۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۰۱

نوبخت در پاسخ به مهر مطرح کرد:

درخواست کشورهای خارجی برای افزایش سرمایه‌گذاری در ایران/ تشکیل کمیته رفع تحریم‌ها بعد از توافقنامه ژنو

درخواست کشورهای خارجی برای افزایش سرمایه‌گذاری در ایران/ تشکیل کمیته رفع تحریم‌ها بعد از توافقنامه ژنو

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش درخواست دولت ها و سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران گفت: کمیته ای در وزارت خانه برای برای پیگیری رفع تحریم ها و اجرای توافقنامه ژنو با شش کشور تشکیل شده است که موضوعات توافقنامه را دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار مهر محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با قدردانی از نمایندگان و رئیس مجلس که در جهت تعامل بین دو قوه تلاش می کنند اظهار کرد: روز گذشته طرحی با قید دو فوریت در مجلس مطرح بود که بر مبنای آن باید بند ب ماده 65 قانون برنامه پنجم اصلاح می شد و بدنبال آن دولت از حق استفاده از خدمات بازنشستگان محروم می شد که در نهایت مجلس به این طرح رای مثبت نداد.

سخنگوی دولت افزود: دولت در آغاز کار با توجه به شرایط خاص کشور از 24 بازنشسته استفاده کرد که برخی از نمایندگان مجلس طبق این طرح دو فوریتی بدنبال ممنوعیت استفاده از بازنشستگان و لغو ابلاغ این 24 نفر بودند البته ما طراحان محترمی که نگران اشتغال جوانان هستند را تقدیر می کنیم و رئیس جمهور هم در جلسات مختلف بر استفاده از جوانان و زنان تاکید دارند اما برای برخی پست های حساس فرصت آزمون و خطا نداریم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به آماری از بکارگیری بازنشستگان در دولت های قبلی تصریح کرد: در دولت هفتم و هشتم جمع بازنشستگان بکارگرفته شده 699 نفر بوده و این رقم در دولت نهم و دهم به 984 نفر افزایش پیدا کرده اند اما در دولت یازدهم از ابتدا تاکنون فقط 24 نفر از بازنشستگان بکار گرفته شده اند.

وی در ادامه از برگزاری مصاحبه تفصیلی خود درباره جزئیات بودجه فراتر از ارقام و اعدادی که رئیس جمهور در نطق یکشنبه خود و پس از رونمایی از بودجه 93 اعلام خواهد کرد، خبر داد.

در ادامه خبرنگاری از نوبخت پرسید که 24 نفر بکارگرفته شده از جمع بازنشستگان از وزیران موجود هم حضور دارند یا خیر و دولت چه اقدام عملی برای رفع دغدغه نمایندگان طراح عدم بکارگیری بازنشستگان انجام خواهد داد که وی پاسخ داد: همانطور که در این طرح هم تبیین شد وزیران بازنشسته جزو افراد مورد نظر نبودند و کار از معاونین وزیران و استانداران بازنشسته آغاز می شد. این سخن که باید از جوانان در مشاغل بهره گرفته شود کاملا صحیح است. دولت هم اصلا قصد بکارگیری بازنشستگان در سطح وسیع را ندارد فقط در تعداد معدودی از وزیران و استانداران از بازنشستگان بهره گرفته شده است.

سخنگوی دولت درباره در پاسخ به سئوالی درباره درخواست مناظره احمدی نژاد از رئیس جمهور نیز گفت: این که رسانه ها این موضوع را منعکس کردند کار درستی بود  و همگان نیز از نگاه و نظر آقای احمدی نژاد مطلع شده و هستند اما چون ایشان به آمار و ارقام ارائه شده از سوی رئیس جمهور در گزارش 100 روزه و نادرستی آن اشاره کردند باید بگویم که آمار و ارقام مورد استناد از مراجع رسمی مثل مرکز آمار دریافت شده است و دیروز نیز رئیس این مرکز در دفاع از سخنان و آمار ارائه شده از سوی رئیس جمهور مصاحبه کرده است.

وی ادامه داد: البته باید اشاره کنم که رئیس و معاونین مرکز آمار ایران همان کسانی هستند که همکاران آقای احمدی نژاد و منصوب خود ایشان هستند و دولت تغییری در این مرکز ایجاد نکرده است لذا اگر آقای احمدی نژاد تردیدی دارند به مرکز آمار که از همکاران و منصوبان خود او هستند مراجعه کرده و آمار را دریافت کنند.

نوبخت با بیان اینکه احمدی نژاد در 8 سال گذشته بر اساس مسئولیتی که برعهده داشته است مرتبا آمار را بیان می کرد و البته خیلی از کارشناسان و محققین نسبت به آمار ارائه شده از سوی ایشان شبهه داشتند عنوان کرد: البته قدرت رسانه ای در آن دوران در اختیار ایشان بود و حتی در مصاحبه آخری که آقای احمدی نژاد داشت آماری اعلام کرد که قابل تامل بود و حتی رسانه ملی هم فرصتی برای یکی از وزیران سابق به منظور اعلام نظرات ایجاد کرد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه آقای احمدی نژاد در حال حاضر فرصت بیشتری دارد تا بیشتر مطالعه کند گفت: آنچه آقای روحانی اعلام کرد جدای از مستندات آماری ارائه شده آن چیزی است که مردم نسبت به میزان تورم، گرانی، بیکاری گسترده جوانان آن را احساس می کنند و از آن باخبرند یا اینکه یارانه هایی که پرداخت می شود از منابع حاصل کننده تامین نمی شود و باید از دیگر منابع نیز به آن اختصاص داده شود.

نوبخت در عین حال تاکید کرد  به رغم اینکه دولت آمارهای بیشتری از شرایط گذشته کشور و عملکرد دولت قبلی در اختیار دارد رئیس جمهور قصد واشکافی آمارهای قبلی را ندارد چون جامعه در حال حاضر بیشتر نیاز به آرامش دارد آنچه که هم از سوی آقای روحانی اعلام شد آن چیزی است که جامعه انتظار داشت نسبت به وضعیت موجود کشور ، کارهایی که برای اصلاح این شرایط و وضعیت در 100 روز گذشته انجام شده است و آنچه در آینده مورد نظر دولت قرار دارد، بود.

سخنگوی دولت یادآور شد که دولت وقت ندارد و بدنبال اصلاح بهبود شرایط فعلی است اگر هم عده ای در بیرون می خواهند موضوعاتی را ایجاد کنند قطعا ما درگیر این مسائل نخواهیم شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه برخی کارشناسان و دانشگاهیان انتظار داشتند رئیس جمهور در گزارش 100 روزه از آزادی های مدنی، حقوق شهروندی و زندانیان نیز سخن بگوید خاطرنشان کرد: این اولین گزارشی نبود که رئیس جمهوربه مردم ارائه کرد بلکه قبلا هم ایشان با مردم صحبت کرده اند و در آیند ه نیز باز هم رئیس جمهور با مردم سخن خواهد گفت. در هر یک از سخنان رئیس جمهور به فراخور نیاز جامعه سخن گفته می شود و قطعا در گزارشهای بعدی به موارد دیگری اشاره خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آمارهای مرکز آمار باید همواره مورد استناد قرار گیرد اما آمار بیکاری که اخیرا ارائه شده است با نظر کارشناسان تفاوت فاحشی دارد اظهار کرد: آمارهایی که از سوی مرکز آمار اعلام می شود تنها تعدادی از شاخص های کلان و مشخص اقتصادی است اما کسانی که تحلیلگر بازار کار هستند به مستندات دیگری نیز اشاره می کنند که این مستندات نوعا در گزارش مرکز آمار مورد تاکید نیست.

وی افزود: البته برخی اقتصاددانان چون شاخص های متفاوتی برای اندازه گیری دارند ممکن است آماری متفاوت با آنچه از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام می شود داشته باشند حتی این موضوع را بعضا در گزارشهای بانک مرکزی و مرکز آمار می توان مشاهده کرد که تفاوت جزئی دارند در نهادها و مراجع رسمی جهانی که آمار اعلام می کنند همین شرایط وجود دارد.

نوبخت در خصوص افزایش برخی تعرفه ها و قیمت ها در سال آینده نیز گفت: لایحه بودجه 93 بسیار شفاف است و جز در احکام قانونی که برخی افزایش قیمت ها را صراحت می کند دولت و شخص رئیس جمهور مقابل افزایش قیمت ها مقاوم بودند و لذا هیچ نوع افزایش قیمتی که اساس و مصوبه قانونی ندارد را در سال آینده نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره اینکه گفته می شود برخی کشورها و سرمایه گذاران خارجی  مثل خودروسازی های بعد از توافقنامه ژنو برای سرمایه گذاری در کشور اعلام آمادگی کردند لذا اگر جزئیاتی از این موارد وجود دارد را به عنوان سخنگوی دولت اعلام بفرمائید گفت: بعد از حماسه سیاسی 24 خرداد و ایجاد امید در کشور، شاهد افزایش درخواست سرمایه گذاران و دولت های خارجی برای سرمایه گذاری و ارتباط بیشتر با جمهوری اسلامی ایران بودیم شاید پیش بینی این بود که دولت جدید شرایط را برای افزایش سرمایه گذاری های خارجی فراهم کرده و در خصوص مسئله صلح آمیز هسته ای با کشورهای جهان به توافق برسد.

وی ادامه داد: تقریبا در سفرهای رئیس جمهور به برخی کشورها وسفر برخی وزیران به خارج از کشور شاهد اعلام آمادگی کشورها و سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشور بوده ایم لذا پیش بینی ما برای استفاد ه از منابع خارجی در سال 93 شرایطی است که بسیار گسترده تر از وضعیت موجود است.

نوبخت در عین حال  آنچه دولت در ارتباطبا ارتباط سرمایه گذاری در بودجه دیده است حداقل ها بوده وما امیدواریم تاثیر مثبت آن در زندگی مردم بسیار گسترده تر شود. همانطور که اشاره کردید هم در صنعت خودرو و هم در صنایع دیگر شاهد افزایش درخواست سرمایه گذاری خارجی هستیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه پس از توافقنامه ژنو چه اقداماتی در کشور از سوی کشورهای خارجی برای رفع تحریم ها انجام شده است چرا که اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود یک هفته بعد از توافقنامه ژنو تحریم های این اتحادیه علیه ایران برداشته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص رفع تحریم ها باید کمیته ای برای پیگیری موارد توافقنامه تشکیل می شد که وزارت خارجه پس از این توافقنامه کارهایی را در این خصوص انجام داد تا شاهد رفع تحریم ها باشیم.

نوبخت اضافه کرد: با گشایش هایی که در شرایط اقتصادی کشور ملاحظه می کنیم امیدواریم تلاش دستگاه دیپلماسی برای مشاهده آثار مثبت اجرای توافقنامه با شش کشور دنیا هر چه زودتر مشاهده شود و به ویژه در رفع تحریم ها از پیامدهای آن بهره مند شویم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری که درباره بخشودگی های اعلام شده از سوی بانک مرکزی پرسید اعلام کرد: پس از اتمام و به نتیجه رسیدن این مورد با عدد و بانک هایی که در این خصوص اقدامات لازم انجام داده اند موضوع را اعلام خواهیم کرد.

وی درباره حضور فرجی دانا در مجلس و اینکه انتقادی نسبت به انتصابات وی مطرح شده است یا خیر، گفت: اتفاقا بنده در جلسه ای که ایشان با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشت حضور داشتم و بیشتر مواردی که مطرح شد مربوط به موضوعات بودجه و سهم فضای آموزشی و تحقیقاتی کشور از آن بود حداقل در بخشی که بنده در این جلسه بودم در خصوص انتصابات بحثی نشد.

نوبخت در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره سفر 26 آذر رئیس جمهور به ترکیه دستور کار این سفر و همراهان روحانی تصریح کرد: بعد از آخرین جمع بندی که یکی دو روز قبل از سفر نهایی می شود موضوعات مربوط به سفر ترکیه را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه ارائه عملکرد برنامه پنجم در سال 90 که جزو وظایف دولت یازدهم نیست در راستای گزارش 100 روزه خواهد بود یا خیر افزود: طبق ماده 213 برنامه پنجم معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور موظف است تا پایان شهریورماه هر سال چگونگی اجرای برنامه را به رئیس جمهور ارائه کند و رئیس جمهور نیز در هنگام ارائه بودجه این موضوع را در مجلس مطرح می کند.

وی افزود: اتفاقا آمار و ارقامی که به او استناد شده و عملکرد قانون برنامه پنجم در سال 91 را نشان می دهد آمار و ارقامی است که  در دولت دهم تهیه شده است و ما به آن اضافه نکرده ایم.

نوبخت در خصوص 35 مصوبه ای که دولت در شهریورماه برای رفع مشکلات تولید به تصویب رساند نیز تصریح کرد: در مصوبه 17 شهریورماه تعدادی مربوط به گمرک بود که مورد نظر قرار گرفت و تعدادی درباره بانکها بود  بخصوص درباره ال سی ها که هم اکنون در حال اجرا است بخشی از آن هم وظایف معاونت برنامه ریزی برای تعیین بدهی دولت به پیمانکاران بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: بیش از 3 میلیون و 200 هزار خانوار از بخش خصوصی ارتزاق می کنند که اگر تعهدات دولت در قبال بخش خصوصی به سرانجام نرسند آنگاه بخش خصوصی هم نمی تواند نسبت به تامین خواستهه ای این تعداد خانوار اقدام کند که این موضوع در کشور مشکل بوجود می آورد.  لذا ما ریز این بدهی ها و چگونگی پرداخت آن به بخش خصوصی را مشخص کرده ایم.

کد خبر 2188795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha