۲۳ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۴۰

رئیس جمهور:

زیرزمینی شدن نقد و پرسش به نفع کشور نیست/ تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور

زیرزمینی شدن نقد و پرسش به نفع کشور نیست/ تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور

رئیس جمهور با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، به عوارض جلوگیری از بیان پرسش، اندیشه و نقد اشاره کرد و گفت: نباید بگذاریم فضای جامعه به گونه ای باشد که پرسش، اندیشه و نقد زیرزمینی شود، چون پرسش و نقد هیچگاه از بین نمی رود و اگر تبدیل به پرسش و نقد زیرزمینی شود، این موضوع به نفع جامعه و کشور ما نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی صبح روز دوشنبه در جمع محققان و پژوهشگران برتر نوزدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی با تاکید بر اینکه جامعه نیاز به شک و پرسش دارد، گفت: تحقیق از شک و فرضیه آغاز می‌شود این آغازی است که اگر درست در مسیر آن حرکت کنیم ما را به علم و یقین خواهد رساند.

روحانی با بیان اینکه انسان موجودی پرسشگر، جستجوگر و انتخاب گر است، گفت: نباید بگذاریم فضای جامعه به گونه ای باشد که پرسش، اندیشه و نقد زیرزمینی شود، چون پرسش و نقد هیچگاه از بین نمی رود و اگر تبدیل به پرسش و نقد زیرزمینی شود، این موضوع به نفع جامعه و کشور ما نخواهد بود.

وی تاکید کرد که بگذارید فضا باز شود؛ چرا که آنها در سایه برخورد اندیشه های مختلفند که می توانیم به رشد و تعالی دست یابیم از این رو دانشگاه باید مرکز اندیشه ورزی، پرسش گری و نقادی باشد؛ چراکه این دانشگاه است که باید محقق، پژوهشگر و اندیشمند را تربیت کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه محقق، پژوهشگر و اندیشمند باید از دانشگاه به عرصه دانش و پژوهش قدم بگذارد، گفت: محصول پژوهش باید منجر به بهبود زندگی مردم شود. البته قبول دارم که منابع تحقیقاتی ما کافی نیست و باید افزایش یابد، اما باید ببینیم منابع تخصیص یافته در گذشته درست و بهینه بوده است یا خیر.

وی اضافه کرد: در بحث تحقیق و پژوهش منابع ما بی پایان نیست و لذا باید در این زمینه اولویتها را مشخص کرد در نظام سلامت هم پژوهش ها باید بر مبنای اولویت باشد و بر این اساس از منابع بهره‌مند شوند. معتقدیم دولت باید بر این مبنا منابع خود را به پژوهش های اولویت دار و برای بهبود جامعه تخصیص بدهد.

روحانی یادآور شد: اگر تحقیقات ما در نظام سلامت منجر به بهبود شرایط جامعه و زندگی مردم شود، دولت با قید شرط تبدیل به محصول شدن و آمدن به بازار، آماده هرگونه تامین هزینه است.

رئیس جمهور خطاب به پزشکان و محققان حاضر در نوزدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی توصیه کرد: از ایرانیان خارج از کشور استفاده کنید، ارتباط با آنها را ادامه دهید و سعی کنید اقدامی انجام دهید که راه رفت و آمد آنان به ایران تسهیل شود.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت آماده است در هر بخش تسهیلات لازم را برای ورود و خروج ایرانیان خارج از کشور به ایران فراهم کند، اظهار کرد: در جمع ایرانیان در نیویورک گفتم این حق هر ایرانی است که بیاید کشور خود را ببیند و رفت و آمد کند؛ چراکه ما باید از سرمایه های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی ایرانیان سراسر دنیا استفاده کنیم؛ چراکه آنان هم دلسوز ایران هستند.

رئیس جمهور در پایان گفت: تحقیق، پژوهش و پیشرفت در کشور ما در گرو آشتی است و همه باید با هم آشتی کنیم به امید فردایی بهتر و ایرانی سربلندتر و آبادتر.

 

کد خبر 2213624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha