۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵

ابوترابی فرد در کنگره الغدیر/

رهبری صالح در دین مهم‌ترین اصل است/آموزه‌های دینی باید پاسخگوی تمام نیازهای انسان باشد

رهبری صالح در دین مهم‌ترین اصل است/آموزه‌های دینی باید پاسخگوی تمام نیازهای انسان باشد

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی الغدیر با بیان اینکه رهبری صالح در دین مهم‌ترین اصل است، گفت: رهبر باید به معارف دینی اشراف کامل داشته باشد تا نیازهای انسان‌ها را به درستی برطرف کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی الغدیر، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد،‌ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدعلی آذرشب، استاد دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شاه‌آبادی،‌ مدیر مؤسسه غدیرشناسی و جمعی از صاحب‌نظران، اساتید و علاقه مندان در سالن آمفی تئاتر دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه انسان پدیده‌ای با توانایی استثنایی نگارش است که شاید بتوان گفت خدای متعال این نعمت را فقط در اختیار او قرار داده است، افزود: به دلیل این ویژگی‌ها، حیات فردی انسان در طول تاریخ با حیات اجتماعی و سیاسی او گره خورده است لذا ضرورت دستیابی بشر به حیات فردی و اجتماعی برای به فعلیت رسیدن استعدادهای او اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه غدیر، یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است، گفت: باید دقت کنیم که حیات فردی انسان در طول تاریخ به حیات اجتماعی و سیاسی او گره خورده است، لذا ضرورت دستیابی بشر به حیات فاخر فردی و اجتماعی برای به فعلیت رسیدن استعدادهای او یک ضرورت است. حیات بشر حکایت از این دارد که انسان‌ها بدون استثناء نیازمند همدیگر هستند و برای اینکه بتوانیم این نیازهای فردی و اجتماعی را برطرف کنیم نیازمند مجموعه‌ای از مبانی فکری، اخلاقی و رفتاری هستیم و این مبانی‌ها در مجموعه‌ای به نام دین قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: انسان منهای عقیده و دین نمی‌تواند زندگی کند و در هیچ برهه‌ای از تاریخ فردی را نداریم که بدون دین باشد حتی کسی هم که ادعا می‌کند دین ندارد به نوعی دیندار است.

وی تصریح کرد: می‌توان از مجموعه‌ آموزه‌های دینی استفاده کرد و بدانید که خداوند در دو مقطع از تاریخ با دو برنامه روشن برای حیات انسان مدیریت و برنامه‌ریزی داشته است. مرحله نخست رسالت حضرت نوح(ع) بود و مرحله دوم برانگیختن انبیاء و پیامبرانی است که بدون تردید کتب آسمانی را برای هدایت انسان‌ها آورده‌اند. با شکل‌گیری ابزار قدرتمند تولید و اقتصاد، عقل به تنهایی نمی‌تواند زندگی انسان را پشتیبانی کند. انبیاء و دین محور شدند تا تناسبی برای مدیریت جامعه به وجود بیاید و با این وجود فلسفه دین در عرصه زندگی به درستی قابل اثبات است.

وی تأکید کرد: ادیان الهی که رسالت هدایت جامعه را برعهده دارند باید از چهار ویژگی برخوردار باشند؛ ویژگی اول این است که آموزه‌های دینی باید پاسخگوی تمام نیازهای انسان باشد. انسان برای بهتر زیستن در این عالم باید الگویی درست داشته باشد. دین باید نیازهای بشر را به درستی پاسخ دهد وگرنه یک دین کامل به حساب نمی‌آید. دین باید پاسخگوی سعادت بشر باشد، باید مطابق با فطرت انسان‌ها باشد وگرنه قابل بقا و دوام نیست.

ابوترابی ‌فرد در ادامه با اشاره به ویژگی سوم گفت: دین کامل دینی است که از تحریف در امان باشد تا کارآمدی خود را در تمام دوران‌ها حفظ کند و ویژگی چهارم این است که اگر دینی تمام این سه ویژگی را داشت نیازمند یک رهبری صالح است که باید در کنار این مجموعه کارآمد قرار گیرد تا ظرفیت دین برای هدایت بشر کامل گردد. رهبری صالح در دین مهم‌ترین اصل است. رهبر باید به معارف دینی اشراف کامل داشته باشد تا نیازهای انسان‌ها را به درستی برطرف کند.

ابوترابی ‌فرد در ادامه افزود: حال این سؤال پیش می‌آید که اگر این ویژگی‌ها در مجموعه یک دین ظاهر شود برای سعادت او کافی است؟ تاریخ انسان حکایت دارد که اگر رهبری صالح کنار این مجموعه نباشد این دین ظرفیت لازم برای هدایت جامعه را نخواهد داشت، رهبری که در مجموعه معارف دین اشراف کافی داشته و مفسر آن باشد و در مقام عمل خود تجسم آموزه‌های دین در حوزه اعتقادی و رفتاری باشد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقامه دین از طریق رهبری کارآمد صورت می‌گیرد. برای اینکه دین در جامعه رعایت شود نیازمند بهترین رهبر هستیم. ما باید بدانیم که در تمام دوران‌ها باید امام زمان خود را به درستی بشناسیم چرا که اگر امام زمان را بشناسیم می‌توانیم نیمی از دین خود را کامل کنیم، پس شناخت امام زمان در دین حرف اول را می‌زند تا راه برای اقامه دین فراهم شود.

حجت‌ الاسلام ابوترابی با بیان اینکه رهبری باید به معنای واقعی کلمه دین را اقامه کند، یادآور شد: او همچنین باید از صلاحیت و کفایت لازم برای اقامه آن در متن جامعه برخوردار باشد. دین کامل مطابق فطرت گره زندگی بشر را نمی‌گشاید بلکه باید با امامت همراه باشد چرا که بر اساس نقل از حدیث متواتر پیامبر (ص) عدم شناخت امام مساوی با مرگ در دوره جاهلیت است.

وی در پایان با اشاره به عرصه‌های حیات سیاسی و دینی پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران گفت: بازگشت به دین در عرصه رهبری و مدیریت سیاسی در دوران غیبت امام معصوم(ع) منشأ تحول عظیم در جامعه و دنیای اسلام شد. اینجا نقش کلیدی رهبری در نظام اسلامی مشخص می‌شود. اراده خدا این است که در طول تاریخ رهبری جوامع بشری در دست صالح‌ترین انسان‌ها یعنی انبیاء و امامان معصوم(ع) قرار گیرد. امیدوارم ما این آموزه دینی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم. در گذشته کسانی بودند که حرف از دین می‌زدند ولی دیندار نبودند.

کد خبر 2161594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha