۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۴۵

علل ضعف در يادگيري كودكان/ چگونه در کودکان انگیزه یادگیری ایجاد کنیم

علل ضعف در يادگيري كودكان/ چگونه در کودکان انگیزه یادگیری ایجاد کنیم

يادگيري در هر سنی به ویژه در کودکان و نوجوانان به انگيزه و علاقه نياز دارد، چرا که انگيزه ميل و رغبت براي رسيدن به هدف معين است و هرچه انگيزه بيشتر باشد فرد در راه رسيدن به هدف كوشش و فعاليت بيشتري مي كند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از مشکلاتی در تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان به وجود می آید "اختلال در روند یادگیری" آنهاست. این امر دلایل زیادی دارد. یکی از این دلایل این امر فقدان انگیزه است. هدف ايجاد انگيزه مي كند. وقتي هدف متناسب با علايق و تواناييها و امكانات اجرايي ياد گيرنده باشد در او علاقه براي يادگيري به وجود مي آورد. بسياري از مواقع نداشتن هدفي مشخص، روشن، قابل دسترس و متناسب با ياد گيرنده باعث مي شود كه يادگيري به خوبي صورت نگيرد.

يادگيري به انگيزه و علاقه نياز دارد. انگيزه ميل و رغبت براي رسيدن به هدف معين است. هرچه انگيزه بيشتر باشد فرد در راه رسيدن به آن هدف كوشش و فعاليت بيشتري مي كند. بسياري از ما كودكان يا نوجواناني را مي شناسيم كه مثلا در درس رياضي ضعيف هستند و اطلاعات بسيار كمي درباره آن دارند؛ با علاقه و دقتي خاص برنامه هاي فوتبال را دنبال مي كنند و اغلب تعجب مي كنيم از اينكه مي بينيم چه اطلاعات دقيق و وسيعي در اين زمينه دارند. لذا مي بينيم كه يكي از دلايلی كه كودكان و نوجوانان مطلبي را به خوبي ياد نمي گيرند بي ميلي و نداشتن انگيزه است.

علل توجه نكردن
- نبودن علاقه و انگيزه كافي
- جالب نبودن محرك
- وجود موانع و عوامل بازدارنده توجه
- رشد ناكافي جسماني و رواني

قدرت يادگيري به ميزان رشد جسماني و رواني ذهني، عاطفي، اجتماعي و اخلاقي ما بستگي دارد. تجربه نشان داده كه بسياري از كودكان سالم در سن پنج سالگي به آن درجه از رشد ذهني خود نرسيده اند كه مثلا مثلثات لگاريتم را با روشهاي معمول آموزش ياد بگيرند. در اين مورد ناتواني كودك در ياد گرفتن مثلثات يا مطالب پيچيده به علت اشكال يا نقص جسماني و رواني نيست، بلكه به اين دليل است كه ذهن او هنوز رشد كافي نكرده و لذا نمي تواند بسياري از مسائل مشكل ذهني را بفهمد.

توانايي فرد براي يادگيري در موارد بسياری به زمينه يا پيشينه معلومات بستگي دارد. اگربخواهيم به شخصي راجع به رشد كودك چيزي بياموزيم، بايد ابتدا او را با اصول و مباني رشد جسماني و رواني كودك آشنا و بعد مطالب پيچيده تر را مطرح كنيم. اگر سعي كنيم به يك نوجوان، بدون آنكه با اطلاعات پايه اي آشنايي داشته باشد مطالب پيچيده اي را بياموزيم، او نمي تواند آنها را به خوبي و درستي ياد بگيرد.

چگونه براي يادگيري ايجاد انگیزه كنيم؟

براي اينكه از آموزشهاي خود حداكثر نتيجه را به دست آوريم، بايد هدف آموختن هر مطلب براي ياد گيرنده كاملا روشن باشد. داشتن هدف، به خصوص هدفي كه با نيازها، علايق و تواناييهاي يادگيرنده مطابقت داشته باشد باعث كمك مي شود تا به جنبه هاي مثبت و منفي اشكالات روش آموزش خود پي برد و آن را اصلاح نمايد.

از طریق طرح پرسشهايي جالب در مورد مطالب مورد آموزش، تجربه و تماس مستقيم با آموختنيها، ياد دادن تعليم آموختنيها به ديگران، اجراي نقش، روشن كردن محاسن آموختن و معايب نياموختن می توان اختلال در روند یادگیری را برطرف کرد.

معمولا وقتي انگيزه كافي براي يادگيري وجود دارد ياد گيرنده به آنچه بايد ياد بگيرد، توجه مي كند. ولي گاهي مي بينيم كه با وجود علاقه به يادگيري، كودك و نوجوان به دلايلي بدان توجه كافي نمي كند و اين بي توجهي نيز باعث مي شود كه مطلب مورد نظر را نفهمد.

کد خبر 2059528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha