۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۴۲

حجت الاسلام شاه آبادی در کنگره الغدیر/

فلسفه حکومت الهی ولایت است/ غدیر، عیدالله‌ الاکبر است

فلسفه حکومت الهی ولایت است/ غدیر، عیدالله‌ الاکبر است

مدیر مؤسسه غدیرشناسی با اشاره به اینکه نسخه حکومت الهی تحقق ولایت است، گفت: ما باید فهم خود از مقام امامت و ولایت را بیش از اینها بالا ببریم. فلسفه حکومت الهی ولایت است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی الغدیر، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد،‌ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدعلی آذرشب، استاد دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شاه‌آبادی،‌ مدیر مؤسسه غدیرشناسی و جمعی از صاحب‌نظران، اساتید و علاقه مندان در سالن آمفی تئاتر دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد. 

شاه آبادی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه پیامبران برای تبلیغ دین ابتدا از راه مخفیانه دعوت را شروع می‌کردند و بعد از آن با دعوت بستگان خود برای دینداری این راه را ادامه می‌دادند، گفت: پیامبر اسلام(ص) هم این راه را رفت و بعد از دعوت آشکار محورهای توحید و نبوت را مدنظر قرار داد.

وی گفت: پیامبر در مراسمی که برای دعوت خویشان خود در نظر گرفته بود سه بار اعلام کمک کرد و در هر سه بار این علی (ع) بود که اعلام آمادگی کرد. سه محور فرمایشات پیامبر(ص) براساس روایات معتبر شیعه و اهل سنت در «یوم ‌الدار» نخست بحث توحید بود که مأموریت اول پیامبر(ص) است، دوم بحث نبوت و سپس رسالت؛ که در آن دوران به استثنای یک نوجوان 13 ساله بنام علی ‌‌بن ابی‌طالب(ع) کسی به ایشان ایمان نیاورد.

این محقق و پژوهشگر دینی با تأکید بر اینکه واقعه یوم‌الدار واقعه مهمی است، بیان کرد: باید بدانیم چرا پیامبر(ص) با اینکه می‌دانست علی (ع) 13 سال بیشتر ندارد ولی این زمان را برای انتصاب و انتخاب در نظر گرفت. این کار، کار پیامبر(ص) نبود بلکه کاری بود که به خواست و اراده الهی انجام گرفت تا از طریق یک امام والا دین حفظ شود.

شاه آبادی در ادامه سخنانش اظهار داشت: از مهمانی‌های پیامبر(ص) چند سؤال به ذهن می‌رسد که مثلا آیا در این جلسات هیچ مسلمان دیگری از یاران پیامبر(ص) در تبلیغات مخفیانه نبود؟ و آیا با محاسبات مدیریتی ما وقت طرح این سؤال در همین زمان بود؟ چرا که تعیین جانشین فضای خاصی را در حوزه مدیریتی می‌طلبد. اما نکته اینجاست که اراده خداوند توجیه بصری با محاسبات انسانی ندارد.

شاه‌آبادی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در طول تاریخ همواره موضوع ولایت علی (ع) را برای همگان مطرح می‌کردندٰ اذعان کرد: موضوع امامت به ابتدای رسالت پیامبر (ص) برمی‌گردد. اسلام هیچگاه بدون بحث ولایت مطرح نبوده است به همین دلیل است که در روز غدیر آیه‌ای نازل می‌شود که نعمت و دین را بر شما کامل کردم. اگر پیامبر(ص) در روز غدیر ولایت را مطرح نمی‌کرد دین اسلام کامل نمی‌شد.

وی با بیان اینکه این تصور که موضوع مدیریت اسلامی در جامعه اسلامی از دوران غدیر خم مطرح شد تفکر غلطی است، افزود: در طول زندگی پیامبر اسلام(ص) و علی (ع) به کرات این مسئله مطرح شده بود. یوم‌ الدار با غدیر 20 سال فاصله زمانی دارد و موضوع ولایت از یوم ‌الدار مطرح شده بود.

این محقق و نویسنده کشورمان تأکید کرد: دین با امامت و رهبری است که سمت و سو پیدا می‌کند و معنایش درست می‌شود. دین غیر از ولایت چیز دیگری نیست. فلسفه رسالت و نبوت پیامبر این بود که آمد تا بستری برای امامت و ولایت فراهم شود وگرنه لزومی نداشت زمانی که پیامبر(ص) و علی (ع) می‌خواستند بت‌ها را بشکنند علی بر شانه پیامبر رفته و بت‌ها را بشکند پس رسالت و نبوت ابزار و وسیله‌ای نمادین است برای رسیدن به امامت.

شاه آبادی با بیان اینکه بر اینکه ما هر چه در سیره پیامبر(ص) و صدر اسلام نگاه کنیم لحظه به لحظه به ولایت می‌رسیم. بنابراین باید در سهم مقام امامت و ولایت در جامعه‌مان کار اساسی انجام دهیم چرا که نسخه حکومت الهی تحقق ولایت است. نباید اجازه دهیم برخی فعالیت‌های ویترینی آنقدر در جامعه زیاد شود که ما را از دین‌پژوهی باز دارد.

وی در پایان سخنانش گفت: امامت هیچگاه از اسلام دور نیست. ما باید فهم خود از مقام امامت و ولایت را بیش از اینها بالا ببریم. فلسفه حکومت الهی ولایت است. غدیر، عیدالله‌الاکبر است. باید در جامعه اسلامی فعالیتهای جشن و شادی صورت گیرد ولی نباید این جشن‌ها به صورتی باشد که تمرکز ما از روی مسأله اصلی امامت و ولایت برداشته شود. پس غدیرپژوهی باید در جامعه رونق گیرد.

کد خبر 2161603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha