۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۰۱

در گالری برگ

نکوداشت استاد علی‌محمد حیدریان برگزار خواهد شد

نکوداشت استاد علی‌محمد حیدریان برگزار خواهد شد

برنامه پژوهشی و نکوداشت استاد علی‌محمد حیدریان که به استادالاساتید هنر معاصر معروف است در نگارخانه برگ برگزار می‌شود.

محمد حسن حامدی، مدیر مسئول مجله "تندیس" و مسئول برگزاری نکوداشت‌های گالری برگ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سی و دومین نشست پژوهشی هنر با یاد استاد علی‌محمد حیدریان برگزار خواهد شد.

وی به برپایی نمایشگاهی از عکس‌ها، آثار و اسناد مرتبط با این استاد هنرهای تجسمی که شاگرد مستقیم کمال‌الملک نیز بوده‌است اشاره کرد و افزود: این مراسم نکوداشت همراه با نمایشگاه آثار، عکس، اسناد و نمایش فیلم بعدازظهر سه‌شنبه 8 اسفند ساعت 16 الی 18 در محل نگارخانه برگ برگزار می‌شود.

وی در مورد سخنرانان این مراسم توضیح داد: حبیب‌ آیت‌اللهی و هادی سیف در این برنامه به ایراد سخن خواهند پرداخت و پیرامون شخصیت و آثار این هنرمند بزرگ به مخاطبان برنامه به گفتگو خواهند پرداخت.

 حامدی، استاد حیدریان را استادالاساتید هنر معاصر ایران نامید و بیان کرد: بسیاری از بزرگان امروز هنر ایران از شاگردان بی‌واسطه حیدریان هستند که از آن جمله می‌توان به افرادی چون کیخسرو خروش، محمد احصایی، آیدین آغداشلو، غلامحسین نامی و ابراهیم جعفری اشاره کرد.

وی درباره آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه توضیح داد: او اگرچه هنرمندی پرکار به شمار می‌آمد اما تمایلی به عرضه آثارش نداشت با این همه بسیاری از بزرگان هنر، او را یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های هنر امروز ایران قلمداد می‌کنند. متاسفانه آثار زیادی از این استاد در دست نیست و مجموعه‌داران شخصی نیز علاقه‌ای به امانت‌سپاری آثار وی ندارند به همین دلیل تنها سه یا چهار اثر از وی به نمایش درخواهد آمد.

استاد علیمحمد حیدریان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های هنر معاصر ایران به شمار می‌آید. وی متولد 1275 شمسی در شهر اصفهان بود که پس از گذراندن مراتب اولیه تحصیل در مدرسه خرد و آلیانس، به مدرسه صنایع مستظرفه وارد شد و هنر نقاشی را نزد استاد کمال‌الملک فرا گرفت.

حیدریان سپس برای تکمیل آموزه‌های خود به فرانسه و بلژیک سفر کرد. او در بازگشت، به اتفاق چند تن از شاگردان مدرسه صنایع مستظرفه، دانشکده هنرهای زیبا را بنیان گذاشتند و تا سال 1349 که زمان بازنشستگی اوست،‌ بر کرسی تدریس نقاشی در این دانشکده حضور موثر داشت. که بسیاری از بزرگان هنر امروز از شاگردان وی به شمار می‌آیند.

علی‌محمد حیدریان اگرچه در ابتدا به سبک و سیاق استادش، به شیوه پرداز نقاشی می‌کرد اما پس از درک سبک امپرسیونیسم، به شیوه رنگ‌گذاری آزاد و استفاده از رنگ‌های روشنتاب روی آورد و تجربه‌هایی جدیدی را به هنر معاصر عرضه نمود. استاد حیدریان در روز 24 شهریور 1369 دارفانی را وداع گفت.

نمایشگاه آثار، عکس و اسناد زنده‌یاد استاد حیدریان تا بعدازظهر 21 اسفند در محل نگارخانه برگ واقع در خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی غربی، عمارت عین‌الدوله پیش روی علاقمندان قرار خواهد داشت.

 

کد خبر 2005088

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha