۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۲۷

کنگره الغدیر/

عزت در خط مکتب اهل بیت(ع) کاملا نمایان است/ مسأله تمدن‌‌سازی مسأله اول اسلام است

عزت در خط مکتب اهل بیت(ع) کاملا نمایان است/ مسأله تمدن‌‌سازی مسأله اول اسلام است

یک استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه عزت‌خواهی در نهج‌البلاغه فراوان دیده می‌شود و این عزت در خط مکتب اهل بیت(ع) کاملا نمایان است، گفت:  شعار اول کربلا «هیهات من الذله» بود که حکایت از اهمیت عزت دارد. 

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه کنگره دو روزه الغدیر، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد،‌ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدعلی آذرشب، استاد دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شاه‌آبادی،‌ مدیر مؤسسه غدیرشناسی و جمعی از صاحب‌نظرانٰ، اساتید و علاقه مندان در سالن آمفی تئاتر دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد. 
 
دکتر محمدعلی آذرشب‌ ، طی سخنان کوتاهی درباره «غدیر و تمدن‌سازی» به ارائه سخن پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد مسأله تمدن‌‌سازی مسأله اول اسلام است. ‌البته این مسأله با وجود آنکه جزو اصول و فروع دین نیست اما به دلیل آنکه زائیده «احیا» است، بنابراین مسأله اول اسلام محسوب می‌شود. به نظر من باید با دید احیاگری به قرآن و نهج‌ البلاغه نگاه کنیم، چرا که از این نگرش با جلوه دیگری از این دو کتاب مواجه خواهیم شد. 
 
وی با بیان اینکه منظور از احیا این نیست که آدم‌های مرده زیرزمین بیایند روی زمین، اظهار داشت: بلکه منظورم احیا برای حرکت در مسیر تکاملی انسان‌هاست. این مؤلفه را در گستره‌های مختلف در وجود حضرت امیر(ع) می‌بینیم. به بیان دیگر، حضرت علی(ع) احیاگر است. مؤلفه های احیا در نهج‌البلاغه و زندگی امیرالمؤمنین(ع) و حادثه غدیر نمایان است، ازجمله این مؤلفه‌ها که در غدیر قابل دریافت است، مفهوم تعارف به معنای قرآنی کلمه است.
وی با اشاره به اینکه اساسا هدف خلقت تعارف است و این موضوع مهم در واقع، باب تبادل معرفتی به حساب می‌آید، تصریح کرد: این تبادل دستورهای مبادله‌های معرفتی در سراسر نهج‌البلاغه نمایان است و این چنین بیان و تفسیر شده است که انسان‌ها باید دیگران را بفهمند و متوجه شوند که دیگران چه می‌گویند و حتی از منافق نیز باید حرفش را شنید و این از آموزه‌های قرآن است. احیاگر این آموزه‌ها حضرت امیر(ع) بود.
 
آذرشب در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه مؤلفه دیگر درباره احیاگری همان عزت است، بیان کرد: چون جامعه عزیز زنده است و اگر ذلیل شود، مرده است. به همین دلیل عزت‌خواهی در نهج‌البلاغه فراوان دیده می‌شود و این عزت در خط مکتب اهل بیت(ع) کاملا نمایان است. ‌ضمن آنکه یادمان باشد شعار اول کربلا «هیهات من الذله» بود که حکایت از اهمیت عزت دارد. 
 
 وی با تأکید بر اینکه نیاز روز جامعه اسلامی وحدت امت مسلمان است، تصریح کرد: متأسفانه امروزه وحدت قدری ضعیف شده است، از غدیر باید بتوانیم تجمیع و دوری از تفرقه مسلمانان را یاد بگیریم و درس بیاموزیم.
 
وی در پایان سخنانش تأکید کرد: یکی از مهمترین مسائلی که باید در این کنگره مورد توجه باشد، خروجی این کنگره است. این خروجی باید متناسب با نیازهای روز ما و جامعه اسلام باشد،‌ چون وحدت نیاز روز جامعه اسلام است.
 
بهگزارش مهر، کنگره بین المللی الغدیر به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز گذشته در سالن آمفی تئاتر دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران افتتاح شد و امروز در این پژوهشگاه با سخنرانی اندیشمندان ایرانی و خارجی ادامه دارد.
کد خبر 2161584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha