۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۴۹

خاکپور در گفتگو با مهر:

مشکل هدر رفت آب است نه خشکسالی/ تخصیص آب به بخش کشاورزی عوام فریبی است

مشکل هدر رفت آب است نه خشکسالی/ تخصیص آب به بخش کشاورزی عوام فریبی است

اصفهان - خبرگزاری مهر: یک فعال منابع طبیعی و محیط زیست در اصفهان گفت: در سال‌های متمادی با هر روش و دانشی بخش زیادی از آب به بخش کشاروزی اختصاص یافت و همین مسئله سبب خشکسالی شده است.

هومان خاکپور در گفتگو با مهر اظهار داشت: امروزه دیگر نمی‌توان با کشاورزی سنتی کشور را به خودکفایی و امنیت غذایی رساند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی باید به سمت کشت گلخانه‌ای و استفاده از روش‌های نوین برود تا با هدر رفت آب مواجه نشویم، ادامه داد: در زمان حاضر هدر رفت آب بزرگترین مشکل پیش روی ما است و این در حالی که بسیاری کمبود آب شیرین را معضل بزرگ می‌دانند.

این فعال منابع طبیعی و محیط زیست در اصفهان ابراز داشت: با توجه به اینکه حدود 90 درصد ایران بر کمربند خشک جهان استقرار یافته است که باید فکر جدی در زمینه هدر رفت آب انجام شود.

وی یادآور شد: بدون شک افزایش بی‌رویه سطح اراضی کشاورزی در حاشیه زاینده‌رود از سراب تا پایاب و استفاده از روش‌ها و شگردهای نادرست و پرمصرف هدایت و آبیاری و یا کشت‌هایی مانند برنج که متناسب با محدودیت‌های حاکم بر این منطقه نبوده از مصادیق بارز صدور آب مجازی از منطقه و همچنین عدم نظارت لازم به برداشت‌های مجاز و غیرمجاز در تمامی طول رودخانه زاینده‌رود است.

خاکپور سهم بخش کشاورزی از مجموع آب قابل استحصال را چیزی حدود 85 تا 90 درصد اعلام کرد و بیان داشت: براساس آمارهای منتشره به ‌ازای مصرف هر متر مکعب آب در بخش کشاورزی استان بین 700 تا 900 گرم ماده‌ غذایی تولید شده است که به طور تقریب برابر با میانگین کشوری است، اما از استاندارهای جهانی (تولید 3 کیلوگرم محصول به ازای مصرف یک متر مکعب آب) فاصله‌ بسیار دارد.

وی اظهار داشت: در نظر بگیرید که به موازات افزایش راندمان آبیاری و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی، مدیریت استان با مرمت سامانه‌ لوله‌کشی شهری از پرت آب جلوگیری کند و صنایع پرمصرف آب در استان استاندارهای خود را بهبود بخشیده و سرانجام نظارت جدی‌تری بر برداشت آب از سراب تا پایاب زاینده‌رود از طریق نصب کنتور بر موتور‌پمپ‌ها اعمال شود؛ آنگاه دیار زنده‌رود دوباره پر آب خواهد شد.

کد خبر 2124588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha