر از این آبشار بسیار زیبا و دلنواز دیدن می کنند.

وی از وجود کتیبه های مشروطیت در اطراف این آبشار خبر داد و بیان کرد: بازخوانی این کتیبه هامهم ترین خواسته گردشگرانی است که به آبشار پیرغار سفر می کنند.

فرماندار فارسان در گفتگو باخبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: منطقه گردشگری پیر غار فارسان یکی از زیباترین و شلوغ ترین مناطق گردشگری استان چهارمحال و بهتیاری در بهار و تابستان است.

مردانی نژاد ادامه داد: ورود مسافران در رونق گرفتن کسب و کار در روستای ده چشمه نقش به سزایی داشته است.

وی با اشاره به ضرورت خفاظت از کتیبه های تاریخی در این منطقه، تاکید کرد: این آثار تاریخی یکی از امتیاز های ویژه این منطقه به شمار می رود و باید مورد توجه حفاظت بیشتر از سوی مردم و اهالی روستا وسازمانهای مرتبط قرار گیرد.

بهترین مسیر برای گردشگران رساندن خود به شهرکرد و ادامه مسیر به سمت شهر فارسان است. البته مردم این محل را بیشتر به خود پیرغار یا ده چشمه می شناسند و روی تابلو ها هم محل گردشگری پیرغار یا ده چشمه نوشته شده است. جاده این آبشار کاملا مطلوب و آسفالت بوده و از پارکینگ مناسبی برخوردار است و علاوه بر این زمینه اسکان و اتراق گردشگران در این مکان فراهم شده است.

کد خبر 2002171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha