۱۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۲۹

بلوکباشی و نگارش اثری پژوهشی درباره آشپزی

بلوکباشی و نگارش اثری پژوهشی درباره آشپزی

کتاب تحلیلی، پژوهشی علی بلوکباشی درباره هنر آشپزی در ایران مجوز نشر گرفته و در نمایشگاه امسال کتاب تهران عرضه می‌شود.

علی بلوکباشی، مردم‌شناس و پژوهشگر در زمینه مسائل مربوط به مردم‌نگاری و فرهنگ عامه ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، از چاپ تازه‌ترین کتاب خود طی روزهای آتی خبر داد و گفت: این کتاب اثری است درباره هنر آشپزی و آشپزخانه که حدود یک سال بود دست ناشر بود و مجوزش را گرفته و قرار است در اردیبهشت چاپ شود.

وی افزود: عنوان این کتاب «آشپز و آشپزخانه؛ پژوهشی انسان‌شناختی در فرآیند تاریخ اجتماعی هنر آشپزی» است و من در آن ابتدا درباره آشپزی، آشپزخانه، صنف آشپز و متون آشپزی در فرهنگ ایران زمین و حوزه جهان ایرانی که تاجیکستان و افغانستان و برخی دیگر از جوامع اسلامی را دربرمی‌گیرد، توضیح داده‌ام.

این پژوهشگر در زمینه فرهنگ عامه اضافه کرد: مطالب بخش ابتدایی کتاب درباره این است که آشپزی اساساً چگونه پدید آمد و سیر تحول آن تا امروز مورد بررسی قرار گرفته است.

بلوکباشی در ادامه گفت: من در این بخش از کتاب بیشتر توجهم به این بوده که اصولاً جامعه زنان پدیدآورنده چنین فن و هنر بزرگی در جامعه بوده‌اند.

وی افزود: گو اینکه در دوره‌ای از تاریخ ایران که از دوره صفوی تا اواخر دوره قاجار را شامل می‌شود، این مردها بودند که آشپزی می‌کردند، البته برای دستگاه‌های درباری و بازاری از اواخر دوره قاجار ناگهان زنان ما این هنر خودشان را بروز داده و جایگاه خود را در این زمینه در جامعه نشان دادند.

این مردم‌شناس گفت: من در ادامه مطالب این کتاب هم از منظر انسان‌شناسی هنر به هنر آشپزی در ایران پرداخته‌ام و هم جنبه‌های تاریخی و اجتماعی آن را بررسی کرده‌ام.

به گفته وی، حجم کتاب «آشپز و آشپزخانه؛ پژوهشی انسان‌شناختی در فرآیند تاریخ اجتماعی هنر آشپزی» حدود 300 صفحه است و مجوز نشرش را دریافت کرده که انتشارات جاوید آن را در نمایشگاه امسال کتاب تهران عرضه خواهد کرد.

کد خبر 2026310

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha