۱۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۲۶

منتخب اخبار استانها در هفته؛

عرضه پیتزای خرچنگ در رستوران های بندرعباس/ داستان سیاه بختی سفید کوه ادامه دارد

عرضه پیتزای خرچنگ در رستوران های بندرعباس/ داستان سیاه بختی سفید کوه ادامه دارد

گروه استانها - خبرگزاری مهر: تک درخت خرمای ابرکوه بدون گرده افشانی به بار می‌نشیند ، منطقه وسیعی از مراتع "چشمه علی" بروجن سوخت ، 10 رقم از انارهاي يزد ثبت جهاني شد از مهمترین اخبار استانها در هفته گذشته بود .

عرضه پیتزای خرچنگ در رستوران های بندرعباس/ لزوم نظارت بیشتر بر عرضه غذاهای حلال

عرضه گوشت خرچنگ و کوسه در ساندویچی ها و مجتمع های تجاری در قالب پیتزا و کنسرو موجب نگرانی و گلایه متدینین، علما و ناظران بر عرضه غذاهای حلال در استان هرمزگان شده است.
 
به ردرغم تاکیدات و انتشار اخبار انتقادی و استفتائات مراجع تقلید در مورد حرام بودن گوشت برخی حیوانات شاهد متداول شدن سرو گوشت خرچنگ و کوسه (کولی) در بعضی از رستورانها و  فروش آن در بعضی از فروشگاها به عنوان خوردنی مجاز هستیم که این موضوع ضعف و عدم جدیت دستگاههای نظارتی را در برخورد با این موضوع نشان می دهد.
 
از نظر حکم اسلام و فقها، خوردن گوشت حیوانات دریایی حرام است مگر ماهیان پولک (فلس) دار و میگو، که از این دسته استثناء شده اند. و خرچنگ چون و از چنین ویژگی برخوردار نیست، خوردنش حرام است. امام موسی کاظم (علیه‌السلام) در مورد استفاده از گوشت جانداران دریایی می‌فرمایند: خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است.
 
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی پیشتر هم نسبت به مصرف خوراکی خرچنگ و کوسه در رستورانهای شهر بندرعباس در جلسات مختلف و خطبه های نماز جمعه ابراز نگرانی و گلایه داشت. تا جائیکه تیرماه سال 91 در جلسه شورای اداری استان هرمزگان با بيان اين‌كه خوردن گوشت خرچنگ حرام است، تصريح كرد: طبق فتوای تمامی مراجع تقليد خوردن گوشت خرچنگ حرام است، حال اين‌كه شهرداری، فرمانداری و يا كدام دستگاه اجرايی بايد با فروش گوشت خرچنگ مقابله كند، مشخص نيست.

وقوع پدیده ریزگردهای نمکی در اطراف دریاچه ارومیه/ افزایش دامنه تاثیر گذاری

حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام اینکه شرایط اکولوژیکی حاکم بر دریاچه ارومیه و تبدیل بیش از دو سوم وسعت آبی آن به شوره زار، این دریاچه را به کانون اصلی کویرزایی در منطقه تبدیل کرده، افزود: متاسفانه به دلیل ریسک بالای فرسایش پذیری شوره زارها هر روز به وسعت و دامنه آنها افزوده می شود.

 
وی با بیان اینکه دریاچه با دارا بودن بلورهای نمک و انواع دیگر یونهای مواد معدنی در اثر افزایش تبخیر به تدریج رطوبت خود را از دست داده، اظهار داشت:در این راستا زمینه برای تبدیل آنها به ذرات در حد میکرون، افزایش می یابد.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه ذرات میکرونی به همراه خود یونهای نمک را نیز حمل می کنند، ادامه داد: این ذرات می توانند عامل اصلی در تهدید زمینهای کشاورزی و جوامع محلی باشند.
 
عباس نژاد گفت: طی چند روز گذشته، با شروع بادهای فصلی محلی، متاسفانه شاهد وقوع طوفانهای نمکی در منطقه بودیم که پیش بینی می شود در صورت تداوم، به عنوان تهدیدی برای اقتصاد معیشتی جوامع محلی خواهد بود.
 
140 میلیارد تومان زکات در کشور جمع آوری شده است
 
حسین نبی لو دبیر شورای زکات کشور با تاکید بر اینکه، منابع به دست آمده از زکات باید صرف امور فقرا و مساکین، طلاب، حوزه های علومی دینی شود، گفت: میزان زکات جمع آوری شده در استان نسبت به سال قبل رشد داشته است.
 
وی اظهار داشت: در سال گذشته 152 میلیارد تومان زکات در کشور جمع آوری شد که امسال به 140 میلیارد تومان رسیده است.
 
نبی لو عنوان کرد: استان گلستان با 15.5 میلیارد تومان رتبه اول، کردستان با 11.5 و مازندران با 11 میلیارد تومان رتبه سوم را در جمع آوری زکات داراست.
 
دبیر شورای زکات کشور یادآور شد: از نظر شهرها نیز مریوان با چهار میلیارد تومان و کلاله با 3.2 میلیارد تومان رتبه اول و دوم را کسب کردند.
 
داستان سیاه بختی "سفید کوه" ادامه دارد/ بلوطستان باز هم در آتش گرفتار شد
 
طی ماههای اخیر به طور میانگین هر چند هفته یک بار منطقه حفاظت شده سفید کوه در استان لرستان شاهد آتش سوزی های کوچک و بزرگی بوده است به طوریکه در هر بار آتش سوزی شاهد از بین رفتن بخشی از داشته های ارزشمند این منطقه هستیم.
 
در آخرین مورد روز شنبه هفته جاری سفید کوه بازهم شاهد آتش سوزی بلوطها و مراتع خود بود تا این حریق نیز بخشی از وسعت منطقه را درگیر کند.
 
این در حالیست که  بار دیگر شعله های آتش به جان این منطقه ارزشمند افتاده به طوریکه  دود این آتش سوزی از داخل شهر خرم آباد قابل رویت است تا این روند بسیاری از مردم را نگران کند.
 
 
 
پنج نانو داروی دامی در لرستان تولید شد
 
جواد گودرزی مدیر کل دامپزشکی استان لرستان گفت : با اقدامات صورت گرفته در کارخانجات دارویی استان پنج نانو داروی دامی در لرستان تولید شده است.
 
وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی لرستان آمادگی کامل حمایت از تولید کنندگان این نوع داروهای دامی در سطح استان را دارد عنوان کرد: تولید این محصولات دامی در راستای کاهش استفاده از داروهای شیمایی و کاهش اثرات مخرب این نوع از داروها در سطح دامهای استان صورت می گیرد.
 
مدیر کل دامپزشکی استان لرستان تصریح کرد: امیدواریم با تولید این گونه نانو داروهای دامی بی ضرر شاهد کاهش ورود داروهای شیمایی به بازار استان باشیم.
 
تک درخت خرمای ابرکوه بدون گرده افشانی به بار می‌نشیند
 
 در اتفاقي عجيب و نادر، درخت خرمايي بدون انجام عمل گرده افشاني بار مي‌دهد زيرا هيچ درخت خرمايي در ابركوه براي گرده افشاني وجود ندارد زيرا شرايط آب و هوايي اين شهرستان، اجازه رشد و نمو به درخت نخل را نمي‌دهد.
 
شهروند ابرکوهی که این درخت در خانه پدری او قرار دارد گفت: در سال 1360 این خانه را خریدیم و در باغچه آن که در گودی قرار دارد چند درخت وجود داشت و چند هسته خرما نیز در کنار آنها روییده بود که به مرور نهال های خرما به جز یکی از آنها از بین رفت.
 
سید علیرضا رسولی  کارشناس ارشد باغبانی نيز در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت : باردهی این درخت خرما که میوه ای هسته دار تولید کرده در حالی که هیچ گونه گرده‌افشانی بر روی آن صورت نگرفته است، موردی است که باید بر روی آن تحقیقات جدیدی صورت بگیرد.
 
 
 
سردار محمدي: 29 باند مواد مخدر در خراسان شمالي متلاشي شد
 
سردار صفوة الله امام وردي محمدي  فرمانده نيروي انتظامي خراسان شمالي گفت: در نيمه نخست سال جاري 29 باند مواد مخدر در اين استان شناسايي و متلاشي شد.
 
سردار  محمدي در نشست خبري به مناسبت هفته نيروي انتظامي با بيان اين كه بر اساس ارزيابي هاي انجام شده توسط نيروي انتظامي كشور، خراسان شمالي از نظر آلودگي به مواد مخدر استان 24 كشور به شمار مي رود، افزود: در اين استان بيش از 95 درصد معتادان به مواد مخدر سنتي(ترياك) معتاد هستند.
 
به گفته وي اولويت نخست نيروي انتظامي در زمينه مصرف كنندگان مواد مخدر، پس از احصاي آمار معتادين در شهرها و روستاهاي استان، تشويق به مراجعه به مراكز درماني و ترك اعتياد است.
 
منطقه وسیعی از مراتع "چشمه علی" بروجن سوخت
 
قدرت الله ابراهیمی مسئول آتش نشانی شهر گندمان گفت: منطقه وسیعی از مراتع چشمه علی بروجن در پی آتش سوزی روز جمعه سوخت.
 
وی ادامه داد: در قسمتهای از منطقه امکان تردد تانکر آب نبود و آتش با کمک نیروهای مردمی وبیل و پاشیدن خاک خاموش شد.
 
ابراهیمی گفت:  منطقه وسیعی از مراتع چشمه علی بروجن در پی آتش سوزی سوخت که وسعت منطقه سوخته شده در دست برسی است.
 
 
کشف بخش عمده مواد مخدر استان بوشهر در عسلویه
 
عسلویه به عنوان محل ورودی موادمخدر از شرق کشور به استان بوشهر محسوب می‌شود و با تلاش‌های صورت گرفته توسط نیروی انتظامی مقادیر بسیار زیادی از مواد مخدر ورودی به این منطقه کشف می شود. شهرستان عسلویه به تنهایی حدود 30 تا 40 درصد مواد مخدرکشف شده در استان بوشهر را به خود اختصاص داده که تقویت گشت‌ها و نظارت بیشتر پلیس نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در این راستا داشته است.
 
وجود تاسیسات صنعتی متعدد در این منطقه و هجوم خرده‌فرهنگ‌های متعدد باعث شده تا انواع و اقسام فرهنگ‌ها در این منطقه دیده شود و برخی از ناهنجاری‌ها از جمله توزیع و مصرف مواد مخدر بر اثر این معضلات فرهنگی رواج یابد.
 
در سال‌های اخیر نیروی انتظامی در منطقه پارس جنوبی تلاش‌های بسیار زیادی داشته و شاهد کشف مقادیر زیادی از مواد مخدر ورودی به این منطقه هستیم که به گفته فرمانده انتظامی پارس جنوبی، اغلب مواد مخدر ورودی به این منطقه کشف شده است.
 
 
10 رقم از انارهاي يزد ثبت جهاني شد/ مركز تحقيقات كشاورزي يزد كلكسيون انار دنيا
 
رئيس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي يزد گفت: مرکز تحقیقات یزد با ثبت جهانی بیش از ۱۰ رقم از انارهای یزد و با داشتن بیش از ۷۶۲ رقم انار، بزرگترین کلکسیون انار دنیاست.
 
محمدعلي مشكات، در بازديد مسئولان سازمان جهاد كشاورزي از مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان يزد اظهار داشت: در این مرکز که تلاش شده از علوم و فن آوری های روز دنیا استفاده شود، بیش از چهار کیلومتر لوله گذاری، بیش از 20 کیلومتر آبیاری قطره ای و یک استخر با گنجایش پنج هزار متر مکعب وجود دارد.
 
وی با معرفی بخشهای 9گانه تحقیقاتی این مرکز، به آمار تولید انواع رقم های گندم دراین مرکز اشاره کرد و بيان داشت: در حال حاضر در این مرکز تحقيقاتي، ۷۰ رقم انواع گندم تولید می شود که اين ميزان نسبت به اوايل پيروزي انقلاب، 10 برابر شده است.
 
انجام يك عمل جراحي بي نظير در لرستان/ جان دختر بچه 8 ساله نجات يافت
 
جان يك دختر بچه هشت ساله ساكن روستاي كفراج شهرستان نورآباد طي عمل جراحي بي نظير در استان لرستان و كم نظير در كشور در بيمارستان شهداي عشاير خرم آباد نجات يافت.
 
دكتر هرمز محمودوند متخصص جراحي عمومي و عروق يكي از جراحان تيم  اين عمل جراحي در این رابطه گفت: مصدوم دختر بچه هشت ساله اي است كه با سقوط به دهانه خرمن كوب دچار كندگي كامل پوست سر، شكستگي جمجمه و همچنين قطع اندام فوقاني دست چپ تقريبا از يك سوم انتهاي بازو شده بود.
 
وی ادامه داد: بعد از آمادگي اوليه بيمار از شهرستان نورآباد به مركز استان (بيمارستان شهداي عشاير خرم آباد) ارجاع و در بخش اورژانس اين بيمارستان همكاران متخصص طب اورژانس بيمار را هندل كرده و پس از تثبيت علائم حياتي و انجام مشاوره ، سي تي اسكن، سونوگرافي شكم و لگن و...  به اتاق عمل برده شد.
 
محمودوند افزود:در این راستا توسط هشت تيم جراحي، طي يك عمل جراحي 9 ساعته، اندام فوقاني وي پيوند و پوست سر و جمجمه بيمار نيز توسط همكاران جراح مغز و اعصاب و فوق تخصص ترميمي با ميكروسكوپ جراحي، پيوند زده شد.
 
وی در خصوص وضعيت بيمار پس از عمل جراحي گفت: بعد از عمل جراحي، بيمار به بخش ICU جراحي انتقال يافت و اكنون پس از 72 ساعت از عمل، علائم حياتي بيمار رضايت بخش و هر دو عضو پيوندي پوست سر و اندام فوقاني دست چپ نيز زنده بوده و داراي علائم حياتي هستند.
 
 

 

کد خبر 2152580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha