۸ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۲۱

"ماهی خال قرمز" در انتقال آب رودخانه کرج به تهران در معرض تهدید است

"ماهی خال قرمز" در انتقال آب رودخانه کرج  به تهران در معرض تهدید است

کرج - خبرگزاری مهر: استاندار البرز اجرای طرح و مصوبه انتقال بخشی از آب رودخانه کرج به تهران را تهدیدی جدی برای گونه های ماهی خال قرمز در این محدوده دانست که بازتابی بین المللی را در پی خواهد داشت.

سیدطاهر طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر آثار انتقال آب رودخانه کرج را دامنه دار دانست و گفت: سوم مهرماه در جریان دیدار با دکتر ابتکار و سفری که به البرز داشتند تهدیدهایی که با اجرای این طرح رودخانه کرج را تحت الشعاع قرار می دهد مطرح داشتیم و در پی آن نیز به فوریت کارگروهی ویژه موضوع را مورد پیگیری قرار دادند.

وی افزود: 340 میلیون مترمکعب آب انتقالی به تهران که مصوبه هیئت دولت بود ، 320 میلیون مترمکعب کاهش یافت و 20 میلیون مترمکعب آن به شهر کرج اختصاص یافته است تا بخشی از تهدیدات تعدیل یابد.

طاهری بیان کرد: خشک شدن آب رودخانه کرج نیز زنگ هشداری برای خشک سالی این منطقه توریستی است چرا که سالانه هزاران گردشگر از محدوده جاده چالوس – رودخانه و سد کرج عبور می کنند و درصورت تداوم انتقال آب این منطقه شاهد خشکسالی و از بین رفتن جاذبه های توریستی در این محور خواهیم بود.
 
وی با اشاره به موقعیت ویژه رودخانه کرج در حفاظت از ماهی خال قرمز نادر گفت:  رودخانه حفاظت شده کرج زیستگاه اصلی ماهی قزل آلای خال قرمز از گونه های نادر زیست محیطی است که  در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در طبقه در آستانه انقراض قرار دارد.
 
وی طرح انتقال بخشی از آب رودخانه کرج به تهران را تهدیدی برای انقراض این گونه ماهی دانست و تصریح کرد: اگر حجم انتقال آب این رودخانه مدیریت نشود قطع به یقین این گونه نادر از بین خواهد رفت و انعکاسی بین المللی در پی خواهد داشت.
 
استاندار البرز آلودگی آب را نیز تهدیدی جدی برای ماهی های این منطقه برشمرد و گفت: موضوع آلودگی آب رودخانه کرج نیز جدی بوده و دستور پیگیری سریع این موضوع در جریان تشکیل شورای اداری در بخشداری آسارا صادر شده است.
 
طاهری تأکید کرد: با این وجود اداره کل محیط زیست باید نظارتی جدی بر حفاظت از گونه های در حال انقراض در رودخانه کرج داشته باشد.

 

کد خبر 2204107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha