۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۳۵

احتمال ورود مجلس به پرونده‌های قاچاق با حذف ایران کد

احتمال ورود مجلس به پرونده‌های قاچاق با حذف ایران کد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سیاست های تجاری و تصمیم گیری هاي افراطی و تفریطی؛ تجار و مردم را با سردر گمی مواجه می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد احمدی با اشاره به حذف ایران کد و شبنم از سیستم تجاری کشور افزود: وقتی اقتصاد یک کشور با حجم و تراز تجارت بالایی روبرو است باید شرایطی مهیا شود که به تولید ضربه وارد نشود، براین اساس دولت ها با در نظر گرفتن سیستم هایی تلاش می کنند به شفافیت عملیات اقتصادی اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه سیستم کدینگ برای تجارت امری ضروری و غیرقابل انکار است اظهارداشت: کسانی که چنین سیستمی را پایه گذاری کردند قصد شفاف شدن اقتصاد ملی را داشتند و یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از قاچاق کالا از مبادی مختلف پایه گذاری شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: شاید این سیستم مقداری فرآیند اداری را گسترش داده باشد اما در نهایت مورد توجه تجار و گردانندگان امر اقتصاد کشور است و شفافیت در مراودات اقتصادی را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت برای تصمیمات خود باید تامل و درایت بیشتری به خرج دهد گفت: اگر ضرورتی وجود نداشت سیستم های کدگذاری در دنیا نیز به وجود نمی آمد و فضای کسب و کار فارغ از آنچه در دنیا است پایه گذاری می شد.

احمدی بیان داشت: در تمام دنیا وقتی کالایی  از کشور وارد یا خارج می شود بر روی آن سیستم کدینگ اعمال می شود تا علاوه بر شناسایی کالا، اهداف اقتصادی آن نیز مشخص شده و مطابق استانداردها رهگیری شود لذا نفس وجود ایران کد بر روی کالا دغدغه تمامی کسانی است که از مبداء تا مقصد از اجناس استفاده می کنند.

این نماینده مجلس بابیان اینکه مجلس و نمایندگان بر ضرورت جلوگیری از قاچاق کالا تاکید دارند افزود: باید ساز و کاری از فرایند ناخوشایند قاچاق جلوگیری کند و وجود یک سیستم کار آمد در روان سازی امر تجارت می تواند هزینه مبادلات در بخش اقتصاد را کاهش دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: وجود سیستم ایران کد برای همه کالاها ضرورت دارد و باید تلاش شود با فراگیر شدن این سیستم تجار و بازرگانان و حتی مصرف کننده از مزیت های آن برخوردار شوند.

وی افزود: اگر حذف ایران کد شرایطی را برای قاچاق کالا مهیا کند، قطعا تخلف قانونی صورت گرفته و لطمات آن باعث خواهد شد که مجلس از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.

کد خبر 2187985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha