۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۷:۱۰

فولادگر مطرح کرد:

وجود 60 میلیارد تن ذخایر معدنی در کشور/ برای اکتشاف و استخراج معادن ایران کم کاری کرده ایم

وجود 60 میلیارد تن ذخایر معدنی در کشور/ برای اکتشاف و استخراج معادن ایران کم کاری کرده ایم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه وجود 60 میلیارد تن ذخایر معدنی در کشور گمانه زنی شده است گفت: در زمینه اکتشاف و استخراج معادن ایران کم کاری کرده ایم به گونه ای که درصد ناچیزی از 40 میلیارد تن معدن قطعی در ایران اکتشاف و استخراج شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا فولادگر ظهر امروز در نخستین همایش ملی صنعت قراضه که در اتاق بازگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در مبحث بهره وری واحدهای صنعت توجه به کاهش ضایعات و بازیافت قراضه ها بسیار مهم است که این دو مسئله از هم جداست به این معنا که روش تولید را باید به شکلی بهینه کنیم که دور ریزها به حداقل برسد و ضایعات نیز  قابل بازیافت باشد.

وی با اشاره به اینکه صنعت فولاد یکی از محورهای اساسی توسعه هر کشوری است، تاکید کرد: در کشور ما معادن بسیاری وجود دارد که این موضوع در دنیا به عنوان یکی از مزیت های مهم برای دستیابی به صنعت فولاد مطرح است.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  با بیان اینکه وجود معادن سنگ آهن، معادن با مواد مورد نیازبرای تکمیل روند تولید فولاد یکی از مزایای توسعه صنعتی است، گفت: دسترسی به انرژی، نیروی انسانی با تجربه و متخصص و ارزان نسبت به دیگر کشورها از جمله مزایایی است که توسعه صنعت فولاد را در اولویت قرار داده است.

وی با اشاره به مغفول ماندن اکتشاف و استخراج معادن در کشورمان تاکید کرد: ذخایر گمانه زنی شده ایران 60 میلیارد تن است که از این میزان 30 میلیارد تن قطعی شده اما درصد ناچیزی از آن اکتشاف و استخراح شده است و سالانه 14.5 میلیون تن فولاد، 200 هرزار تن  آلومینیم و 400 هزار تن مس تولید می کنیم که در برابر این معادن عظیم بسیار ناچیز است.

فولادگر با اشاره به اینکه با این شیوه ملایم و کند اکتشاف و استخراج به جایی نخواهیم رسید، تصریح کرد: ما تولید فولاد را با کشور با کشور کره آغاز کردیم اما اکنون این کشور 70 میلیون تن تولید  فولاد در سال دارد و ما 14 میلیون تن تولید شمش داریم.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر ما یک سوم شمش فولاد مورد نیاز و یک چهارم محصول فولاد موردنیازمان را تولید می کنیم و اگر طرح های توسعه نیز در آینده اجرایی شود  واقعا در تامین فولاد مورد نیاز کمبود خواهیم داشت.

نماینده اصفهان اشاره به اینکه کشور کره با وجود فقدان معادن و صادرات امروز بزرگترین مصرف کننده فولاد در دنیا است، بیان داشت: با وضعیت کنونی صنعت فولاد استفاده از قراضه ها می تواند صرفه جویی بسیاری در مصرف سنگ آهن و انرزی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه بازیابی ضایعاتی همچون آهن قراضه گام مهمی برای حفظ محیط زیست است، تاکید کرد: ما نسبت به صنعت فولاد بیشتر نگاه فنی داشته ایم اما اگر از دیدگاه اجتماعی به این صنعت و نیازهای آن بنگریم متوجه این نکته می شویم که بازیابی ضایعاتی همچون آهن قراضه گام مهمی برای حفظ محیط زیست همگام با توسعه صنایعی همچون فولاد است.

 

کد خبر 2197794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha