۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۸:۳۷

در گفتگو با مهر طرح شد؛

برای مدیریت الهی زندگی کار زیادی نکرده ایم/ باید الگوی سبک زندگی قرآنی و اسلامی تبیین شود

برای مدیریت الهی زندگی کار زیادی نکرده ایم/ باید الگوی سبک زندگی قرآنی و اسلامی تبیین شود

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد گفت: وقتی که به مشکلات جامعه چه از نظر بخش تولید، چه توزیع و چه مصرف و کار مفید و نظم اجتماعی و شهروندی اش نگاه می کنیم جامعه از افراد ساخته شده است، هر چه مدیریت فردی افراد جامعه در زندگی شخصی خودشان دقیق تر و با حساب و منطقی تر باشد این مسئله وقتی به جامعه می رسد مدیریت را بروز و ظهور می دهد.

حجت الاسلام "علی نصیری" رئیس مؤسسه معارف وحی در مورد اینکه اصولاً چقدر افراد در جامعه برای مدیریت زندگی آموزش می بینند به خبرنگار مهر گفت: اولین نکته ای که باید در این خصوص به آن توجه کنیم این است که به استناد آموزه های دینی خداوند بهترین و بالاترین مدیر و مدبر عالم است. بگونه ای که در سوره مُلک یا تبارک فرمود که اگر می توانید در هستی من یک چین و شکنی پیدا کنید به تعبیر امروزی به شما جایزه می دهم. فرمود دهها بار نگاه کنید «ما تري في خلق الرحمن من تفاوت» در مهندسی و مدیریت پروردگار هیچ چین و شکن و نقص و عیبی نیست.

وی افزود: قرآن مدیریت و مهندسی اش به گونه ای است که ذره ای کج و تابی در آن نیست. همانطور می آییم به اولیای خدا و کسانی که پرورش یافته مکتب پروردگار هستند می رسیم. در آنها مدیریت زندگی در اوجش است. در احوالات پیامبر(ص) در کتاب سنن النبی علامه طباطبایی است که حضرت ساعاتش را به سه قسمت تقسیم می کردند یک بخش به خدا اختصاص می دادند که از مناجات و دعا و ذکر و نماز تشکیل می شد . بخشی دیگر را برای مردم و ملاقات های مردمی و مدیریت جامعه اختصاص داده بودند و بخشی را هم برای خانواده در نظر گرفته بودند. در لحظاتی که خلوت داشتند. حتی ذکر شده که در اواخر حضرت قسمتی از آن بخشی که مربوط به خانواده بود را برای رفع حوائج مردم در نظر گرفته بودند. 

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد تصریح کرد: این مسئله مدیریت یک انسان کامل را نشان می دهد از نظر نظم و انضباط کسی به پای پیامبر(ص) نمی رسد. حتی دقیقه ای از وقت ایشان نه ضایع شد و نه بی جا و بی حساب و کتاب گذشت. به زندگی حضرت امیر(ع) هم نگاه می کنیم مدیریت زندگی در ایشان در اوج است. حضرت در نهج البلاغه جمله ای دارند که نشان می دهد چقدر پایبند این قضیه بوده اند. می فرمایند مومن باید زندگی و روز و شبش را به سه قسمت تقسیم کند حالا مومن اینجا یا خانواده ایمانی است یا می تواند جامعه ایمانی باشد. فرمود یک ساعتش را باید به مناجات با پروردگار بگذراند این را هم در اولویت قرار داد. یک ساعت باید به مرمت معاش که ارتباطات اجتماعی است بپردازد و بخش دیگر را که خیلی مهم و لازم است و به شما قدرت می دهد خلوتی که با خودش دارد استراحت کند و لذت و تفرج از راه حلال ببرد. اینها نشان می دهد که هر چقدر به مکتب انبیا نزدیک می شویم نظم و انضباط و مدیریت زندگی فوق العاده در آنها وجود داشته است.

نصیری اظهار کرد: امام محمد باقر(ع) هم فرمود که همه کمال در سه چیز است تتبع در دین، صبر بر مصائب و تقریر معیشت، تقریر معیشت همان مهندسی و مدیریت و اداره زندگی بر اساس منطق است. وقتی که به مشکلات جامعه چه از نظر بخش تولید چه توزیع و چه مصرف و کار مفید و نظم اجتماعی و شهروندی اش نگاه می کنیم جامعه از افراد ساخته شده است هر چه مدیریت فردی افراد جامعه در زندگی شخصی خودشان دقیق تر و با حساب و منطقی تر باشد این مسئله وقتی به جامعه می رسد مدیریت را بروز و ظهور می دهد. ممکن است همان فرد یک روزی رئیس جمهور، وزیر یا وکیل شود و در این باره خیلی باید کار کنیم.

وی افزود: در این بخش که باید یک تعریف و الگویی ارائه دهیم به سبک زندگی قرآنی و اسلامی که در آن برای افراد مشخص بشود که روز و شبشان و هفته و ماه و سال را چگونه سپری کنند. این پلکان رشد و تعالی زندگی را چگونه بپیمایند. در این زمینه کار زیادی نکرده ایم.

این محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامی یادآور شد:امیدوارم با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری به سبک زندگی کردند یک مقداری از شعار زدگی بیرون بیاییم و کارشناسان در این باره فکر اساسی بکنند. صرف همایش ها خیلی اصل نیست باید مراکز پژوهشی و متفکران ما وارد این قضیه بشوند چه در بخش اقتصاد فردی چه در بخش مسائل عبادی فردی و چه در برخوردهای اجتماعی و فردی و چه جهات و عدیده های دیگر که آن خطوط اصلی نظم و انضباط و مهندسی و مدیریت زندگی آشکار شود.

کد خبر 2190165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha