۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۰۰

توضیحات نجفی به نمایندگان مخالف؛

اعمال بینش سیاسی در آموزش و پرورش خیانت به مردم است/ رسیدگی به خانواده قربانیان فتنه با مجوز شورای شهر بود

اعمال بینش سیاسی در آموزش و پرورش خیانت به مردم است/ رسیدگی به خانواده قربانیان فتنه با مجوز شورای شهر بود

رد انحلال معاونت پرورشی در دوران وزارت ، دوری از شتاب زدگی برای اجرای برنامه های سند تحول و تدوین نقشه راه، تاکید بر تربیت دینی در آموزش و پرورش، هویت بخشی به مراکز تربیت معلم، توجه به شان و کرامت معلم و رضایت شغلی آنها، برطرف کردن اشکالات اجرای نظام 6-3-3 از مهمترین صحبتهای امروز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم، صبح سه شنبه با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه های خود گفت: امروز اولویت آموزش و پرورش را به عنوان نخستین سخنران به فال نیک گرفته و امیدوارم که در آینده نیز آموزش و پرورش هم در مجلس و هم در دولت از تقدم ویژه برخوردار باشد چرا که قلمرو آموزش و پرورش بزرگترین و موثرترین قلمرو در دولت است.

وی با بیان اینکه امروز هیچ خانواده ای نیست که در کشور نسبت به فعالیتها و تصمیمات آموزش و پرورش حساس نباشد، افزود: مهمترین رسالت این وزارتخانه پرورش و آموزش نسل آینده است، نسلی که باید خداجو و شایسته تربیت شود تا بتوانند از نظام جمهوری اسلامی و ارزش های انقلاب و دفاع مقدس دفاع کرده و باعث پیشرفت کشور شوند. این رسالت، رسالت سنگین، ظریف و پیچیده و عمیقی است بنابراین باید تصمیمات گرفته شده در آموزش و پرورش فارغ از شتابزدگی و سیاست زدگی بوده و تمامی تصمیمات باید هم جهت با نظام تعلیم و تربیت اسلامی و همسو با استفاده از تجارب گذشته باشد.

وی تصریح کرد: فقدان برنامه راهبردی در گذشته در وزارت آموزش و پرورش یکی از مشکلات اصلی بوده به همین دلیل برخی تصمیمات ضد و نقیض گرفته و اجرا شده است. امروز فرصت آموزش و پرورش آن است که اسناد بالادستی با تکیه بر ارزش های دینی و نظام که همانا سند تحول است از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و سیاست های کلی آموزش و پرورش به تایید مقام معظم رهبری رسیده و آن را نیز ابلاغ کرده اند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین و سیاست های ابلاغی رهبری را دو سند مهم و مادر عنوان کرده و گفت: این دو سند باید در طی 20 سال آینده پایه و مبنای برنامه های آموزش و پرورش قرار گیرد، هر وزیری نیز که به آموزش و پرورش می آید باید این دو سند را طی 20 سال آینده مبنای کار خود قرار دهد تا بتواند اهداف در نظر گرفته شده در این دو سند را اجرا کند که البته این کار باید به دور از شتابزدگی باشد.

نجفی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف این دو سند باید نیروهای کارشناسی و توانمندی را استخدام کرد تا یک نقشه راه و یک برنامه عملیاتی تدوین شود. بنده مهمترین بخش برنامه ام را روی این موضوع گذاشته ام. بسیاری گفته اند که من در صدد تغییر محتوای سند هستم، به هیچ عنوان من قصد تغییر در محتوای سند تحول بنیادین را ندارم اما معتقدم باید مجمعی از نخبگان تشکیل و بار دیگر سند مورد بررسی قرار بگیرد.

به گفته وی، بررسی آنچه که در دو سال اخیر به اسم سند تحول بنیادین اجرا شده و اعمال اصلاحات در صورت ضرورت، تهیه نقشه راه برای اجرایی شدن برنامه های سند تحول بنیادین، بررسی محتوای سند بر اساس مصوبه شورای عالی که هر 5 سال یک بار باید مورد بررسی قرار بگیرد از جمله اهدافم برای تشکیل مجمعی از نخبگان بوده است.

نجفی با اشاره به 59 برنامه پیش بینی شده در آموزش و پرورش که در اختیار نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته است، افزود: از 59 برنامه ارائه شده ، 57 برنامه ام مستند به سند تحول بنیادین و سیاست های کلی آن است بنابراین من نمی توانم مخالف چنین سندی باشم چرا که تمام برنامه هایم با رویکرد توجه به این سند تنظیم شده است.

معاونت پرورشی 6 سال بعد از وزارتم منحل شد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت تربیت و پرورش دانش آموز توضیح داد: به زعم بنده تربیت دینی غایت آموزش و پرورش بوده و اگر این موضوع مورد بی توجهی قرار گیرد اصل آموزش و پرورش زیر سئوال می رود. در سند تحول صحبت از تلفیق و تامین فعالیت های پرورشی بوده و حتی معلم و مدیر نیز وظیفه پرورش دانش آموز را برعهده دارند.

نجفی درباره اینکه بسیاری گفته اند معاونت پرورشی در زمان وزارتش در آموزش و پرورش منحل شده، گفت: والله این گونه نبوده، معاونت پرورشی 6 سال بعد از آنکه وزارت من در آموزش و پرورش به اتمام رسیده بود منحل شد این موضوع چه ربطی به من دارد. در گزارشی که سال 76 ارائه داده بودم به غیر از دستاوردهای اشاره شده گفته بودم که پرورش دانش آموز اصل بوده و از نظر علمای تعلیم و تربیت، تفکر اسلامی در آموزش و پرورش باید هدف باشد همان گونه که حوزه های علمیه نیز توجه ویژه ای به پرورش دارند. این موضوع حتی در مبانی نظری سند تحول بنیادین البته به زبان علمی تر مطرح شده است.

وی عنوان کرد: در زمان وزارت من قوی ترین معاونت، معاونت پرورشی بود و حتی فعالیت های گسترده ای در این معاونت تنظیم و اجرا شد. همچنین در دوران فعالیتم در آموزش و پرورش به فعالیت های پرورشی هویت دادم چرا که معتقدم تعلیم و تربیت باید دین محور باشد و روح و جان همه اجزای آموزش و پرورش باید دین و تعالیم دینی باشد.

به گفته نجفی البته روح دینی حاکم بر آموزش و پرورش باید فارغ از تحمیل به دانش آموز بوده و حس دینی باید آزادانه در دانش آموز تقویت شود چرا که اگر حس دینی به دانش آموزان تحمیل شود نتیجه عکس داشته و آنها دین گریز خواهند شد.

به عشق شهید چمران به ایران آمدم

وی با اشاره به اینکه تربیت باید به گونه ای باشد که حیات طیبه که در سند تحول نیز به آن اشاره شده است به درستی درک شود، درباره تحصیل در آمریکا توضیح داد: من در یکی از معتبرترین دانشگاههای آمریکا تحصیل کرده اما تحصیلاتم را برای انقلاب نصفه نیمه رها کردم. بهترین پیشنهادهای کاری در آمریکا به من شد اما به عشق شهید چمران به ایران آمدم.  عده ای گفته اند من در جلسه اعلام کردم که علت کاندیدا نشدنم برای ریاست جمهوری آن است که حکومت اسلامی را قبول ندارم اما اینجا توضیح می دهم علت کاندید نشدنم این بود که معتقد نبودم بین مردم بروم و از خودم دفاع کنم. در حال حاضر نیز که از فعالیت هایم در آموزش و پرورش دفاع می کنم به دلیل 9 سال خدمت در این وزارتخانه بوده است.

وی تصریح کرد: به من می گویند معاونان من غرب زده و یا تحصیل کرده در غرب هستند این در حالی است در دوران وزارتم سه تن از روحانیون معاونان من بودند. امروز 80 درصد از فرهنگیان از بازگشت من به آموزش و پرورش دفاع می کنند. آیا این همه تلاش به این معنی است که من 9 سال به صورت غیر ارزشی در آموزش و پرورش کار کرده و فرهنگیان این موضوع را نفهمیده اند؟

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: در دوره من فعالیت های دینی در آموزش و پرورش به اوج خود رسید، راه اندازی دار القرآن ها، توسعه فرهنگ نماز، ایجاد نمازخانه در مدارس و انتخاب شدن این وزارتخانه به عنوان برجسته ترین دستگاه در فعالیت های قرآنی همه و همه حاکی از توجه اینجانب به تربیت دینی بوده است.

مراکز تربیت معلم را در زمان وزارتم هویت دادم

نجفی درباره منحل شدن مراکز تربیت معلم در دورانی که وزیر آموزش و پرورش بوده است، گفت: این حرفها همه تهمت است. امروز یکی از فرهنگیان در تماسی به من گفت که در زمان ورودم به آموزش و پرورش، مراکز تربیت معلم این استان 6 عدد بود و در زمان خروجم به 60 مرکز رسید. در تمام دوران فعالیتم تلاش کردم به این مراکز هویت ببخشم. در آن زمان در این مراکز 57 هزار دانشجو در 15 رشته تحصیل می کردند.

وی افزود: حتی توصیه من به وزیر بعدی این بود که مراکز تربیت معلم با این حجم گسترده از فعالیت ها در آموزش مستلزم برنامه ریزی برای راه اندازی یک دانشگاه ویژه فرهنگیان است. موضوعی که 16 سال پیش آن را مطرح کردم اما در سال 1390 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد حالا عده ای پز می دهند که دانشگاه فرهنگیان راه انداخته اند و من مخالف آن هستم.

نجفی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان فعلی نیازمند ساماندهی در برخی امور است، توضیح داد: البته معتقدم برنامه های اجرایی دانشگاه فرهنگیان باید سر و سامان داده شود و من اگر وزیر شوم این اقدامات را می کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امروز عده ای می گویند که فرهنگیان به دلیل آنکه من حقوقشان را اضافه کرده ام از من دفاع می کنند امروز می گویم حقوق تنها یکی از جنبه های رضایت شغلی فرهنگیان است. در دوران رضایتم فرهنگیان احساس می کردند که با آنها مشورت و مشارکت شده ، کرامت آنها در دوران وزارتم احیا شد. دانش حرفه ای و مهارت برای حضور در کلاس داشتند اما امروز معلم بدون اینکه آموزش لازم را ببیند به پایه ششم ابتدایی می رود و وقتی با سئوال دانش آموز مواجه می شود نمی تواند پاسخ آن را دهد که این در نتیجه منجر به پایین آمدن شان معلم می شود.

اشکالات نظام 6-3-3 باید برطرف شود

نجفی با بیان اینکه اشکالات اجرای نظام 6-3-3 باید رعایت شود، گفت: در اجرای این نظام تعجیل شده و تقدم و تاخر لازم رعایت نشده است. این بلای امروز آموزش و پرورش ناشی از شعارزدگی و سیاست زدگی است. قطعا من به تک تک بندهای برنامه هایی که به نمایندگان مجلس ارائه داده ام متعهد بوده و همه آنها را اجرا می کنم.

رسیدگی به خانواده قربانیان فتنه با مجوز شورای شهر بود

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره دیدارش با خانواده های زندانیان سیاسی گفت: من عضو شورای شهر تهران بودم و به دیدار خانواده ای رفتم که شوهرش بی دلیل در نتیجه شلوغی های سال 88 فوت شده بود و تنها برای خرید دارو به داروخانه رفته و دیگر برنگشته بود اگر ما به آنان توجه نمی کردیم آنها به سمت رسانه های بیگانه پناه می بردند، حتی من گزارش دیدارهایم را به مقام معظم رهبری داده و ایشان موضوع را به شورای امنیت ملی ارجاع دادند.

نجفی ادامه داد: همه باید بدانند که ایران نظام ولایی است که در راس آن رهبری قرار دارد. کسانی که قبول کرده اند وارد میدان اجرایی شوند می دانند که باید تابع نظام باشند. مگر می شود وزیر باشیم و پایبند به نظام و رهبری نباشیم. دغدغه من همواره مسائل آموزش و پرورش بوده است.

دلایل پذیرفتن پیشنهاد وزارت

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در توضیح قبول کردن پست وزارت آموزش و پرورش گفت: دو دلیل برای وزیر شدنم دارم یک آنکه تکلیف آقای روحانی بود و دوم اصرار و بزرگواری فرهنگیان حتی عده ای از فرهنگیان برای وزیر شدن من نذر ختم قرآن کرده اند مگر می شود دست رد به سینه این فرهنگیان بزنم. از سوی دیگر دست دوستی به آقای روحانی داده و امروز اگر دفاع می کنم به دلیل تعهدی است که به ایشان نیز داده ام.

وی درباره حضورش در فتنه 88 توضیح داد: من جزو فعالان سیاسی در سال 88 بودم حتی سه شنبه بعد از انتخابات از دفتر رهبری با من تماس گرفته و خواستند که در جلسه ای حضور داشته باشم، ایشان از همه حاضران خواستند درباره تقلب و انتخابات، آزادانه صحبت کنیم اما در جمع بندی نهایی گفتند که ما نباید خلاف قانون عمل کرده و حرف شورای نگهبان فصل الخطاب است و ما نیز تبعیت کردیم.

در هیچیک از راهپیماییهای سال 88 شرکت نکردم

نجفی با بیان اینکه در هیچ راهپیمایی در سال 88 شرکت نکرده ام، توضیح داد: اگر کسی عکس و یا حتی شاهدی برای حضور من در راهپیمایی سال 88 بیاورد من قبول می کنم که حتی راس فتنه هستم چون می دانم همه دروغ و تهمت است حتی ما تلاش کردیم آب روی آتش فتنه بریزیم بر خلاف افرادی که تلاش کرده و می کنند که بنزین روی آن بریزند.

دلیل مخالفت با نامگذاری میدان 9 دی

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به نامگذاری میدان 9 دی و علت مخالفتش در شورای شهر تهران گفت: شما با این صحبت ها امنیت روانی تصمیم گیری را به هم می ریزید، اگر موضوع را بیان می کنید علت آن را نیز بگویید. قرار بود میدان حق شناس را میدان 9 دی نامگذاری کنند من مخالفت کردم چرا که حق شناس از علمای سرشناس بوده و اعلام کردم که نام میدان دیگری را 9 دی بگذارید، حق ندارید نام یک عالم برجسته را روی میدان گذاشته و بعد نام آن را تغییر دهید.

وی گفت: امروز در صحن علنی مجلس اعلام می کنم که من تحلیلگر و فعال سیاسی هستم اما معتقدم که در آموزش و پرورش اعمال بینش سیاسی ظلم به این وزارتخانه و خیانت به امانت مردم است. در طول سوابق اجرایی ام نیز هیچ گاه سلیقه سیاسی ام را دخالت ندادم و حتی تیم هایم نیز فراجناحی انتخاب شدند.

نجفی در پایان گفت: امروز توقعی از شما ندارم که به من رای دهید، شما باید بر اساس حجت شرعی و وجدان خود نظر دهید. اگر رای بیاورم با قوت تمام و بدون منت در آموزش و پرورش خدمت می کنم و اگر هم رای نیاورم دستتان را می فشرم که این تکلیف را از دوش من برداشته اید اما بدانید که آموزش و پرورش نیاز به قیام نظام دارد، یک وزیر با کمک مجلس فقط نمی تواند در آموزش و پرورش انقلاب کند. اگر وزیر شوم سعی می کنم با مجلس تعامل داشته باشم؛ خدمت به نظام منحصر به آموزش و پرورش نیست ما آماده ایم برای سوختن در نظام و جان خود را فدا کردن برای آن.

 

کد خبر 2114606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha