۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴

در مناظره ای مطرح شد:

قدیری ابیانه: دولتمردان درباره درآمدهای نفتی دچار توهم هستند/ شکوهی: وجود عزمی جدی برای کم‌رنگ کردن اقدامات روحانی

قدیری ابیانه: دولتمردان درباره درآمدهای نفتی دچار توهم هستند/ شکوهی: وجود عزمی جدی برای کم‌رنگ کردن اقدامات روحانی

کرج – خبرگزاری مهر: مناظره ای با موضوع "بررسی اقدامات دولت با شعار اعتدال" با حضور قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و شکوهی فعال اصلاح طلب روزنامه نگار در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار مهر، حسن قدیری ابیانه و علی شکوهی با موضوع بررسی اقدامات دولت با شعار اعتدال شامگاه سه شنبه در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی کرج به مناظره پرداختند.

 در ابتدای این مناظره مجری از میهمانان خواست خود را معرفی کنند که شکوهی در معرفی خود گفت "روزنامه نگار هستم و این روزها در روزنامه ایران قلم می زنم" و ادامه داد "این روزها مواضع من به اصلاح طلب ها نزدیک تر است و بیشتر از طرف اصولگرایان نقد می شوم."

 قدیری ابیانه نیز خود را سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و بنیانگذار نخستین انجمن اسلامی در ایتالیا در سن 20 سالگی معرفی کرد و یادآور شد: از همان 20 سالگی خود را از اصولگرایان می دانم.

قدیری ابیانه در آغاز سخنانش با بیان اینکه در بررسی عملکرد دولت باید دو نکته یکی وعده های رئیس جمهور محترم در انتخابات و واقعیتها را مدنظر قرار داد، اظهار داشت:  اگر ملاک ارزیابی عملکرد دولت انتظارات مردم باشد ، نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری نمی تواند انتظارات مردم را برآورده کند زیرا مبنای بسیاری از انتظارات توهم و تصورات غلط از میزان درآمدهای دولت، بودجه عمومی و توانایی کشور است و بر این اساس کارآمدی یا ناکارآمدی دولت ها را می سنجند.

 وی گفت: بیشترین نقدی که به دولت قبل می شود اینکه چرا با داشتن بالاترین درآمد نفتی تاریخ کشور، بدهکارترین دولت است؛ اما در بودجه 91 که بالاترین درآمد نفت پیش بینی شد اگر دولت این درآمد را که چیزی معادل 70 هزار تومان به ازای هر ایرانی می شد، در اختیار مردم قرار می داد تا مشکل اشتغال، مسکن، بهداشت و... را برطرف کنند آیا امکانپذیر بود.

 قدیری ابیانه با اشاره به بودجه 93 گفت: در بودجه 93 صادرات روزی یک میلیون و 300 هزار بشکه پیش بینی شده که هم اکنون کمتر از یک میلیون بشکه در روز نفت صادر می شود. با این احتساب چنانچه بودجه 93 محقق شود که به نظرم نمی شود بیش از 50 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت و این دولت هم بدهکار می شود.

قدیری ابیانه با بیان اینکه این مباحث مقدمه ای برای ورود به موضوع مناظره بود، گفت: پیش از برگزاری انتخابات نیز بارها اشاره کردم که با کاهش میزان صادرات نفت در کشور نامزدها باید از کاهش خدمات سخن بگویند. چطور در این شرایط وعده افزایش خدمات می دهند.

 وی افزود: برای اصلاح امور به درآمد حاصل از رفع تحریم ها دلخوش کرده ایم.

 سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه در 100 روز اخیر آغاز به کار دولت اتلاف سرمایه صورت گرفته است، به یارانه سوخت اشاره کرد و افزود: دولت در همین مدت برای تثبیت قیمت بنزین معادل 200 تن طلا در باک خودروها ریخته، اعلام هم کرده که تا پایان سال قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد و برای اینکه بنزین لیتری سه هزار تومانی را 700 تومان عرضه کند یارانه سوخت را کاهش نمی دهد و برای تامین آن دچار مشکل خواهد شد.

وی حذف نشدن سه دهک اول جمعیت در بحث هدفمندی را از موارد دیگر اتلاف سرمایه برشمرد که به سال آینده موکول شده است.

 قدیری ابیانه با بیان اینکه شرط موفقیت دولت واقع بینی و روشن کردن حقایق و صورت مسئله برای مردم است، گفت: معتقدم دولتمردان ما خودشان در مورد درآمدهای نفتی دچار توهم هستند و با واقعیت آشنا نیستند. همین مسئله باعث می شود که دولتها در ابتدای کار با استقبال مردم کار را آغاز کنند اما در پایان کار رضایتی از عملکرد آنها در میان مردم نباشد.

  وی تاکید کرد: با این توهمی که در کشور وجود دارد قطعا دولت در پایان کار با نمره منفی افکار عمومی مواجه خواهد شد.

 ایرانیان در تنبلی اجتماعی پس از اعراب هستند

 وی نقد عملکرد دولتها و مدیریت ها را رسم تمام دولتها دانست و ادامه داد: اصلاح امور تنها متوجه دولت ها نیست بلکه تمام مردم در این میان نقش دارند اما متاسفانه ما در تنبلی اجتماعی بعد از اعراب قرار داریم.

 قدیری ابیانه با بیان اینکه باید به سمت توهم زدایی و واقع بینی حرکت کنیم، در کنایه ای به وزیر بهداشت گفت: ایشان در سیاه نمایی روی دست همه زد و گفت که بیمارستانهای ما بدتر از گداخانه هستند.

در ادامه این مناظره نوبت به شکوهی رسید.

چرا کسی خواستار پاسخگویی عملکرد 8 ساله احمدی نژاد نیست

 وی در آغاز سخنانش گفت سوال من این است چرا طی 20 روز گذشته و عمدتا از سوی بسیج دانشجویی بنده را برای مناظره و بررسی عملکرد 100 روز اخیر دولت جدید دعوت کرده اند و خواستار پاسخگویی آن هستند در حالیکه امروز باید به حساب هشت ساله دولت گذشته رسیدگی کرد.

 وی با بیان اینکه به نظرم یک جهت گیری کلان و عزمی جدی برای کم رنگ کردن اقدامات دولت وجود دارد که هشت سال گذشته را کم رنگ کرده و تاثیر آن را در وضعیت موجود نادیده بگیرند، گفت: عملکرد مجلس را در چند روز اخیر بررسی کنید ببینید که چگونه خواستار کنار گذاشتن وزرای علوم، اقتصاد و حتی وزیر خارجه شده اند.

شکوهی تصریح کرد: با این رویکرد دولت آقای روحانی پیشاپیش محکوم است و  دود آن به چشم ملت خواهد رفت.

 نمی توان اقدامات قبل از مرداد 92 را برش زد

این روزنامه نگار با بیان اینکه نمی توان قبل از مرداد 92 را بُرش زد و به بررسی عملکرد دولت اخیر پرداخت، ادامه داد: نوع اجرای هدفمندی یارانه ها از خطاهای دولت گذشته بود. در دولت خاتمی طرحی پیش بینی شده بود که به صورت منظم سالانه 25 درصد به قیمت منابع سوخت افزوده شود تا جایی که یارانه سوخت کاملا برداشته و قیمت حامل های انرژی آزادسازی شود و ارقام حاصل از آن را هم صرف زیرساختهای اقتصادی کنیم.

 وی یادآور شد: دولت احمدی نژاد این کار را تبدیل به پرداخت نقدی یارانه کرد که در تامین بودجه یارانه نیز مجبور شد باز یارانه بدهد و متاسفانه مجلس همسو با دولت این را پذیرفتند و بخش زیادی از منابع یارانه ها از طریق فروش دلار در بازار آزاد تامین شد.

 وی تعطیلی سازمان بودجه و برنامه ریزی و تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس را از دیگر تصمیمات غلط دولت احمدی نژاد خواند و گفت: این کار نظام تصمیم گیری کشور را به هم ریخت و دولت جدید در شرایطی دولت را به دست گرفت که با محدودیتهای فراوانی مواجه است.

این فعال اصلاح طلب با اشاره به تیتر یکی از روزنامه های کشور که " آقای روحانی در زنگ حساب، انشاء خواند " گفت: این روزنامه باید از خود شرم کند  که هشت سال دولتی که باید حساب پس دهد به سراغش نمی روند.

شکوهی تصریح کرد: بدون مراجعه به هشت سال گذشته به هیچ وجه نمی توان وضع موجود را بررسی کرد و این ظلم است که با برنامه ریزی بخواهیم گذشته را در ذهن مردم کم رنگ کرده و وضع موجود را بررسی کنیم.

روحانی برای حفظ محبوبیت، دهک های اول را حذف نکرده است

قدیری ابیانه در نوبت دوم مناظره با بیان اینکه معتقد است پرداخت یارانه ها به همه دهک های جامعه اشتباه بود، گفت: اگر آقای روحانی برای اصلاح روند گذشته آمده اند باید این روند را اصلاح می کرد اما با توجه به اینکه عمده رای ایشان از جانب سه دهکی بود که قرار بود یارانه آنها حذف شود برای از دست ندادن محبوبیت این کار را نکرد. آیا قرار است آقای روحانی برای محبوبیتش کار کند یا برای مصلحت مردم.

وی گفت: خاتمی هم برای حفظ محبوبیتش هدفمندی یارانه را اجرا نکرد.

وی با بیان اینکه در بحث هدفمندی یارانه ها زمانی مجلس و زمانی دولت ها حاضر نشدند این کار را اجرا کنند، اظهار داشت: از مسئولان در نظام جمهوری اسلامی انتظار می رود که مصلحت مردم را فدای محبوبیت خود نکنند.

سفیر سابق کشورمان در استرالیا با بیان اینکه به سیاستهای غلط گذشته انتقاد دارد، در عین حال گفت: معتقدم آنچه انجام شده بهتر از این بود که انجام نمی شد. اگر هدف خدمت باشد نه کسب محبوبیت، در نهایت محبوبیت نیز به دست می آید.

 وی بازسازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ممانعت از استخدام 500 نیروی شرکتی در دولت و طرح حذف سه دهک اول یارانه ها را از اقدامات مثبت دولت روحانی دانست.

 قدیری ابیانه در ادامه تاکید کرد: اگر رفتار دولت و سبک زندگی مردم تغییر نکند در همین دوره دچار ریاضت اقتصادی خواهیم شد.

عملکرد دولت قابل دفاع است

 شکوهی اصلاح طلب در ادامه این مناظره با اشاره به عملکرد برخی نمایندگان مجلس هفتم درباره برنامه پنج ساله یادآور شد: در آن دوره آقایان توکلی و حداد عادل به صراحت اعلام کردند که ممانعت از افزایش قیمتها براساس هدفمندی، عیدی ما به مردم است و قانونی که باید اجرا می شد متوقف شد.

 وی ادامه داد: قطعا تصمیمات آقای روحانی برای محبوبیت نیست بلکه عمق برخی مشکلات چنان زیاد است که با اعمال برخی تصمیات باید عده ای از خانواده ها را ورشکسته مطلق بدانیم.

این روزنامه نگار افزود: سیاستهای غلط دولت گذشته و مجلس اصولگرا دست دولت فعلی را بسته است.

وی گفت: امروز در شرایط رکود تورمی قرار داریم که نه می توان پول تزریق کرد و نه می توان پول را جمع کرد بلکه باید سرمایه و پول را هدایت کرد که کاری سخت اما شدنی است.

عضو سابق هیئت مدیره روزنامه کیهان گزارش صد روز روحانی را با هدف روشن شدن ذهن مردم نسبت به وضع موجود دانست و گفت: در همین مدت دولت عملکرد قابل دفاعی داشته است.

تحریم ها را اصلاح طلبان به وجود آوردند و حاضر به پاسخگویی نیستند

قدیری ابیانه در سومین بخش این مناظره به حوادث سال 88 اشاره کرد و با یادآوری تبریک نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به رئیس جمهور منتخب اظهار داشت: اگر همین کار در انتخابات دهم انجام می شد و فتنه به پا نمی کردند امروز شاهد افزایش تحریم ها نبودیم.

سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: این مشکلی است که اصلاح طلب ها به وجود آورده اند و حاضر به پاسخگویی هم نیستند.

 وی همچنین تثبیت قیمتها در مجلس هفتم را خیانتی به جهت خدمت تعبیر کرد و گفت: دولت روحانی با حذف برخی دهک ها هدفمندی را اجرا و مجلس نیز همراهی کند.

دولت گذشته اساسا معتقد به مذاکره نبود

شکوهی اصلاح طلب در ادامه این مناظره در واکنش به تحلیل قدیری ابیانه از حوادث 88 یادآور شد: 5 قطعنامه که علیه ایران تصویب شد و در آن ها علیه ایران تحریم ها زیادی وجود دارد مربوط به قبل از حوادث سال 88 است.

 وی با تاکید بر اینکه در بررسی تحریم ها به آمار و تاریخ استناد کنید، اظهار داشت: اگر می خواهیم عناصری را در بحث تحریم ها دخیل کنیم، واقع بین باشیم. دولت گذشته ما اساسا معتقد به مذاکره نبود.

دولت روحانی فرصتی استثنایی برای کشور است

 وی با بیان اینکه دشمن در جای خود واقعیت داشته و طرح و برنامه ریزی دارد، در عین حال گفت: نوع تعامل و تدبیر یا بی تدبیری ما می تواند به تحریم ها دامن بزند یا نزند. ما باید فضای سیاسی دنیا را به نفع خودمان تغییر دهیم.

این روزنامه نگار ادامه داد: اگر دشمن احساس کند دولتی برآمده از آرای ملت است و پایگاه اجتماعی محکمی دارد پای مذاکره می نشیند. سیاست خارجی به این معنا ادامه سیاست داخلی است.

شکوهی دولت روحانی را فرصتی استثنایی خواند و گفت: با کینه های گذشته نمی توانیم ادامه حیات بدهیم و باید برای رشد و پیشرفت کشور از دعواهای سیاسی دست برداریم.

کد خبر 2193268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha