۱۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۴

سهل‌انگاری مسئولان محیط زیست عامل نابودی گوزنهای زرد/ برنامه خاصی برای حفاظت ازگوزن‌ها وجود ندارد

 سهل‌انگاری مسئولان محیط زیست عامل نابودی گوزنهای زرد/ برنامه خاصی برای حفاظت ازگوزن‌ها وجود ندارد

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درخصوص تلف شدن گوزن های زرد ایرانی در پی هجوم مگس میاز گفت: یکی از علل نابودی این گوزن ها بی مسئولیتی مسئولان محیط زیست است و سهل انگاری آن ها موجب شد تا حیات این گونه با خطر جدی مواجه شود.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه در حفظ گونه گوزنهای زرد در استان خوزستان سهل انگاری شده است، افزود: کسی پیش بینی نمی کرد که نابودی این گوزنها تنها به خاطر هجوم تعدادی مگس به این گونه کمیاب حیات وحش رخ دهد، همچنین شاهد چنین خسارت بزرگی به حیات وحش کشور باشیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مسئولان سازمان محیط زیست نسبت به مسأله حافظت از گوزنهای زرد ایرانی تعلل کردند اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده این است که برای نگهداری از حیوانات موجود در محیط زیست کشور هیچ برنامه مدونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در پی هجوم مگس میاز به سایت کرخه و نابودی تعدادی از این گونه حیات وحش، تنها شاهد توجیه مسئولان محیط زیست بودیم  تصریح کرد:  اگر تنها تعداد معدودی از گوزن های زرد نابود می شد ایرادی به عملکرد مسئولان گرفته نمی شد اما در حال حاضر با توجه به آمار هایی که در خصوص تلف شدن تعداد زیادی از این گوزن ها، وجود دارد بی تفاوتی مسئولان محیط زیست غیر قابل انکار است.

نماینده مردم اهواز در مجلس درباره پیگیری موضوع نابودی گوزنهای زرد از مسئولان محیط زیست گفت: متاسفانه در این راستا پاسخ قانع کننده ای از سوی مسئولان داده نشد که این نشان دهنده بی مسئولیتی و عملکرد نامناسب در این باره است.

جلیلی با اشاره به ضرورت حفظ گونه های حیات وحش موجود در کشور یادآور شد: در هر کشوری برای حفظ گونه های جانوری به ویژه گونه های نادر، تلاش های بسیاری از سوی مسئولان می شود بنابراین لازم است مسئولان محیط زیست ما هم برنامه ریزی و مراقبت دقیق تری را انجام دهند که متاسفانه تا کنون نتوانستند اینگونه عمل کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دو راه حل برای جلوگیری از انقراض گوزنهای زرد وجود دارد، تصریح کرد: مسئولان محیط زیست یا باید با اقدامات به موقع مگس های میاز که محیط را آلوده کرده اند ریشه کن کنند و یا برای زنده گیری گوزن ها و انتقال آن ها به فضایی دیگر اقدام کنند.

به گزارش مهر، مگس های میاز در سال های اخیر در شمال آفریقا، ترکیه، عراق و ایران دیده شده اما در حال حاضر هجوم بیش از اندازه این مگس ها در کشور ایران باعث شده است تا برخی گونه های حیات وحش تلف شده و از بین برود.

این نوع مگس که گفته شده بر اثر بارندگیهای ابتدای سال در استان خوزستان وارد منطقه شده با گذاشتن بیش از هزاران تخم بر روی قسمتهای نرم بدن حیوانات و تبدیل شدن این تخم ها به کرم تا ۳۰ سانت وارد بدن حیوان شده و از درون حیوان را از بین می برند.


 

کد خبر 2094061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha