۲۲ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۲۷

بیش از 60 پس لرزه در بوشهر/ خارج کردن غده 2 کیلویی از صورت یک دختر

بیش از 60 پس لرزه در بوشهر/ خارج کردن غده 2 کیلویی از صورت یک دختر

ساخت روبات امدادگر پیشرفته و ساخت هواپیمای فوق سبک بدون سوخت توسط محققان ایرانی، وقوع بیش از 60 پس لرزه در بوشهر، راه اندازی گوگل ارث ایرانی، بیرون آوردن غده 2 کیلویی از صورت یک دختر و شناسایی یک نوع ماهی با خون شفاف از جمله اخبارخواندنی فناوری طی یک هفته گذشته بوده اند.

ساخت روبات امدادگر پیشرفته توسط محققان ایرانی

به گزارش خبرنگار مهر، پژوهشگران دانشگاه آزاد قزوین اخیرا اقدام به طراحی روبات‌های امدادگر واقعی تمام هوشمندی کردند که قادر است از روی علایم حیاتی مصدومان را شناسایی و مکان قرار گیری آنها را بر روی نقشه ترسیم کنند.

مهدی داوری- سرپرست تیم روبات امدادگر دانشگاه آزاد قزوین با بیان اینکه روبات‌های امداد گر واقعی به دو دسته تقسیم می‌شوند، در این هفته گفت: روبات‌های کنترل دستی و روبات‌های تمام هوشمند (اتوناموس) از جمله روبات‌های امدادگر واقعی هستند. این روبات‌ها باید در منطقه شبیه سازی شده عملیات امداد و نجات را به عنوان عملیات واقعی انجام دهند و از محیط آسیب دیده و زلزله زده نقشه برداری کنند.

محققان کشور هواپیمای فوق سبک بدون سوخت ساختند

محققان دانشگاه تبریز با اجرای پروژه تحقیقاتی به ساخت نمونه پرواز هواپیمای فوق سبک دست یافتند که بدون سوخت پرواز می‌کند.

حسن اکبری لایق- مجری طرح وزن این هواپیما را نیم کیلوگرم دانست و گفت: در زمان پرواز شتاب ناشی از موتور برقی این وزن موجب می‌شود که وزن آن به نصف کاهش یابد.

وی با بیان اینکه کاهش وزن این پرنده موجب برهم خوردن تعادل می‌شود، اظهار داشت: در این راستا توانستیم با اجرای چندین آزمایش، کمترین وزن تعادلی را در تمامی شرایط ممکن ایجاد کنیم تا تعادل در این پرنده برقرار شود.

راه اندازی "گوگل ارث اسلامی" تا 4 ماه دیگر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه مردم جهان، بیشترین نیازهای علمی و اطلاعاتی خود را از طریق سایتهایی مانند گوگل ارث و ویکی پدیا تامین می کنند، گفت: زمینه عملیاتی شدن پروژه گوگل ارث اسلامی با نام "بصیر" فراهم شده است که با ایجاد دیتاسنتر مناسب، ظرف 4 ماه آینده نهایی می‌شود.

محمدحسن نامی  با اشاره به آخرین وضعیت عملیاتی کردن پروژه گوگل ارث ایرانی اظهارداشت: راه اندازی پروژه " نقشه سه بعدی زمین" فراهم شده و هم اکنون ما به دنبال ایجاد دیتاسنتر مناسبی هستیم تا این حجم اطلاعات در آن قرار گیرد. سعی ما براین است که ظرف مدت کوتاهی نزدیک به 4 ماه بتوانیم سرویس گوگل ارث اسلامی را به عنوان سایت ملی جمهوری اسلامی ایجاد کنیم تا در سطح جهان قابل بهره برداری باشد.

بیش از 60 پس لرزه بوشهر/ عدم تأثیر زلزله تأثیری بر نیروگاه

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه تا صبح دیروز در بوشهر 55 پس لرزه رخ داده است، گفت: این زلزله و پس لرزه‌ها اثراتی بر روی نیروگاه بوشهر نداشته است.

دکتر مهدی زارع با اشاره به تعداد پس لرزه‌های زلزله دیروز سه شنبه بوشهر، افزود: در 2 ساعت و نیم اول این زلزله در کاکی بوشهر 12 پسلرزه با بزرگای بیش از 3.6 رخ داده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: تا ساعت 8 و 15 دقیقه صبح روز چهارشنبه 55 پس لرزه با بزرگای بیش از 3.6 در منطقه کاکی اتفاق افتاده است. انتظار می رود که این پس لرزه ها تا ماه آینده نیز ادامه داشته باشند.

متولدین چه ماههایی در خطر ابتلا به ام اس هستند

مطالعات جدید نشان می‌دهد نوزادانی که در ماه آبان به دنیا می‌آیند احتمالا کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های نقص ایمنی مانند ام اس قرار دارند.

پژوهشگران دانشگاه کویین مری، لندن و اکسفورد، می‌گویند رشد سیستم ایمنی نوزادان و سطح ویتامین دی در آنها، بر اساس ماه تولدشان متفاوت است.

این دانشمندان می گویند یافته‌های آنها از نیاز برای تحقیقات بیشتر در مورد فواید بالقوه مکمل ویتامین دی در طول بارداری پشتیبانی می‌کند.

ام اس، بیماری ناتوان کننده عصبی است که در آن سیستم ایمنی، به سیستم عصبی مرکزی حمله کرده و به آن آسیب می‌زند. این بیماری موجب بروز مشکلاتی در دید، کنترل عضلات، شنوایی و حافظه می‌شود. اعتقاد بر این است که بروز بیماری ام اس نتیجه تعامل پیچیده بین ژن‌ها و محیط است.

خارج کردن غده 2 کیلویی از صورت یک دختر 8 ساله

یک دختر اهل اوگاندا که یک غده حدود 2 کیلوگرم در صورتش داشت پس از انجام عمل موفقیت آمیزش در لندن می تواند بار دیگر لبخند بزند. این دختر اوگاندایی هشت ساله داخل صورت خود یک غده به وزن 1.8 کلیوگرم داشت که اگر رشد آن ادامه می یافت زندگی وی در معرض خطر قرار داشت.

ترینی آموهیرو  هشت ساله به همراه سارا، مادر 30 ساله خود به لندن آمد تا این عمل دشوار را انجام دهد.

مادرش در این رابطه گفت: رشد این غده صورت ترینی را تحت سلطه قرار داده بود ، ما حتی جرأت نگاه کردن به صورت وی را هم نداشتیم، بی شک بدون دریافت این کمکها وی جان خود را از دست می داد. وقتی که ترینی از اتاق عمل بیرون آمد نمی توانم بگویم که چقدر خوشحال بودم، با نگاه به صورت وی نمی توانستم این تغییر شکل را باور کنم.

از چهار سالگی، ترینی با یک تومور نادر در صورت خود زندگی کرده بود. این تومور fibrous dysplasia نامیده می شود.

تصویر ماهی که خونش شفاف است

از ماهی های مرکب غول پیکر تا ستاره های دریایی بزرگ که شبیه بیگانگان فضایی هستند، اعماق اقیانوسها دارای اسرار و موجودات اسرار آمیز بسیاری است که طی قرون متمادی موجب سردرگمی انسانها بوده است، که به این فهرست عجیب باید ماهی که دارای خون شفاف است را نیز اضافه کرد.

ماهی اوسلیتد آیس در آبهای یخ زده اقیانوس قطب جنوب زندگی می کند، در این آبها بدن وی همان کارهایی را می کند که سایر ماهیها انجام می دهد اما تنها تفاوت وی با سایر ماهی ها این است که خون این نوع ماهی کاملا شفاف است.

براساس اظهارات محققان و کارشناسان پارک حیات دریایی توکیو علت شفاف بودن خون این ماهی این است که این ماهی هیچ نوع هموگلوبینی در خون خود ندارد که این امر در میان مهره داران سراسر دنیا منحصر به فرد است.

کد خبر 2030220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha