۴ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۰۸

گزارش مهر/

پروژه نیمه کاره‌ای که اعتراض مردم داغدار را برانگیخت/ درخواست برای اتمام دوبانده کردن جاده

پروژه نیمه کاره‌ای که اعتراض مردم داغدار را برانگیخت/ درخواست برای اتمام دوبانده کردن جاده

اهواز - خبرگزاری مهر: جوانان صالح شهر که اغلب از خانواده های کشته شدگان حادثه تصادف اخیر بودند ضمن درخواست اتمام پروژه دوبانده کردن جاده، همگی در کنار اتوبان شوشتر – دزفول تجمع کردند و راه را برای رفت و آمد خوردروها محدود کردند

به گزارش خبرنگار مهر، در این تجمع رفقای دانشجویان کشته شده هم، عکس های دوستانشان را در ابعاد بزرگ چاپ و در وسط جاده نصب کردند. لحظاتی غمبار و آمیخته به احساس.

معترضان می گویند مسئولان سال هاست که طرح دو بانده کردن این جاده را در دستور کار قرار داده اند ولی تا حالا حتی 10 درصد آن را پیش نبرده اند. تنها خواسته این اهالی امنیت در راه ها است.
 
درصد بالايي از مرگ و ميرهای ناخواسته امروزي را حوادث ناشي از رانندگي شامل مي شود كه به عنوان سانحه زيست محيطي به شمار مي آيند و سبب به وجود آمدن تلفات جاني و خسارت مالي بسيار زياد و قابل توجهي شده اند و افسردگي شديد روحي، اتلاف وقت و صرف نيروهاي انساني و به هدر رفتن سرمايه هاي ملي را به دنبال خواهد داشت.
 
مهمترين عامل از دست رفتن عمر
 
در کشور حوادث و سوانح مختلفي روي مي دهد كه در اين ميان، حوادث رانندگي يکي از بيشترين ميزان مرگ و مير را به خود اختصاص داده و مهمترين عامل از دست رفتن عمر در کشورمان نيز به حساب مي آيد. به طوري كه سالهاست ايران حائز رتبه های نخستين سوانح جاده اي است كه نه تنها افتخاري ندارد بلكه مايه تاسف و حتي شرمندگي است.

آمار بيانگر آن است كه به طور متوسط هر 20 دقيقه يك انسان جان خود را در حوادث جاده اي از دست مي دهد يا به عبارتي ديگر، صرفنظر از تعداد مجروحان و آسيب ديدگان تصادفات رانندگي، به طور متوسط روزانه قریب به 70 نفر در جاده هاي كشور كشته مي شوند.

آخرين آمار مربوط به حوادث جاده اي سالهاي گذشته مشخص مي سازد كه 26 هزار و 888 نفر در تصادفات جاده اي كشته و 12 هزار نفر مجروح شده اند.
 
ظرفيت کم
 
مشکل ظرفيت جاده ها يکي از مشکلاتي است که مدتهاست استان خوزستان با آن دست و پنجه نرم مي کند. به طوري که حتي رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در اين باره اظهار نگراني مي کند.

سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اظهار کرد: تعداد خودروها به طور روز افزون افزایش می یابد در حالی که افزایش ظرفیت جاده های کشور به دلیل زمان بر بودن پروژه های عمرانی متناسب با افزایش تعداد خودروها نیست. اتوبان روبروی شهر صالح شهر نیز با همین مشکل دست و پنجه نرم می کند.
 
 دو نفر همچنان در کما
 
رئیس شورای شهر صالح شهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تعدادی از جوانان که بیشترشان از خانواده‌های کشته شدگان تصادف اخیر هستند نسبت به وضعیت نامناسب راه ها تجمع کردند.

محمد رضا بنیادزاده افزود: هم اکنون در حال آرام کردن جو هستیم ولی مردم خواستار همت مسئولان برای جلوگیری از تکرار حوادث خونبار در این محور پر تردد هستند.

وی با اشاره به خواسته معترضان توضیح داد: تجمع کنندگان خواستار رسیدگی به وضعیت جاده ها هستند و می گویند که این اتوبان باید دو بانده شود.

رئیس شورای شهر صالح شهر یاد آور شد: از سال 1388 پروژه دو بانده کردن اتوبان مقابل شهر صالح شهر آغاز شد و قرار بود که در مدت شش ماه تکمیل شود اما تاکنون به صورت نیمه تمام به حال خود رها شده است.

بنیاد زاده همچنین با اشاره به حادثه اخیری که در محور شوشتر – دزفول اتفاق افتاد، گفت: هنوز دو نفر از حادثه دیدگان در بیمارستان گنجویان دزفول به حالت کما هستند. همچنین حال تعدادی دیگر مناسب نیست.
 
به گزارش خبرنگار مهر، در چند روز گذشته اهالی شهر صالح شهر، جاده اصلی شوشتر – دزفول را مسدود کردند و جلوی تردد خودروها را گرفتند.

این افراد از عدم پاسخگویی مسئولان شهری و عکس العمل دیر هنگام اورژانس نیز گله داشتند و می‌گفتند که در روز تصادف برخی حادثه دیدگان با وانت به بیمارستان منقل شدند.

در حادثه اخیر در محور شوشتر – دزفول 11 نفر کشته شدند که 9 نفر از آنها دانشجو بودند. هم اکنون نیز دو نفر از حادثه دیدگان در کما به سر می برند. همه کشته شدگان از اهالی صالح شهر از توابع شهرستان گتوند هستند.
 
امام جمعه گتوند نیز با اشاره به حادثه تصادف صالح شهر که در آن 11 نفر جان خود را از دست دادند که غالبا دانشجو بوده اند، از همه مردم خواست تا برای سلامتی بازماندگان آن حادثه دعا کنند.

حسین علوی اصل گفت: ما از جاده های استان راضی نیستیم چرا که استان خوزستان یک استان زرخیز است و برازنده نیست چنین جاده هایی داشته باشد.

وی همچنین افزود: متاسفانه مسئولان وعده های زیادی داده اند که عملی نشده است و مجددا هم خواسته های خود را تکرار می کنیم که هم وزارت راه و شهرسازی به جد پیگیر موضوع حل مشکل جاده دزفول – شوشتر باشند.
 
از دیگر سو، نماینده مردم گتوند و شوشتر در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز نگرانی اظهار کرد: باید در زمینه جاده های خوزستان برخورد جدی صورت گیرد.
 
سید محمد سادات ابراهیمی در گفتگو با مهر توضیح داد: در چند روز گذشته جلسه مجمع نمایندگان استان تشکیل شد و مسئله تلفات تصادفات اخیر رخ داده در جاده های استان مطرح و گفته شد که جاده های استان نا امن ترین جاده های کشور هستند.

وی تصریح کرد: باید در زمینه جاده های استان خوزستان یک پیگیری و برخورد جدی صورت گیرد که در پایان جلسه در جمع بندی به این نتیجه رسیدیم که هم تذکر کتبی به وزیر داده شده شود و هم از وزیر سوال شود که چند نفر از نمایندگان مجلس این تذکر را امضاء کردند.

نماینده مردم گتوند و شوشتر در مجلس در ادامه گفت: تذکر نمایندگان خوزستان به وزیر راه و شهرسازی در بلندگوی مجلس قرائت شد و 11 نفر از  نمایندگان استان خوزستان کتبا از وزیر سوال کردند که در نهایت موفق به کسب مجوز هیئت رئیسه شدیم و آن را به کمیسیون عمران مجلس ارسال کردیم.

سادات ابراهیمی تاکید کرد: سوال های مطرح شده از وزیر راه و شهرسازی در دو سطح مطرح شد. در سطح کلان کشوری که چرا تعداد کشته ها به این اندازه زیاد است و دیگری در سطح استان خوزستان بود.

به گفته وی، نمایندگان در خصوص این که چرا این وزارتخانه نسبت به این همه تلفات جاده ای در استان خوزستان احساس تکلیف نمی کند و هیچگونه عکس العملی از خود نشان نمی دهد از وزیر سوال کردند.

همه در راهند

سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در رانندگی و بروز تصادفات به عنوان عوامل سه گانه ترافیک شناخته شده اند. هر سه لازم و ملزوم يکديگرند و اگر يکي از آنها نباشد مثلث ايمني و آسايش شکل نمي گيرد.

با آنکه همه ما با ترافیک (آمد و رفت) سر و کار داریم اما کمترین اهتمام را به قوانین ترافیکی اعمال می کنیم. در یک نگاه دقیق می توان دریافت که اگر در بحث ترافیک راه، محور ترافیک در نظر گرفته شود مي تواند امنيت را به همراه آورد و لازمه این نگاه آن است که از سایر پتانسیلهای موجود بیشتر استفاده شود. اما تا زمانی که شرایط برای رعایت قانون ایجاد نشده باشد نمی توان از اهتمام به آن در میان مردم انتظار داشت.

گزارش: قاسم منصور آل کثیر

کد خبر 2202031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha