۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۷:۳۸

گزارش مهر/

تهدیدها و فرصتهای تغییر ساعت کار ادارات در کرمان/ اداره های خالی از کارمند در ساعات پایانی کار روزانه

تهدیدها و فرصتهای تغییر ساعت کار ادارات در کرمان/ اداره های خالی از کارمند در ساعات پایانی کار روزانه

کرمان - خبرگزاری مهر: این روزها در کرمان همه جا صحبت از افزایش ساعت اداری در ازای تعطیلی پنج شنبه هاست اما این طرح که به گفته مسئولین بیش از 90 درصد کارمندان با اجرای آن موافق هستند در کنار مزایایی که دارد آثار سویی نیز به دنبال دارد که باید به آنها توجه شود ضمن اینکه در بسیاری ادارات عملا کارمندان به رعایت کامل ساعات کاری پایبند نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید یکی از موضوعاتی که در این ایام فکر کارمندان دولت را به خود مشغول کرده علاوه بر موضوع بازگشایی مدارس و فراهم کردن کیف و کفش و لوازم التحریر برای فرزندان خود  موضوع افزایش ساعات کاری ادارات دولتی و البته تعطیلی پنج شنبه های ادارات است.

کریم مهرشاد معاون برنامه ریزی و توسعه نیروی انسانی استانداری کرمان طی نامه ای ساعات کار ادارات دولتی را از هفت صبح تا سه و 45 دقیقه بعد از ظهر اعلام کرد.

اما آنچه از شواهد برمی آید گواه این مطلب است که گویا فقط کارمندان با تعطیلی روزز پنج شنبه موافقند نه با افزایش ساعت کار اداری و عده ای از کارمندان دولت بالاخص زنان کارمندان چندان با این تصمیم موافق نیستند. این کارمندان معتقدند طولانی شدن ساعت کاری ادارات با توجه به کم شدن ساعت تحصیلی مدارس نسبت به زمان کار ادارات موجب سردرگمی خانواده ها در بحث نگهداری فرزندانشان می شود.

گذراندن بیشترین وقت روز در ادارات، بنیان خانواده را تهدید می کند

بعضی از کارمندان دولت معتقدند این تصمیم استانداری موجب می شود که فرزندان آنها در همان زمانی که بیشترین نیاز را به توجه و محبت پدر و مادر در محیط خانواده دارند از این نعمت محروم شوند و این موضوع قطعا به بنیان خانواده ضربه می زند.

خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج

از طرفی این مطلب را نیز باید مدنظر داشت که امروز جامعه ما با بعضی بحران های فرهنگی در کنار بحران های اقتصادی مواجه است و گه گاه خانواده ها از این مطلب گلایه مند هستند که با فرزندان خود فاصله زیادی گرفته اند.

بالارفتن سطح توقعات نیز باعث شده تا والدین برای تامین نیازهای فرزندان خود بیشترین وقت و انرژی خود را برای کسب درآمد بیشتر صرف کنند. فاصله نسل دیروز و امروز به شدت در حال افزایش است وجود بزهکاری در جوانان، بالارفتن آمار طلاق، تند خویی و بداخلاقی های اجتماعی در نوجوانان و جوانان و حتی بعضی مشکلات خانوادگی در بین زوج های جوان همه و همه گواه این مطلب است که فرزندان ما مهارت های زندگی را در زمان کودکی و نوجوانی نیاموخته و آمادگی لازم برای ورود به جامعه و محیط بزرگتر از خانواده را ندارند و این نگرانی وجود دارد که کم شدن حضور والدین درخانه ها موجب گسترش این آسیبهای شود.

از سوی دیگر برخی از کارمندان نیز بر این عقیده هستند که تعطیلی آخر هفته میتواند موجب وقت گذرانی بیشتر والدین در کنار خانواده ها در پایان هفته شود.

کارمندان خود را دولت هماهنگ کنند

مهرشاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر اتخاذ این تصمیم را بر پایه نظرسنجی از کارمندان دولت اعلام کرد و گفت: طبق نظرسنجی انجام شده بیش از 90 درصد کارمندان دولت با تعطیلی روز پنج شنبه های ادارات موافقند.

مهرشاد در پاسخ به این مطلب اظهار می دارد: کارمندان دولت باید خود را با دولت هماهنگ کنند نه دولت با کارمندان، هماهنگ شود مادرانی که نگران خانواده های خود هستند می توانند از طرح نیمه وقت ادارات استفاده کنند.

او در پاسخ به در خصوص افزایش ساعت کاری ادارات بیان می دارد: برای مادر کارمند ساعت کاری 2:30 تا 3:30 تفاوت چندانی نمی کند و این مادران می توانند برای یک ساعت اضافه شده نیز برنامه ریزی کنند.

معاون استانداری کرمان دلیل مخالفت عده ای از بانوان کارمند با این طرح افزایش ساعت کاری را دور کاری پنج شنبه های عده ای از زنان کارمند در گذشته می داند و می گوید: در هر صورت دور کاری پنج شنبه ها بر داشته شده است.

مهرشاد در خصوص وضعیت سلامت کارمندان با توجه به افزایس ساعت کاری نیز معتقد است که اگر کارمند تهران بودید چه می کردید؟ در حالی که تهرانی ها حداقل دو ساعت بعد از ساعت کاری نیز در ترافیک هستند.

مهرشاد ضمن تاکید بر انجام کار کارشناسی شده و ارائه این طرح بر مبنای کار تحقیقاتی از آزمایشی بودن تغییر ساعت کاری ادارات خبر می دهد و می افزاید: احتمال بازگشت این ساعت کاری به همان ساعت قبل وجود دارد و احتمالا با کوتاه شدن روز ها این طرح به ساعت قبلی خود باز می گردد.

هرچند آزمایشی بودن با اصل کار تحقیقاتی مغایرت دارد و انجام کار بر مبنای آزمون و خطا گواه بر غیر کارشناسی بودن طرح است به نظر می رسد بیشتر این تصمیم برپایه نظرسنجی اتخاذ شده باشد.

ولی امیدواریم با نگاهی کارشناسی تر و استفاده از نظر محققان تصمیماتی اتخاذ شود که نتیجه آن بالارفتن میزان کارایی کارمندان و رسیدن به یک جامعه سالم ، بانشاط و البته امیدوار باشد.

در کنار دغدغه خانواده به خصوص بانوان برای حضور در کنار خانواده بسیاری از کارمندان نیز با اجرای این طرح موافق هستند و تعطیلی روزهای پنجشنبه را فرصتی مناسب برای کارمندان برای تفریحات سالم در کنار خانواده می دانند که البته طرفداران این مسئله در بین کارمندان مرد بیشتر است.

اداره های خالی از کارمند در کرمان

از سوی دیگر مردم کرمان نیز با دغدغه ای بسیار جدی مواجه هستند، تعطیلی روزهای پنجشنبه کارهای اداری در این روز را عملا مختل کرده است و قرار بر این است که این تعطیلی در ساعات روزانه در طول هفته جبران شود اما اگر این روزها به ادارات دولتی نگاهی بیندازید متوجه می شوید اجرای طرح افزایش ساعت کاری عملا به درستی اجرا نمی شود.

مرخصیهای ساعتی پی در پی خروج کارمندان برای صرف نهار و در نهایت حضور آنها در ساعات پایانی برای کارت زدن عملا بسیاری از ادارات را از ساعت 2 عصر به بعد خالی از کارمندان می کند در واقع مردم برای انجام کارهای ادارای خود با مشکل مواجه شده اند.

جدای از اینکه حق با موافقان افزایش ساعت کار روزانه است یا مخالفان باید تاکید کرد که به هیچ عنوان ساعات کاری در برخی ادارات کرمان به خوبی رعایت نمی شود.

  
 

کد خبر 2147274

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha