۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۰۱

صادرات 43 ميليون تن كالا از مرزهاي زميني و آبي

صادرات 43 ميليون تن كالا از مرزهاي زميني و آبي

مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ميزان واردات 24.4 درصد كاهش و صادرات كالا 14.7 درصد افزايش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرامرز مداح با اعلام اين خبر افزود: در پي اقدامات مؤثر وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در زمينه بهبود زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل و تسهيل در امر صادرات و ترانزيت كالا از مرزهاي جاده‌اي كشور با همكاري و توانمندي بخش‌هاي خصوصي و حمايت‌هاي لازم از سوي دولت روند صادرات در سطح خوبي رو به رشد بوده است.

وی افزود: در 9 ماهه سال 92، در مجموع 27 ميليون و 916 هزا تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني و آبي وارد و 43 ميليون و 414 هزار تن كالا از مرزهاي كشور صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ميزان واردات 24.4 درصد كاهش و صادرات كالا 14.7 درصد افزايش نشان می‌دهد.

مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اين كه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 9 درصد، راه‌آهن يك درصد و سهم دريا 90 درصد مي‌باشد، اظهار داشت: از مجموع كالاهاي صادر شده، ميزان 5 ميليون و 89 هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده‌اي از كشور خارج و ميزان يك ميليون و 38 هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده‌اي به كشور وارد شده است.

وی در زمينه عملكرد مرزهاي جاده‌اي در واردات كالا به كشور اظهار داشت: از ميان مرزهاي جاده‌اي كشور، مرز بازرگان با سهم 58 درصدي فعال‌ترين مرز در زمينه واردات كالا به كشور به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي ميرجاوه و آستارا با 15 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي افزود: عملكرد مرزهاي جاده‌اي در زمينه صادرات كالا از كشور نشان مي‌دهد طي 9 ماهه نخست سال 92، مرز بازرگان با 25 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي دوغارون با 22 درصد و آستارا با 11 درصد قرار دارند.

وی با بيان اين كه سهم كاميون‌هاي ايراني در صادرات كالا 61 درصد و در جابه‌جايي واردات كالا 53 درصد بوده است، افزود: از مجموع كالاهاي صادر شده بيشترين ميزان به كشورهاي افغانستان و تركيه و از مجموع كالاهاي وارد شده بيشترين ميزان از كشورهاي تركيه و آذربايجان بوده است.

مداح با اشاره به اين كه طي مدت مذكور، 207 هزار نفر مسافر توسط 20 هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري وارد كشور شدند، افزود: در جابه‌جايي اين مسافران سهم اتوبوس 38 درصد و سواري 62 درصد است.

همچنين تعداد 301 هزار نفر توسط 28 هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري از كشور خارج شدند كه سهم اتوبوس 47 درصد و سواري 53 درصد بوده است. مداح درخصوص آمار تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي كشور گفت: در مدت مذكور، بيشترين تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي دوغارون با 30 درصد و بيله‌سوار با 25 درصد بوده است.

وي خاطرنشان كرد: از مجموع مسافران وارد شده به كشور 139 هزار نفر مسافر خارجي و 68 هزار نفر مسافر ايراني بوده و از مجموع مسافران خارج شده از كشور 166 هزار نفر مسافر خارجي و  135 هزار نفر مسافر ايراني از مرزهاي جاه‌اي كشور خارج شدند..

کد خبر 2212192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha