۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۹:۱۹

گزارش خبری/

ناتمام ماندن بزرگترین گلزار شهدای خراسان شمالی/ پروژه ساماندهی مزار شهیدان شیروان سه ساله شد

ناتمام ماندن بزرگترین گلزار شهدای خراسان شمالی/ پروژه ساماندهی مزار شهیدان شیروان سه ساله شد

شیروان - خبرگزاری مهر: با وجود این که بیش از سه سال از آغاز پروژه ساماندهی بزرگترین گلزار شهدای خراسان شمالی می گذرد، این طرح علی رغم وعده های مختلف هنوز به پایان نرسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در بهمن ماه سال 87 بود که كارگروه ساماندهي گلزارهاي شهدا در خراسان شمالي با برگزاري نخستين نشست، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، کارگروهی که مهمترین وظیفه آن ساماندهی و بازسازی 374 گلزار شهید در شهرها و روستاهای این استان بود.

در همان زمان مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان شمالي به عنوان دبير اين كارگروه انتخاب و طرح های ساماندهی گلزارهای شهدا در استان نیز به مرور آغاز شد.

بر اساس آمار بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان شمالی، اين استان دو هزار و 635 شهید دارد كه از اين تعداد، 633 شهید تنها از شهرستان شیروان جان خود را تقدیم نظام و انقلاب کرده اند.

طرح ساماندهی گلزار شهدای شیروان از سال 89 آغاز شد، این گلزار با  388 مقبره مطهر شهید، از نظر تعداد و مساحت بزرگ ترین گلزار شهدا در خراسان شمالی محسوب می شود.

گلزار شهدای شهرستان شیروان در جوار امامزاده حمزه رضا(ع) در روستای زیارت این شهرستان واقع شده و با بیش از سه هزار متر مربع وسعت و 388 مقبره شهید، بزرگترین گلزار شهدای خراسان شمالی است، سایر شهدای شهرستان شیروان در مناطق روستایی این شهرستان به خاک سپرده شده اند.

با وجود این که در ابتدای شروع پروژه ساماندهی گلزار شهدای شیروان قرار بود این طرح در مدت یک سال به بهره برداری برسد اما این امر اکنون بعد از گذشت بیش از سه سال محقق نشده است.

امسال وعده های مختلفی برای پایان این طرح داده شد؛ ابتدا قرار بود شهریور ماه در هفته دولت به بهره برداری برسد اما بعد مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی گفت که طرح مذکور در مهر ماه و همزمان با نخستین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به خراسان شمالی افتتاح خواهد شد.

مهر ماه امسال حسن براتي زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی در سه گلزار شهدای بجنورد، اسفراین و شیروان حضور یافتند و به میمنت این حضور در نخستین سالگرد این سفر، گلزار شهدای شیروان که با  388 مقبره شهید، از نظر تعداد و مساحت بزرگ ترین گلزار شهدا در خراسان شمالی به شمار می رود؛ افتتاح می شود.

او اظهار کرد: ساماندهی این گلزار شهدا از سال 89 آغاز شده بود و اخیرا به پایان رسیده است.

با این وجود ساماندهی بزرگترین گلزار شهدا در خراسان شمالی به پایان نرسید و اکنون گفته می شود برای اتمام طرح، دو میلیارد و 200 میلیون ریال دیگر نیز لازم است؛ این در حالی است که تاکنون برای آن پنج میلیارد و 400 میلیون ریال هزینه شده است.

ساماندهی گلزار شهدای شیروان؛ شاید وقتی دیگر

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شیروان در مورد طرح ساماندهی گلزار شهدای این شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: این گلزار با 388 مقبره شهید، بزرگترین گلزار شهدای خراسان شمالی محسوب می شود و طرح ساماندهی آن از سال 89 آغاز شد.

غلامحسن صفایی می افزاید: کمبود اعتبارات پیشرفت این پروژه را کند کرده است، او اظهار می کند: تاکنون برای اجرای آن بیش از پنج میلیارد و 400 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده و اکنون در مجموع 70 درصد گلزار شهدا ساماندهی شده است.

صفایی عنوان می کند: برای اتمام این طرح به دو میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار دیگر نیاز است و امید می رود این اعتبار تامین شود.

او می گوید: پارسال 800 میلیون ریال اعتبار برای ساماندهی گلزار شهدای مرکزی شیروان تخصیص یافته بود اما امسال برای اتمام طرح، بیش از این اعتبار مورد نیاز است.

ساماندهی 70 درصد از گلزارهای شهدا در خراسان شمالی

مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان شمالي در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد ساماندهی گلزارهای شهدا در این استان با بیان این که تا پایان امسال 70 درصد از گلزارهاي شهدای خراسان شمالی بازسازي و ساماندهي مي شوند، می گوید: در این استان 374 گلزار شهدا در شهرها و روستاها وجود دارد و تاكنون از محل اعتبارات مصوب در سفرهاي دور دوم و سوم هيئت دولت هاي نهم و دهم به خراسان شمالی و اعتبارات استانی، 162 گلزار با 929 مقبره شهيد ساماندهي شده است.

حسن براتی زاده اظهار می کند: اين تعداد معادل 35 درصد از كل گلزارهاي شهدا در خراسان شمالي است.

او با بيان اين كه تا پايان امسال هم بر اساس برنامه 26 گلزار شهدا با 907 مقبره شهيد در استان ساماندهي مي شود، می افزاید: اين تعداد شامل 35 درصد از كل گلزارهاي شهدا در استان مي شود و با اتمام ساماندهی آنها در مجموع 70 درصد از گلزارهای شهدا در خراسان شمالی ساماندهی می شوند.

براتي زاده عنوان مي كند: براي ساماندهي اين گلزارهاي شهدا يك ميليارد و 600 ميليون تومان از اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي استان هزينه مي شود.

دبير كارگروه سازماندهی گلزار شهدای خراسان شمالي مي گويد: در سفرهاي دور دوم و سوم هيئت دولت نهم و دهم به اين استان، 70 ميليارد ريال براي ساماندهي گلزارهاي شهداي خراسان شمالي اختصاص يافت كه از اين ميزان، 30 ميليارد ريال در سفر دوم و مابقي در سفر سوم به تصويب رسيد.

براتي زاده مي گويد: البته ساماندهي 70 درصد از گلزارهاي خراسان شمالي تا پايان سال در صورتي محقق مي شود كه تخصص اعتبارات لازم در اين زمينه بر اساس برنامه انجام شود.

خراسان شمالي دو هزار و 635 شهید، شش هزار و 613 جانباز و 33 هزار رزمنده دارد که در طول دوران دفاع مقدس و سال های پس از انقلاب در راه دفاع از دین و میهن جانفشانی کردند.

 

کد خبر 2177911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha