۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۲۶

استمرار پیگیری مهر/

متکدیانی که نرفته بر می گردند/ کاسه "چه کنم" در دست مسئولان بروجردی

متکدیانی که نرفته بر می گردند/ کاسه "چه کنم" در دست مسئولان بروجردی

بروجرد - خبرگزاری مهر: در حالی معضل تکدی گری همچنان شهر توریستی بروجرد را آزار می دهد که راهکارهای متولیان برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان هنوز نتیجه نداده است.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها هنگامی که از داخل پیاده روهای شهر بروجرد می گذری وجود کسی که با نگاهی ملتمس و با صدایی ترحم برانگیز می گوید "خانم تو رو بخدا کمکم کن" نظرت را جلب می کند.

نگاهت را که بر می گردانی دختر بچه ای خردسال با ظاهری ژولیده می بینی که دست نیازش را به سوی رهگذران دراز کرده و هراز چند دقیقه ای صدای سکه ای آهنین که در کف کاسه اش می افتد دنیای تاریکش را روشن می کند.

این آخرین متکدی نیست که سر راهت قرار می گیرد و با گذشت هر چند ده متر این گونه افراد را در سنین و ظواهر متفاوت می توانی ببینی.

بنابر این گزارش به رغم تلاشهای ستاد ساماندهی متکدیان شهرستان بروجرد در جمع آوری متکدیان در سطح شهر و اجرای طرح های فرهنگی و آگاهی سازی در میان مردم اما همچنان مشاهده می شود که وجود پر ازدحام این افراد در سر چهار راهها، زیر پلهای زیر گذر و روگذر، داخل بانکها، پایانه های مسافربری، کنار پیاده روها و...شهروندان را به ستوه آورده است.

این وضعیت به گونه ای است که شهر از وجود متکدیان مملو و چهره زشتی به خود گرفته است که این امر نشان می دهد تا کنون اقدامات مسئولین در راستای جمع آوری این افراد بی نتیجه بوده است.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد در رابطه با معضل متکدیان سطح شهر در گفتگو با مهر اظهار داشت: تکدی گری نوعی جرم است که برخی هنوز باور ندارند که باید با متکدیان به عنوان یک مجرم برخورد کنند.

مهدی پازوکی افزود: این وضعیت به گونه ای است که امروزه تکدی گری از سوی برخی افراد متخلف به عنوان یک شغل محسوب می شود که باید با افرادی که به تکدی گری مبادرت می کنند برخورد قاطع صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در برخی مناطق مانند میدان آیت اله بروجردی تعدادی متکدی وجود دارد که به محض پاکسازی آنها ظرف 48 ساعت بعد مجدد در این مکان تردد می کنند که این موضوع باید توسط دستگاههای مربوطه پیگیری شود.

پازوکی ادامه داد: متاسفانه متکدیانی که دستگیر و به استان ارجاع داده می شوند مجدد پس از 48 ساعت به شهرستان برمی گردند که این نشان می دهد برای آنان پرونده ای تشکیل نشده است.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد بیان داشت: انتظار می رود با دستگیری افراد متکدی در شهر برای آنها پرونده قضایی تشکیل داده شود و با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تکدی گری به عنوان اختلال در نظم عمومی، مزاحمت و سد معبر شناخته شده است، تصریح کرد: به همین خاطر تمامی دستگاههای مربوطه مانند بهزیستی، شهرداری و فرمانداری باید نسبت به شناسایی افراد حرفه ای اقدام و آنها را دستگیر و به مراجع قانونی تحویل دهند.

پازوکی ادامه داد: در شهر متکدیانی داریم که ممکن است عامل ارتکاب به جرائمی دیگر باشند که باید با آنها برخورد قاطع شود.

به هر روی هر چند که سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد با استناد به اینکه تکدی گری جرم محسوب می شود خواستار برخورد دستگاه قضایی است ولی باید یادآور شد که دستگیری و زندانی کردن این افراد تنها به حجم جمعیت کیفری استان اضافه می کند که این راهکار با توجه به پر بودن زندانهای استان به نظر چندان عملیاتی نیست.

در این راستا متولیان امر باید با استفاده از تجربیات دیگر استانها در این زمینه و همچنین استفاده از نظرات کارشناسان به دنبال رفع ریشه ای این مشکل باشند، معضلی که می توان با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم زمینه رفع بخش عمده ای از آن را فراهم آورد.

کد خبر 2179240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha