۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱

مهر گزارش می دهد؛

تیشه قانون به ریشه حفارهای غیرمجاز/ امپراطوری داریوش در امان یگان های حفاظتی

تیشه قانون به ریشه حفارهای غیرمجاز/ امپراطوری داریوش در امان یگان های حفاظتی

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: در چند هفته گذشته دائما از آمد و شدهای مشکوک باندهای حفاری غیرمجاز در اطراف محوطه جهانی بیستون خبرها و البته تکذیب هایی به گوش می رسید موضوعی که با دستگیری یک باند حفاری غیرمجاز مجهز به امکانات حفر و جستجو به اوج خود رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، چند هفته ای از اظهارات مردمی در خصوص تحرکات مشکوک باندهای حفاری غیر مجاز در حریم آثار باستانی بیستون و محوطه تاریخی آن نمی گذرد. موضوعی که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با واکنش سریع در برابر آن و اعزام یگان های حفاظتی میراث فرهنگی به منطقه اعلام کرد که اوضاع تحت کنترل است.

نصرت الله سپهر در همان روزها به خبرنگار مهر گفت: که در چندین نقطه کمین یگان های حفاظتی مستقر شده و تا کنون شاهد مورد مشکوکی نبوده ایم اما در صورت رویت هرگونه رفت آمد مشکو به سرعت وارد عمل خواهیم شد و اقدام خواهیم کرد.

در همین بین بود که یکی از رسانه ها با انتشار خبری در گفتگو با یکی از مسئولین بخش بیستون اصل ماجرا را که خود سازمان میراث فرهنگی آن را تأیید و یگان های حفاظتی سازمان را به منطقه اعزام کرده بود، نکذیب کرد!

به هرحال مجموعه آماده باش نیروهای حفاظت سازمان محیط زیست، کمین در مناطق مختلف قلمرو "هراکلس" و گزارشات مردمی نشان می داد که کاسه ای زیر نیم کاسه باندهای حفاری غیر مجاز برای تشیه زدن به ریشه میراث فرهنگی کرمانشاه است.

پس از گذشت چند هفته از این خبرها ظاهرا به کمین نشستن حافظان میراث فرهنگی در بیستون نتیجه داده و یک باند حفاری غیر مجاز در بیستون به دام مأموران افتاده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در همین رابطه به خبرنگار مهر گفت: گروه حفاری غیر مجازی که به دام مأمورین حفاظت ما افتادند با به همراه داشتن وسایل کامل حفاری به جان طبیعت منطقه چقاکبود هرسین افتاده بودند.

نصرت الله سپهر گفت: البته تیزبینی مأموران یگان حفاظت و همکاری نیروی انتظامی به این افراد سود جو زمان جستجو و تحرک را نداد و البته خود آنها هم به کاه دان زده ودر منطقه ای حفاری می کردند که اصلا آثا تاریخی وجود نداشت.

سپهر تصریح کرد: افراد بازداشت شده تا خسارت وارد شده به طبیعت را جبران نکنند و تعقیبات قانونی برای آنها به طور کامل انجام نشود از چنگال قانون رها نخواهند شد.

وی ادامه داد: من به افراد سودجو هشدار می دهم که کوچکترین تحرک آنها در محدوده آثار تاریخی و میراث فرهنگی مردم با تیزبینی کنترل می شود و هیچ عاقبتی غیر از به چنگال قانون افتادن برای آنها متصور نیست.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به توجه ویژه این مجموعه به حراست از آثار تاریخی و فرهنگی گفت: همکاری بین ادارات میراث فرهنگی در شهرستانها با یگان های حفاظت باعث شده است که قدم به قدم محدوده های تاریخی در استان تحث کنترل باشد.

وی ادامه داد: در شهر کرمانشاه نیز چندین گروه بازرسی دائما از حریم آثار تاریخی بازدید کرده و با هرگونه تخلف در این محدوده ها طبق قانون برخورد خواهند کرد.

سپهر همکاری ویژه مردم با اداره کل میراث فرهنگی را ستودنی دانست و گفت: با اقدامات آموزشی که انجام داده ایم و با بالا رفتن سطح آگاهی های عمومی شاهد هستیم که مردم استان کرمانشاه کاملا دغدغه میراث فرهنگی دیار خود را دارند و علاوه بر اینکه خود آنها در حفظ و نگهداری این گنجینه های گران بها کوشا هستند، اخبار مربوط به تحرکات افراد سود جو را نیز به اطلاع ما می رسانند که موجب واکنش به موقع شده است.

وی در پایان از مردم خواست همین رویه همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در پیش بگیرند.

کد خبر 2178025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha