۲۵ آبان ۱۳۹۲، ۹:۳۲

گزارش مهر/

سدهایی که به‌خاطر پول خرد نیمه‌تمام مانده‌اند/ پروژه‌های دو هزار میلیاردی معطل 800 میلیون ریال اعتبار

سدهایی که به‌خاطر پول خرد نیمه‌تمام مانده‌اند/ پروژه‌های دو هزار میلیاردی معطل 800 میلیون ریال اعتبار

سدهای نیمه تمام خراسان رضوی برای تکمیل، نیازمند اعتباری ناچیز هستند و انتظار می‌رود با پیگیری‌ دست‌اندرکاران استانی و یاری‌رسانی مسئولان کشوری، چشم اهالی خراسان به تکمیل سدهای نیمه تمام روشن شود.

به گزارش خبرنگار مهر از خراسان رضوی، در حال حاضر 5 سد نیمه‌تمام خراسان رضوی برای تکمیل نیازمند اعتبار بوده و به گفته متولیان امر اتمام و بهره‌برداری از این سدها نیازمند 800 میلیون ریال اعتبار است و بی‌تردید تامین این مبلغ برای مسئولان حوزه تامین آب استان، کارآسانی نیست.

این 5 سد در شهرستان‌های مشهد، نیشابور، درگز و کلات قرار دارد و با بهره برداری از این سدها 90 میلیون متر مکعب آب استان ذخیره می شود.

کوری اجاق اعتبارات روند تکمیل سدها را به درازا کشاند

طی سال‌های اخیر اجاق کور اعتبارات روند تکمیل و بهره‌برداری از سدهای استان را به درازا کشانده و این امر در حالی است که خراسان رضوی به عنوان استانی زائر پذیر برای تامین آب نیازمند تسریع در بهره برداری سدها است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: پنج سد ارداک در شمال شرق مشهد، چهچهه و سررود در شهرستان کلات، سد بار در نیشابور و ابیورد در شهرستان درگز به دلیل نبود اعتبارات لازم همچنان بلاتکلیف و نیمه تمام باقی مانده‌اند.

بهره برداری 5 سد در گرو 800 میلیون ریال اعتبار

محمد حسین جعفری با بیان اینکه تکمیل این سدها نیازمند 800 میلیون ریال اعتبار است، ادامه داد: کار عملیات احداث سد ارداک در سال 1381 کلید خورد و در حال حاضر با گذشت بیش از 10 سال به دلیل مسائل اعتباری به بهره برداری نرسیده و این موضوع در گرو حمایت و کمکهای ویژه دولت است. 

وی افزود: سد سر رود در سال 1385، سدهای بار و چهچهه در سال 1383 و سد ابیورد نیز در سال 1389 آغاز شده و بی تردید بدون کمک‌های لازم از سوی دولت نمی‌توان به اتمام این طرح‌ها امیدوار بود.

پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی 90 درصد چشم‌ انتظار افتتاح

وی با اعلام این مطلب که این 5 سد با پیشرفت فیزیکی 90 درصد چشم انتظار افتتاح است، بیان کرد: این 5 سد در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی 90 درصد در مراحل پایانی اجرا قرار گرفته اند و با تخصیص اعتبارات می توان این پروژه ها را از حالت توقف خارج ساخت و در آینده ای نزدیک شاهد بهره برداری این طرح ها بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی یادآور می شود: تاکنون برای اجرای این سدها دو هزار میلیارد ریال هزینه شده است و در صورت اختصاص 800 میلیون ریال اعتبار، کمتر از یک سال می توان این طرح های آبی را به بهره‌برداری رساند.

افزایش روزافزون نیاز آبی استان

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در زمینه سدهای نیمه تمام به خبرنگار مهر گفت: تسریع در عملیات اجرایی 5 سد ارداک، چهچهه و سررود، سد بار و ابیورد ضروری است زیرا حضور سالانه 30 میلیون زائر در کنار رشد جمعیت و افزایش روزافزون نیاز آبی استان ایجاب می کند که همگام با طرح توسعه استان به تکمیل سدهایی که می تواند آب مورد نیاز را تامین کند روی آورد.

احمد قندهاری تصریح کرد: بی‌تردید با بهره‌برداری از این سدها می‌توان به ذخیره آب نیز پرداخت بنابراین پروژه‌هایی این چنینی جدایی از مصارف روزانه حکم صندوق ذخیره برای تامین نیازهای آبی استان را دارند.   

پیشرفت فیزیکی 99 درصدی سد ارداک

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی این 5 سد، اظهار کرد: سد ارداک از پیشرفت فیزیکی 99 درصدی، سد بار نیشابور با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی، سد چهچهه و سر رود از پیشرفت 89 درصدی و سد ابیورد دارای پیشرفت 80 درصدی است.

وی در خصوص سد ارداک عنوان کرد: این سد در صورت بهره برداری می تواند بخش اعظمی از آب شرب شهر مشهد را تأمین کند و قرار است در صورتی که تامین اعتبار لازم صورت پذیرد آب مشهد در تابستان سال 1393 از این طریق تامین شود. 

آبیاری هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی از طریق سد سررود

به گفته وی سدهای چهچهه و سررود نیز با ظرفیت 10 میلیون متر مکعبی می‌توانند به آبیاری هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی کمک کنند.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: خراسان رضوی به دلیل موقعیت اقلیمی خود طی سالیان اخیر با مشکلات آبی فراوانی دست به گریبان بوده و در این میان استفاده بی رویه از منابع آبی، برنامه ریزی ناصحیح در مدیریت منابع موجب بخش اعظمی از هدر رفت آب شده است.

سد صندوق ذخیره و تامین آب

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود به منظور تامین منابع آب کشور احداث سد یکی از برنامه‌های محوری برای تامین منابع آب مورد نیاز و صندوق ذخیره ای است که قسمت اعظمی از جریان‌های آبی را مهار می‌کند.

قندهاری یادآور شد: این سدها برای تامین منابع آب با هدف کمک به بخش کشاورزی، صنعت و شرب تنظیم شده‌اند و کمک‌هایی به رفع کمبود برق، کنترل سیلاب و اشتغال زایی کرده اند بنابراین ضرورت دارد دولت با اولویت تکمیل سدهای نیمه تمام مانع بروز مشکل در این زمینه شود.

اجرای پروژه‌هایی با اهمیت بیشتر و توقف سایر طرح‌ها

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز به مهر گفت: به منظور تکمیل طرح‌های آبی در استان به اعتبار نیاز است و در این راستا گروهی متشکل از معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و استانداری خراسان رضوی باید با تشخیص خود پروژه‌های مهمتر را به صورت کامل اجرایی کرده و اجرای کامل سایر پروژه‌ها را به زمان دیگری موکول کنند.

طاهری تصریح کرد: برای سال جاری شرکت آب منطقه ای استان به هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که از این میزان 600 میلیارد ریال به تصویب رسیده است.

تامین آب شهروندان و اجرای کامل طرح‌های آبی یکی از نیازهای حیاتی استان خراسان رضوی است و به نظر می‌رسد غفلت از این حوزه حساس خطه خراسان را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد بنابراین ضرورت دارد دولتمردان و مسئولان کشوری با نگاهی ویژه نسبت به این استان زائر پذیر و تخصیص اعتبارات لازم، متولیان حوزه تامین آب را از بلاتکلیفی و دو راهی رها سازند.

.................................

گزارش: مرضیه صاحبی

کد خبر 2175530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha