۴ دی ۱۳۹۲، ۹:۱۴

دین پرست خبر داد:

وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور/ استان تهران دارای رتبه نخست مرگ و میر ناشی از اعتیاد است

وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور/ استان تهران دارای رتبه نخست مرگ و میر ناشی از اعتیاد است

شهریار - خبرگزاری مهر: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، از وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور خبر داد و گفت: استان تهران دارای رتبه نخست کشوری در مرگ و میرهای ناشی از اعتیاد است. 

به گزارش خبرنگار مهر، عصر سه شنبه اولین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر غرب استان تهران با حضور معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، معاون سیاسی استاندار، فرمانده انتظامی ویژه غرب استان، فرمانداران، دادستانها، روسای بهزیستی شهرستانهای غرب تهران و جمعی دیگر از مسئولان در شهریار برگزار شد.

در این مراسم بابک دین پرست از وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد در سطح کشور خبر داد و اظهار داشت: 9.3 این تعداد را زنان تشکیل می دهند، طبق آخرین طرح شیوع شناسی صورت گرفته در کشور میانگین کشوری بین سنین 15 تا 64 سال، 2.65 درصد است که استان تهران با رقم 2.93 رتبه نهم کشوری را دارد، در مجموع 12 استان کشور دارای میانگین بالای 2.65 هستند که استان تهران یکی از آنها است.

اعتیاد؛ دومین عامل مرگ و میرهای غیرطبیعی در کشور/ استان تهران دارای رتبه اول است

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعتیاد را دومین عامل مرگ و میرهای غیر طبیعی در کشور پس از تصادفات رانندگی اعلام کرد و گفت: در سال گذشته سه هزار و 56 نفر در این زمینه فوت شدند که این آمار نسبت به سال پیشتر 15 درصد کاهش داشته است، در هفت ماه نخست سالجاری نیز هزار و 627 نفر فوتی وجود داشت که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهشی هفت درصدی روبرو بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه استان تهران دارای رتبه نخست کشوری در مرگ و میرهای ناشی از اعتیاد است، افزود: از بین هزار و 627 مورد فوتی معتادین در کشور، 367 مرد و 32 زن در استان تهران بودند چراکه استان تهران با 0.8 وسعت جغرافیایی، بیش از 16 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بنابر قانون، اعتیاد در کشور ما جرم محسوب می شود و در ماده 15 قوانین مربوط به اعتیاد و مراکز جمع اوری معتادین نیز به صراحت آمده است که معتادینی که به مراکز ماده 15 (درمانهای داوطلبانه) مراجعه نکنند، مجرم هستند در ماده 16 نیز به معتادین فاقد گواهی درمان یا متجاهر اشاره می کند اما لفظ "فاقد گواهی درمان" مسئولیت بسیار بالایی برای ما تعریف می کند چراکه باید به تعداد کافی مراکز ماده 15 دایر شود پس از آن از معتادین انتظار گواهی درمان داشت.

مراکز ماده 16 تیغ دولبه است/ غلبه وجه انتظامی بر وجه درمانی مطلوب نیست

دین پرست با اشاره به فرآیند صدور مجوز مراکز ماده 16، متذکر شد: تاسیس این مراکز باید بر اساس نیازسنجی و کارهای کارشناسی در هر استان و منطقه ای صورت گیرد و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز این مسئله را به صورت جدی پیگیری می کند به همین دلیل است که در مقابل پنج هزار و 300 مرکز ماده 15، تنها 18 مرکز ماده 16 در استانهای کشور در حال فعالیت هستند.

این مسئول تصریح کرد: درمان اجباری، دستگیری و ارجاع معتادین به مراکز ماده 16 در واقع غلبه وجه انتظامی اطلاعاتی بر وجه درمانی و بهداشتی است به همین دلیل نیز به بسیاری از استانها مجوز راه اندازی مرکز ماده 16 داده نمی شود اما تهران از جمله استانهایی است که مجوزها داده شده ولی متاسفانه خوب عمل نشده است.

تاخیر دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه مجوز مرکز اخوان/ ادعای نامه نگاری برای بستن مرکز شفق کافی نیست

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ماده 16 یک تیغ دولبه است که با آزادیهای فردی، سلامت و جان مردم در ارتباط است اما در مورد تهران متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی خوب عمل نکرد، در این استان با مشکلات جدی مواجه هستیم چراکه مختصات استان تهران با دیگر استانها تفاوت دارد و تاخیر چهار ماهه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای ارائه مجوز مرکز اخوان یا وضعیت کنونی مرکز شفق قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی به تاسی از وظیفه ذاتی وزارتخانه متبوع، در قبال جان و سلامت مردم مسئول است، ادعای نامه نگاری برای بستن مرکز شفق کافی نیست، باید کارها با پیگری جدی و حضور در صحنه عملی شود.

ابلاغ آیین نامه مراقبتهای پس از خروج/ دستگاه ها از بار مسئولیت شانه خالی نکنند

دین پرست بیان کرد: یکی از مشکلات کنونی ما در حوزه مراکز ماده 16 این است که تمام افراد بی خانمان معتاد، بیماران روانی مزمن مصرف کننده، زنان ولگرد خیابانی، بیماران عفونی و...  تحت عنوان معتاد از سطح شهر جمع آوری شده و به این مراکز ارجاع داده می شوند اما ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئول این افراد نیست، دستگاه های مربوطه خودشان را کنار می کشند و براحتی وظیفه را بر عهده ماده 16 می گذارند، مسئولیت ساماندهی افراد بی خانمان و خیابانگرد بر عهده شهرداریها است.

این مسئول خبر داد: بنابر تبصره دو ماده 16، ستاد مبارزه با مواد مخدر موظف شد آیین نامه ای تحت عنوان "مراقبتهای پس از خروج" تدوین کرده و به قوه قضائیه ابلاغ کند که این اقام می تواند تاثیرات بسیار مثبتی به دنبال داشته باشد چراکه الزاماتی قانونی برای دستگاه ها و معتادین ایجاب می کند که می تواند جلوی بخشی از انحرافات معتادین و بازگشت مجدد آنها را بگیرد.

صدور مجوز مرکز اخوان طی چند روز آینده/ افزایش مراکز ماده 15 در شهرستانهای غرب استان تهران

وی در زمینه مسائل غرب استان تهران گفت: طی جلسه ای که با حضور معاون درمان وزارت بهداشت و رئیس کمیته درمان ستاد برگزار شد، قولهایی برای صدور مجوز مرکز اخوان ظرف چند روز آینده داده شد چراکه این مرکز بهانه های شفق را ندارد و استانداردهای آن از بسیاری بیمارستانهای کشور نیز بالاتر است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از اختصاص 30 درصد ظرفیت مرکز اخوان به غرب استان تهران خبر داد و افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر از راه اندازی مراکز ماده 15 مناسب و مورد تایید کمیته درمان استان در غرب تهران حمایت می کند و برای شروع نیز حمایتهای مالی و مجوز راه اندازی دو مرکز ویژه زنان و مردان در شهرستانهای غرب تهران از سوی ستاد تامین خواهد شد.

کد خبر 2201956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha